Renault ogłosiło w dniu dzisiejszym swoje wyniki finansowe za trzeci kwartał 2022 r. Przychody grupy wzrosły o 20,5%1 w porównaniu z 2021 Q3 na poziomie 9,8 mld EUR Przychody motoryzacyjne osiągnęły poziom 9 mld EUR, co oznacza wzrost o 21,7%1; Sprzedaż światowa grupy w tym okresie wyniosła 481 000 pojazdów.
Grupa Renault realizuje politykę handlową zorientowaną na wartość, co prowadzi do zwiększenia miksu sprzedaży w najbardziej dochodowych kanałach. Wśród pięciu głównych krajów europejskich (Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochy, Wielka Brytania) udział sprzedaży do klientów detalicznych stanowił 70% w 2022 Q3 (vs 64% w 2021).
Grupa Renault, w kontekście nadal zakłócanym przez kryzys półprzewodników, sprzedała w trzecim kwartale 2022 roku 48.000 pojazdów, co oznacza spadek o 2,4% w porównaniu z 2021 r.
Marka Renault umacnia swoją pozycję w Europie na rynku zelektryfikowanym dzięki gamie E-tech, która stanowi 38% sprzedaży samochodów osobowych w ciągu pierwszych 9 miesięcy roku, co oznacza wzrost o 12 punktów w porównaniu z 2021 r., na rynku, który jest w 28% zelektryfikowany. Megane E-tech Electric od momentu wprowadzenia na rynek w II kwartale zarejestrował już ponad 37.000 zamówień, z czego 75% na wyższe wersje i 85% na najmocniejszy silnik.
Gama hybrydowa (HEV i PHEV), składająca się z Renault Clio, Renault Captur, Renault Arkana i Renault Megane, wzrosła o 34% w porównaniu z III kwartałem 2021 roku. Tym samym Renault potwierdza swoją pozycję lidera w dziedzinie mobilności elektrycznej i hybrydowej. Gama hybrydowa zostanie wzmocniona do końca roku, wraz z wprowadzeniem na rynek modelu Austral w Hiszpanii i Francji, a następnie na początku 2023 roku w innych krajach europejskich. Na poziomie międzynarodowym marka realizuje politykę tworzenia wartości i elektryfikacji, zwłaszcza poprzez wprowadzenie gamy Renault E-tech w Ameryce Łacińskiej w pierwszej połowie 2023 roku.
Dacia nadal odnosi duże sukcesy wspierane przez najlepiej sprzedające się pojazdy dla klientów detalicznych w Europie. Sandero pozostaje najlepiej sprzedającym się pojazdem dla klientów detalicznych w Europie, a Duster osiągnął poziom 2 mln sztuk, sprzedanych od momentu wprowadzenia na rynek.
Dacia Spring 100% electric ma ponad 45.000 zamówień w Europie w 2022 roku i jest najlepiej sprzedającym się pojazdem elektrycznym wśród klientów indywidualnych we Francji oraz trzecim najlepiej sprzedającym się pojazdem elektrycznym wśród klientów detalicznych w Europie.
Dacia Jogger jest sukcesem z ponad 65.000 zamówień w 2022 roku i mix ponad 60% na wyższych wersjach. Wszystkie modele, zamówione od 16 czerwca 2022 roku, są z nową tożsamością marki zaprezentowaną publicznie na Paris Motor Show.
Alpine odniosło duży sukces z zamówieniami o 68% od początku roku, z czego 78% na wysokich wersjach, i których limitowane edycje cieszą się dużym powodzeniem. I tak 100 sztuk A110 Jean Rédélé i pierwsze 110 sztuk A110 R (dla Radicale) zostały zarezerwowane w mniej niż 2 godziny.
Portfel zamówień Grupy w Europie pozostaje na historycznym poziomie: na koniec września jego wielkość była stabilna w porównaniu z końcem czerwca.
Przychody w trzecim kwartale
Przychody Grupy za III kwartał 2022 r. wyniosły 9,8 mld euro, co oznacza wzrost o 20,5% w porównaniu z III kwartałem 2021 r. Przy stałym zakresie i kursach wymiany5 , przychody Grupy wzrosły o 19,4%.
Przychody z branży motoryzacyjnej osiągnęły poziom 9 mld euro, co oznacza wzrost o 21,7% w porównaniu do 2021 Q3. Tę silną poprawę wyjaśniają głównie następujące czynniki:
Efekt wolumenu w wysokości +12,5 punktów zasadniczo dzięki mniejszemu odciążeniu sieci dealerskiej w 2022 Q3 w porównaniu z 2021 Q3, który był silniej dotknięty kryzysem w WE.
Dodatni efekt cenowy w wysokości +18 punktów, po I kwartale na poziomie +5,6 punktów i II kwartale na poziomie +8,4 punktów. Efekt ten odzwierciedla kontynuację polityki handlowej skoncentrowanej na wartości, optymalizację rabatów handlowych oraz wzrost cen w celu zrównoważenia inflacji kosztowej i walutowej.
Efekt mixu produktów w wysokości +1,7 punktu wynikający z udanego wprowadzenia Megane E-tech Electric w 2022 Q2.
Efekt sprzedaży do partnerów w wysokości -2,3 punktu, związany głównie ze spadkiem produkcji silników wysokoprężnych i pojazdów dla naszych partnerów (zakończenie kontraktów Opel Movano i Fiat Talento z końcem 2021 roku).
Efekt „Inne” w wysokości -3,0 pkt, związany z niższym wkładem sprzedaży sieciowej po zbyciu oddziałów oraz niższą sprzedażą pojazdów używanych. Ten ostatni efekt tłumaczy się zmniejszeniem floty pojazdów z zobowiązaniem do odkupu, których zwrot zasila zapas samochodów używanych.
Usługi Mobilize wniosły 9 mln EUR do przychodów w III kwartale 2022 r. w porównaniu z 6 mln EUR w III kwartale 2021 r.
Mobilize Financial Services (dawniej RCI Bank and Services) odnotował w III kwartale 2022 r. przychody w wysokości 823 mln euro, co oznacza wzrost o 8,4% w porównaniu z III kwartałem 2021 r. Średnie aktywa obrotowe (45,0 mld euro) wzrosły o 1,4% w porównaniu z analogicznym okresem 2021 roku. Wzrost średnich aktywów operacyjnych był wspierany przez aktywność klientów detalicznych, którzy odnotowali wzrost nowego finansowania o 1,9%. Średnia kwota finansowana z nowych umów gwałtownie wzrosła i umożliwiła skompensowanie spadku liczby nowych umów o 11,9% w związku ze spadkiem rejestracji.
Na dzień 30 września 2022 roku całkowite zapasy (z uwzględnieniem sieci niezależnej) stanowiły 421 000 pojazdów w porównaniu z 340 000 pojazdów na koniec września 2021 roku. Zapasy sieci niezależnej pozostają na niskim poziomie i wynoszą 184 000 pojazdów. Zapasy grupy na poziomie 237 000 pojazdów odzwierciedlają wysoki poziom produkcji w okresie letnim w celu zaspokojenia popytu w IV kwartale.
W wyniku ogłoszonych 16 maja 2022 r. umów sprzedaży 100% udziałów Grupy Renault w Renault Russia miastu Moskwa oraz 67,69% udziałów w AVTOVAZ spółce NAMI (centralny instytut badań i rozwoju samochodów i silników), działalność rosyjska została zdekonsolidowana w sprawozdaniu finansowym Grupy Renault i potraktowana jako działalność zaniechana zgodnie z MSSF 5 z mocą wsteczną od 1 stycznia 2022 r.
Przychody z działalności kontynuowanej za 2022 Q3 nie obejmują już zatem rosyjskiej działalności przemysłowej. Przychody Grupy za 2021 Q3 zostały skorygowane zgodnie z tym nowym zakresem działalności (wpływy: AVTOVAZ -537 mln EUR i Renault Russia -330 mln EUR).
Wyniki skonsolidowane
Najważniejsze rynki 2022
Wśród najważniejszych rynków jest Polska (miejsce 13.):
źródło: Renault
Najnowsze komentarze