Czerwcowy numer miesięcznika AUTO MOTO zdobi swą okładkę zdjęciem Alpine A110. To jedyny samochód francuski na tytułowej stronie tego pisma. Zdjęcie zapowiada porównawczy test z Fordem Mustangiem GT. Ciekawi jesteście wyników tego starcia?
AUTO MOTO nr 06 (277) z VI.2019
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 100 (z okładką)
Cena: 6,99 zł
Koszt 1 strony: niemal 7 groszy
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Opel, Renault, Alpine, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C3 Picasso, C4, C4 Picasso, C5, C6, DS3, DS4, DS5, 207, 308, 3008, 508, 5008, RCZ, Combo, Captur, Clio, Espace, Fluence, Kadjar, Koleos, Laguna, Latitude, Megane, Scenic, Talisman, Twingo, Zoe, A110, Duster
Pierwsze wzmianki o interesujących nas samochodach AUTO MOTO zamieszcza na stronie 10. Podsumowano tam pierwsze cztery miesiące sprzedaży nowych aut w Polsce. Dacia Duster, o czym już wiecie, była czwartym najchętniej kupowanym modelem wśród aut osobowych! A sama marka zajęła miejsce piąte. Renault uplasowało się na pozycji ósmej.
Dwie strony dalej znajdziecie krótką notatkę na temat planów Grupy PSA związanych z fabryką Opla w Gliwicach. Zakład ten będzie za trochę ponad dwa lata produkował samochody dostawcze.
Zamaskowaną nową wersję Renault Captura pokazano na stronie 14. AUTO MOTO wspomina też inne nowości Renault, które powinny trafić na rynek w ciągu nadchodzących kilkunastu miesięcy: Megane fazy II, Espace po liftingu, Talismana po liftingu i Scenic’a po liftingu.
W segmencie kombivanów Francuzi mają ogromne doświadczenie i niemałe osiągnięcia. Na stronach 34-41 AUTO MOTO opublikował pochodzący od niemieckiego partnera test porównawczy, w którym w szranki stanęły Citroën Berlingo, Ford Turneo Connect, Opel Combo Life oraz Volkswagen Caddy. Wszystkie napędzane przez silniki wysokoprężne o mocach z przedziału 120-150 KM. Najmocniejszy silnik nie pomógł – tym razem – Volkswagenowi. Caddy przegrał to porównanie! Mnie to nie dziwi. A które auto okazało się najlepsze?
Citroën Berlingo i Opel Combo, to już w zasadzie bliźniaki. Przy czym Citroëna można mieć za wyraźni mniejsze pieniądze. Z kolei bazowa cena Volkswagena jako jedyna w porównaniu przekracza poziom 100.000 zł (dokładnie od 106.530 zł), co przy Berlingo jest kwotą po prostu kosmiczną. Citroëna można kupić już za 76.800 zł! Niemal 30.000 zł taniej!
Samochody okazały się przestronne i funkcjonalne. Volkswagen ma najmniejszy bagażnik (standardowo) i jest najciaśniejszy na szerokość. I to dość wyraźnie.
Ale nie mogło być tak, że niemieckopochodna gazeta chwali francuski samochód na niemieckolubnym rynku. Citroëna skrytykowano za nieprecyzyjnie działającą manualną skrzynię, ale nie dało się już ukryć faktu, że Berlingo zużywa najmniej oleju napędowego. Oba auta pochodzące z Grupy PSA pochwalić się mogą bardzo skutecznymi hamulcami.
Cena miała znaczenie, ale nie tylko z tego powodu Citroën wygrał. Zdobył 289 punktów i pokonał Forda i Opla (oba po 283 oczka) oraz Volkswagena, który nie zasłużył na więcej, niż 281 punktów. Acz w moim odczuciu jest po prostu zauważalnie gorszym samochodem.
Ciekawe porównanie, to starcie Alpine A110 z Fordem Mustangiem GT (strony 48-52). Ford ma 450-konny silnik V8 o pojemności przeszło 5 litrów. Alpine zaledwie rzędowy czterocylindrowy motorek 1.8 generujący 252 KM. W dodatku francuskie coupe kosztuje o niemal 40.000 zł więcej! Ale jest odrobinę sprawniejsze w przyspieszaniu do setki, bo jest po prostu duuuużo lżejsze! Różnica mas sięga tu mniej więcej 700 kg! I tu jest pies pogrzebany!
Nie jest to w tego typu samochodzie najważniejszy parametr, ale Alpine spala też dwukrotnie mniej benzyny. Do tego lepiej się prowadzi, ma skuteczniejsze hamulce i lepsze osiągi. Za to Ford ma bardziej funkcjonalne nadwozie. Po podsumowaniu – tym razem nie punktów, a gwiazdek – AUTO MOTO ogłasza remis, bo Ford otrzymał aż 4,5 gwiazdki za ceny/ekonomię, co przy 2,5 gwiazdki Alpine wygląda na przesadną rozrzutność Redakcji. Gdyby to trochę urealnić, to Alpine byłoby bezsprzecznie zwycięzcą tego porównania.
W dziale Rynkowe debiuty miesiąca (strony 58-59) pokazano Dacię Duster z uwagi na aktualizację gamy silnikowej. Znalazł się tu także Renault Kadjar.
Z kolei w dziale Używane AUTO MOTO zaprezentowało auta klasy premium, a wśród nich… Citroëna C6. Cieszy nas ta nobilitacja! Opis tego modelu znajdziecie w dolnej części stron 70. i 71. C6-tka została przedstawiona w bardzo ciepłych słowach. Wspomniano też Citroëna C5, z którym większy model dzielił szereg rozwiązań. Podkreślono wysoki komfort podróży.
Składnikiem komfortu w samochodzie jest też dobre wyciszenie. Na stronach 80-85 czerwcowego AUTO MOTO znajdziecie pomiary głośności wewnątrz 300 modeli! Na jakich miejscach i z jakimi wynikami (przy prędkości 100 km/h) znalazły się auta francuskie? Oto szczegóły:
32. Citroën C5 1.6 THP 150 KM – 63,6 dB
37. Peugeot 308 CC 1.6 THP 200 KM – 64,0 dB
42. Citroën C5 Tourer 2.2 HDi 204 KM – 64,1 dB
42. Peugeot 5008 1.6 THP 150 KM – 64,1 dB
47. Peugeot 5008 2.0 HDi 150 KM – 64,2 dB
53. Renault Fluence 1.5 dCi 105 KM – 64,4 dB
59. Renault Megane Grandtour 1.4 TCe 130 KM – 64,6 dB
66. Citroën C4 1.6 HDi 112 KM – 64,7 dB
66. Citroën Grand C4 Picasso 2.0 HDi 138 KM – 64,7 dB
66. Renault Grand Scenic 2.0 dCi 160 KM – 64,7 dB
74. Citroën C3 1.4 VTi 95 KM – 64,8 dB
74. Renault Fluence 1.6 110 KM – 64,8 dB
74. Citroën DS5 2.0 HDi 163 KM – 64,8 dB
81. Peugeot 508 RXH 2.0 200 KM – 64,9 dB
85. Renault Latitude 3.0 dCi 241 KM – 65,0 dB
85. Renault Scenic 1.4 TCe 130 KM – 65,0 dB
104. Renault Megane Grandtour 2.0 dCi 130 KM – 65,2 dB
116. Peugeot 508 2.0 HDi 163 KM – 65,4 dB
122. Renault Grand Scenic 1.6 dCi 130 KM – 65,5 dB
122. Citroën DS4 1.6 HDi 112 KM – 65,5 dB
122. Renault Laguna Grandtour 2.0 HDi 150 KM – 65,5 dB
148. Citroën C4 1.6 VTi 120 KM – 65,8 dB
163. Renault Clio RS 2.0 200 KM – 65,9 dB
171. Renault Zoe 88 KM – 66,0 dB
184. Renault Clio 1.2 TCe 100 KM – 66,2 dB
196. Peugeot 207 SW 1.6 HDi 90 KM – 66,5 dB
212. Renault Koleos 2.0 dCi 150 KM – 66,6 dB
212. Peugeot 207 RC 1.6 175 KM – 66,6 dB
212. Renault Megane RS 2.0 250 KM – 66,6 dB
212. Renault Megane CC 1.4 TCe 130 KM – 66,6 dB
212. Peugeot RCZ 1.6 THP 200 KM – 66,6 dB
234. Citroën C3 Picasso 1.6 HDi 112 KM – 66,9 dB
238. Peugeot 3008 1.6 HDi 110 KM – 67,1 dB
243. Citroën C3 1.6 HDi 90 KM – 67,5 dB
262. Renault Twingo 1.2 75 KM – 68,1 dB
267. Citroën DS3 1.6 THP 156 KM – 68,3 dB
271. Dacia Duster 1.5 dCi 105 KM – 68,5 dB
283. Peugeot RCZ 2.0 HDi 163 KM – 69,0 dB
283. Citroën DS3 Racing 1.6 THP 202 KM – 69,0 dB
291. Dacia Duster 1.6 110 KM – 69,7 dB
Tak, naprawdę napisano, że w Lagunie Grandtour z pozycji 122. jest silnik HDi!
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w tym numerze AUTO MOTO.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: AUTO MOTO
Najnowsze komentarze