Już tylko tydzień dzieli nas od pojawienia się w punktach sprzedaży prasy sierpniowego AUTO MOTO, czas więc najwyższy na przegląd wydania datowanego na lipiec. A nie zachęca ono specjalnie do zakupu miłośników francuskiej motoryzacji, przynajmniej okładką, na której nie ma ani jednego samochodu francuskiego. Jest za to Opel Crossland X produkowany przez Grupę PSA.
AUTO MOTO nr 07 (278) z VII.2019
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 100 (z okładką)
Cena: 6,99 zł
Koszt 1 strony: niemal 7 groszy
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C-Elysee, C1, C2, C3, C3 Picasso, C3 Aircross, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, DS 3, DS 4, 107, 108, 206, 207, 208, 2008, 307, 308, 3008, 407, 508, 5008, Partner, Clio, Espace, Fluence, Kadjar, Laguna, Megane, Modus, Scenic, Talisman, Twingo, Wind, Corsa, Crossland X, Grandland X
Na pierwszą wzmiankę o francuskiej motoryzacji trafiłem w artykule poświęconym motoryzacji… włoskiej. Chodzi o materiał zamieszczony na stronach 4-8 traktujący o najbliższej przyszłości włoskich marek. Nie zabrakło tam bowiem wzmianki o niedoszłej fuzji FCA z Grupą Renault.
O pięciogwiazdkowym wyniku Renault Clio V w testach zderzeniowych EuroNCAP możecie przeczytać krótko na stronie 10.
Kolejna strona przynosi krótką notatkę o pracach prowadzonych przez firmę Michelin nad nową, „bezpowietrzną”, oponą. Sama idea nie jest nowa, ale teraz prace wchodzą w fazę przedprodukcyjną.
Wśród premier miesiąca (strony 14-15) pokazano przede wszystkim najnowsze wcielenie Opla Corsy. Samochód ma sporo wspólnego z najnowszym Peugeotem 208.
Citroëna C-Elysee i Renault Megane wspomniano w teście Škody Scali zamieszczonym na stronach 16-21.
Siedem miejskich SUV-ów porównano na stronach 34- AUTO MOTO. Znalazł się w tym gronie także Opel Corssland X. Wszystkie porównane modele miały pod maskami silniki benzynowe o mocy rzędu 110-130 KM. Opla pochwalono za funkcjonalność, duży bagażnik, dobrą ergonomię, dynamiczną i elastyczną jednostkę napędową, która jednakże sporo pali. Dodałbym od siebie, że w przypadku PureTecha dużo zależy od stylu jazdy. Skrytykowano nadwrażliwe ESP i spore przechyły nadwozia, co przekłada się podobno na precyzję prowadzenia. Znowu to bezsensowne poszukiwanie sportowych wrażeń w miejskim SUV-ie! Nie spodobało się też zawieszenie i wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, które w części jest opcjonalne. A u innych producentów nie?…
W tekście wspomniano też Peugeota 2008, a Opel zajął trzecie miejsce. Z kim przegrał? Oczywiście z autami koncernu VAG – Seatem i Volkswagenem. Pokonał za to Suzuki, Mazdę, Hyundaia i Fiata.
Teraz będzie nie o francuskim samochodzie, tylko o popularnej z jakiegoś powodu w Polsce Škodzie Fabii. Na stronie 55. AUTO MOTO podaje koszty naprawy po delikatnej stłuczce. Niemal 16.000 zł! To miała być tania marka koncernu VAG…
Wśród Rynkowych debiutów miesiąca (strona 56.) wspomniano Peugeota 508 SW.
Na stronach 57-65 znajdziecie raport wdziale Używane poświęcony najlepszym silnikom ostatniej dekady. Zarówno benzynowym, jak i wysokoprężnym. Na pierwszym miejscu – 1.2 PureTech! Jednostka jest oferowana od pięciu lat, trafia obecnie do aut Citroëna, Peugeota, DS Automobiles i Opla. AUTO MOTO wspomniało modele Berlingo, C3, C3 Picasso, C3 Aircross, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, 208, 2008, 308, 3008, 5008, Partner, DS 3, DS 4, Crossland X i Grandland X. Wspomniano o słabych stronach, w tym o łuszczącym się pasku rozrządu, ale nikt nie rozpacza, jak w niektórych komentarzach na naszych łamach. To jeszcze bardziej skłania mnie ku poglądowi, że problem istnieje, ale jest marginalny.
Inną polecaną jednostką jest silnik 1.2 TCe Grupy Renault. Spotykany m.in. w Renault Clio III, Modusie, Twingo II, Wind.
Francuskie modele pojawiły się także przy opisie silnika 1.0 VVT-i Toyoty. Motor ów trafia bowiem do Citroënów C1 i Peugeotów 107 i 108.
Wśród polecanych diesli nie mogło zabraknąć jednostki 1.6 HDi Grupy PSA. Szeroko stosowana trafiała nie tylko do marek francuskich, ale też do Fordów i Volvo, o których AUTO MOTO nie wspomniał. Wymienił za to modele C3, C4 i C5 oraz 207, 208, 307, 308, 3008, 407 i 508.
Inny wysokoprężny silnik Grupy PSA wspomniany przez AUTO MOTO, to jednostka 1.4 HDi spotykana m.in. w Citroënach C1, C2 i C3, czy Peugeotach 107, 206 i 207. Natkniecie się na nią także w niektórych Mazdach, Fordach i Toyotach.
Opisano też silnik 1.6 dCi Grupy Renault, który można spotkać m.in., w Renault Espace, Fluence, Kadjarze, Lagunie, Megane, Scenic’u i Talismanie. Ale też w Nissanach, a nawet Mercedesach.
Dwulitrowa jednostka HDi, to jeden z najlepszych silników ostatnich lat. Montowana m.in. w wielu Citroënach (AUTO MOTO wspomina tylko C5) i Peugeotach (308, 3008, 508) trafiała też do Fordów.
Również dwulitrowy diesel od Renault (2.0 dCi) okazuje się godny zainteresowania. Znajdziecie tę jednostkę np. w Lagunie III i Espace IV, ale też w Nissanach.
Zdjęcie Renault Scenic’a dostrzeżecie na stronie 68.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w tym numerze AUTO MOTO.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: AUTO MOTO
Najnowsze komentarze