Tylko Renault Captur pierwszej generacji reprezentuje francuską motoryzację na okładce aktualnego wydania tygodnika MOTOR. Oczywiście nie oceniamy numeru po stronie tytułowej, zagłębiamy się w jego wnętrze i szukając tego ci, ile i w jakim stylu napisano o interesujących nas samochodach wystawiamy opinię, czy warto konkretny numer kupić. Zapraszamy więc do sprawdzenia, czy MOTOR powinien skusić miłośników francuskiej motoryzacji.
MOTOR nr 04 (3579) z 24.I.2022
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 2,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 6,2 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C5, C5 Aircross, 2008, 3008, e-Traveller, Arkana, Austral, Captur, Clio, Megane, Duster, Sandero, Astra, Corsa
Tym, którzy narzekają na długi czas mijający od prezentacji do premiery rynkowej w przypadku francuskich aut zwracam uwagę na pierwsze zdanie artykułu poświęconego Toyocie Corelli Cross (strony 4-5). W przypadku tego modelu ten okres wyniósł – tak pisze MOTOR – półtora roku. Nie jest więc tak, że to domena Francuzów.
Na stronach 6-7 znajdziecie podsumowanie sprzedaży nowych aut na polskim rynku w roku 2021. To był rok sukcesu Dacii Duster czwarte miejsce na rynku dzięki 12.460 rejestracjom i wzrost o 7,7%, to niewątpliwie świetny wynik. W Top 50 zmieściły się jeszcze:
15. Renault Clio – 5.579 rejestracji
18. Dacia Sandero – 5.209 rejestracji
36. Opel Corsa – 3.354 rejestracje
40. Opel Astra – 3.206 rejestracji
44. Renault Captur – 3.083 rejestracje
47. Citroën C3 – 2.958 rejestracji
Swoją drogą to żałosne, żeby w pierwszej pięćdziesiątce był tylko jeden samochód ze „starej” Grupy PSA, i to pod koniec zestawienia. Jeden jedyny Citroën i żadnego Peugeota!
Jeśli chodzi o ranking marek, to na podium znalazły się Toyota, Škoda i Volkswagen. Dacia ze sprzedażą 19.897 samochodów uplasowała się na pozycji ósmej. Duży w tym udział sprzedaży klientom indywidualnym – pod tym względem marka jest w pierwszej piątce! Marka Renault zajęła na koniec roku jedenaste miejsce pod względem popularności (16.838 rejestracji). Nie dziwi więc fakt, że Polska jest dwunastym największym rynkiem zbytu Grupy Renault na świecie. Nawet w przypadku marki Alpine (39 rejestracji i pozycja 41.) Polska jest szóstym największym rynkiem na świecie!
Opel (14.862 rejestracje) zajął miejsce dwunaste, Peugeot (10.637) czternaste, a Citroën (7.678) dziewiętnaste! Marka DS Automobiles uplasowała się na 33. pozycji (366 rejestracji).
Na stronie 8. MOTOR informuje, że na polski rynek trafiła seria specjalna Dacii Duster – Extreme.
Na stronach 8-9 znajdziecie materiał o nowych SUV-ach i crossoverach, które lada moment trafią do sprzedaży. Wśród nich są poliftingowy Citroën C5 Aircross, całkiem nowy Renault Austral oraz – wspominam o nim z uwagi na koncern Stellantis – Maserati Grecale.
Wśród rywali opisanego na stronach 18-21 Suzuki S-Cross pojawił się Peugeot 2008.
Z kolei na stronach 24-27 znajdziecie artykuł na temat tego, jak zostać taksówkarzem. Wśród propozycji samochodów pojawił się – idealny jako shuttle bus, Peugeot e-Traveller. Czy to jednak dobry pomysł na taksówkę? Z uwagi na mimo wszystko dość ograniczony zasięg – chyba niekoniecznie.
A może zainwestować w kultowy samochód? Czy oszukamy w ten sposób inflację? Chyba nie, ale za to posiadanie wyjątkowego auta może poprawić samopoczucie. MOTOR na stronie 33. wymienia dziesięć propozycji, w tym Renault 5 GT Turbo. Model ostatnio intensywnie drożał i to podobno jeszcze nie koniec zwyżek cenowych.
Wśród rywali dla opisanego na stronach 38-41 używanego Saaba 9-5 MOTOR wymienił drugą generację Citroëna C5.
Renault Captur, to niewątpliwie jeden z bestsellerów francuskiej marki. Dziś na rynku wtórnym można kupić całkiem sporo aut i to nawet takich pochodzących z polskich salonów. MOTOR na stronach 42-43 opisuje model I generacji produkowanej w latach 2013-2019. Auto jest tanie w eksploatacji, a wiele części zamiennych jest tożsamych z tymi z Clio. Do tego dochodzi spora funkcjonalność – bez większych wyrzeczeń Captur może pełnić rolę samochodu rodzinnego. Doskonale radzi sobie także w długich wyprawach, co sprawdziliśmy parę lat temu jadąc dwoma egzemplarzami do Albanii i Czarnogóry.
Atrakcyjna stylistyka Captura przyciąga wielu kierowców, dobre wyposażenie i wysoki poziom bezpieczeństwa zjednują mu kolejnych fanów, a niska awaryjność przekonuje niedowiarków. MOTOR krytykuje tylko przeciętne właściwości jezdne.
Na stronach 44-45 MOTOR zachęca do głosowania w plebiscycie Auto Lider 2022 i prezentuje kandydatów w kategorii Auto hybrydowe, prosi też o oddawanie głosów na Markę roku. W pierwszym przypadku wśród nominowanych aut znajdują się m.in. Citroën C5 Aircross, Opel Astra, Peugeot 3008, Renault Arkana E-Tech oraz Renault Megane E-Tech plug-in hybrid. W drugim przypadku marki Alpine, Citroën, Dacia, DS Automobiles, Opel, Peugeot i Renault..
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze