Okładka tygodnika MOTOR nie jest szczególnie bogata w nasze ulubione samochody, ale znalazła się na niej Dacia Jogger – w prawym dolnym rogu, żeby jej nikt nie zauważył w punktach sprzedaży prasy. Z kolei w lewym dolnym rogu można dostrzec zdjęcie Jeepa Avengera – samochodu produkowanego przez koncern Stellantis.
MOTOR nr 31 (3658) z 31.VII.2023
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 4,49 zł
Koszt 1 strony: blisko 9,4 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, ë-C4 X, 208, 2008, 308, 3008, e-208, e-2008, e-308, e-408, e-5008, e-Rifter, e-Traveller, 5 EV, Captur, Clio, Espace, Megane E-Tech Electric, R4, Scenic, Scenic Vision, Bigster, Duster, Jogger, Sandero, Corsa, Mokka
Na stronach 4-5 MOTOR zaprezentował dwa szykowane do premiery rynkowej samochody francuskie. To nowy Renault Scenic, który ma zostać pokazany 4 września, i Peugeot e-3008, również spodziewany we wrześniu. MOTOR wspomina przy okazji także inne modele z obu koncernów: Renault Megane E-Tech Electric, Renault Espace, Nissana Ariyę, Peugeoty e-208, e-2008, e-308, e-408, e-5008, e-Rifter, e-Traveller, a także koncepcyjnego Scenic’a Vision.
O spółce zawiązanej przez Renault i chińskie Geely mającej zajmować się różnego rodzaju układami napędowymi MOTOR wspomniał krótko na stronie 6.
Podsumowanie półrocznej sprzedaży aut w Europie znajdziecie na stronach 6-7. Wynika z niego, że interesujące nas samochody zajmują miejsca odpowiednio:
.2. Dacia Sandero
.4. Opel Corsa
.5. Peugeot 208
.6. Renault Clio
.10. Dacia Duster
.12. Peugeot 2008
.16. Renault Captur
.18. Nissan Qashqai
.19. Citroën C3
.21. Fiat Panda
.28. Fiat 500
.29. Peugeot 3008
.32. Opel Mokka
.34. Peugeot 308
.39. Dacia Jogger
W efekcie Peugeot jest czwartą najpopularniejszą marką na Starym Kontynencie, Renault zajmuje miejsce szóste, a Dacia zamyka czołową dziesiątkę.
Interesujące nas modele pojawiły się także w dziale Przyszłe premiery na marginesie strony 8. Wspomniano tam Lancię Ypsilon, Renault 5 EV, Alfę Romeo Giulię, Renault Scenic’a, Maserati GranCabrio, Dacię Bigster, Dacię Duster, Nissana Juke’a, Peugeota e-3008, Renault 4 oraz miejskiego elektrycznego SUV-a Alfy Romeo..
Zobacz nasz test Alfy Romeo Tonale MHEV
Wspomnianego na wstępie Jeepa Avengera MOTOR porównał na stronach 14-17 z Suzuki Vitarą. W szranki stanęły wersje z silnikami benzynowymi, przy czym ten w Jeepie ma 100 KM, zaś w aucie japońskim 129 KM. W tekście wspomniano też inne Jeepy: Compass, Patriot i Renegade. Mimo niższej mocy Avenger wygrał to starcie pięcioma punktami, choć jest samochodem droższym. MOTOR uznał jednak, że Jeep znacznie lepiej jeździ!
Z kolei na stronach 18-19 opisano wrażenia z jazd Citroënem ë-C4 X. To forma uterenowionego sedana – auta o relatywnie mniejszej funkcjonalności, niż w przypadku hatchbacka, ale są ludzie, którzy wolą ten typ nadwozia.
Ë-C4 X bazuje na Citroënie C4, ale ma zwiększony do 16 cm prześwit. Jest autem dość długim (ok. 460 cm) i ma ok. 267 cm rozstawu osi, ale mimo to okazuje się samochodem zwrotnym. C4 X jest też pojazdem przestronnym, nie tylko w kabinie, ale i w bagażniku – kufer mieści aż 510 litrów! Próg ładunkowy znajduje się dość nisko – na poziomie 71 cm.
Wnętrze jest przyjemne, nowoczesne w formie, dobrze wykonane i proste w obsłudze (jest też obsługa głosowa). Znajdziecie tu mnóstwo mniejszych i większych schowków. Widać wyraźnie, że projektanci dbali o komfort, nie tylko zawieszenia, ale i podróży w ogóle.
136-konny silnik elektryczny zapewnia przyzwoite osiągi, a niskie zapotrzebowanie na energię elektryczną sprawia, że zasięg jest dość spory – MOTOR określił go na 360 km. Niestety w standardzie jest ładowarka o mocy jedynie 7,4 kW, mocniejsza wymaga dopłaty. Auto jest tylko minimalnie droższe od Renault Megane E-Tech Electric i o dobrych 6 tys. tańsze od Volkswagena ID.3. Szczegóły cenowe znajdziecie tutaj.
Test Dacii Jogger z pakietem Sleep Pack MOTOR opublikował na stronach 24-25. To sposób na nowoczesny karawaning bez ponoszenia dużych kosztów. W takim Joggerze można w miarę wygodnie spać, a i dostawić spory namiot też się da budując turystyczną willę gdzieś na kempingu. A wszystko to za naprawdę sensowne pieniądze.
Zaletą będą też niskie koszty użytkowania samego samochodu z uwagi na możliwość zakupu wersji zasilanej LPG. Wykończenie Joggera może budzić pewne kontrowersje, ale gdy spojrzy się na ceny, to człowiek jest w stanie naprawdę wiele Dacii wybaczyć. Wspomniana w roli konkurenta Kia Ceed Kombi kosztuje – z nieco mocniejszym silnikiem, ale nie siedmioosobowa przecież – ponad 10.000 zł więcej, a Fiat Tipo Kombi Cross jest droższy o ponad 30.000 zł.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze. Możecie kupić to wydanie.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze