środa, 17 sierpnia, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny.
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny.
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

35 lat Citroëna BX

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2017-10-03
w Citroen, Wiadomości
Czas czytania 3 minut
134 6
28
120
UDOSTĘPNIEŃ
400
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Dwa i pół tygodnia temu minęło 35 lat od podwieszenia do pierwszej kondygnacji Wieży Eiffla drewnianego pudła. Na jego boku wymalowany był napis „Oto nowy Citroën”. I nic więcej. Tydzień później tajemnica została rozwiązana. Światu zaprezentowano nowy model segmentu D, Citroëna BX. Samochód, który sprzedano w przeszło 2.300.000 egzemplarzy. Blisko 10% wszystkich BX-ów pochodziło z hiszpańskiej fabryki w Vigo, o której pisaliśmy wczoraj. Produkowano tam BX-y w latach 1983-1992.

Citroën BX zachwycał lekkością stylistyki, zapewniał niesamowity komfort, a do tego miał w portfolio dynamiczne wersje, jak choćby 160-konną GTi 16v rozpędzającą się do niemal 220 km/h. Auto było jednym z najbardziej komfortowych samochodów swoich czasów. Hydropneumatyczne zawieszenie gwarantowało nieziemski komfort jazdy, a szeroka gama wersji i jednostek napędowych pozwalała dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Coś, czego momentami brakuje we francuskiej motoryzacji w dzisiejszych czasach. A 35 lat temu Francuzi wiedzieli, co robić…

Wspomniałem o Wieży Eiffla. Citroën już od czasów André wiedział, jaką magią dysponuje ten monument. Wizjoner i założyciel marki doskonale wiedział, że potencjał marketingowy nadsekwańskiej wieży jest ogromny. Dlatego jeszcze przed II wojną światową zawieszono na Wieży tysiące żarówek układających się w napis CITROËN. Ponad pół wieku później pod obiektem podwieszono skrzynię z nowym modelem francuskiej marki.

35 lat temu, pod koniec września 1982 roku, pokazano szerokiemu światu Citroëna BX. Było to w czasie, kiedy Citroën opuścił swoją historyczną siedzibę na Quai de Javel (jakieś 1,5 km na południowy zachód od Wieży Eiffla) i przeniósł się do podparyskiego Neuilly-sur-Seine, trochę na północ od dotychczasowej siedziby. Czas był najwyższy, by zaproponować nowy model klasy średniej, który mógłby godnie zastąpić dotychczas oferowanego Citroëna GSA.

W przeddzień paryskiego salonu 35 lat temu zdecydowano się na spektakularny pokaz u stóp Wieży Eiffla. Innowacyjny – jak przystało na Citroëna – model opuszczano we wspomnianej drewnianej skrzyni po trochu przez kilka dni, aż wreszcie Jacques Lombard, ówczesny prezes Citroëna, odsłonił samochód.

Stylistyka była śmiała na ówczesne czasy we Francji. Nagle stały się modne dość ostre linie, które zastąpiły dotychczasowe krągłości. Futurystyczne linie nadwozia swoją prawdziwą rewolucję kontynuowały we wnętrzu auta. Model pierwszej generacji członkowie Klubu Cytrynki nie na darmo nazwali Zoltarem – w nawiązaniu do japońskiej kreskówki „Załoga G”. Projekt stworzył Marcello Gandini ze słynnego studia Bertone. To autor wielu mitycznych wręcz konstrukcji aut sportowych z lat 70. XX wieku. Estetyka BX-a była kontynuowana w modelach AX, ZX i XM aż do połowy lat 90. A francuskiej tożsamości w BX-ie nie brakowało!

Jednoramienna kierownica, pojedyncza wycieraczka, kierunkowskazy włączane przyciskami na desce rozdzielczej, wręcz technokratyczna deska rozdzielcza. Świetne przeszklenia, dużo przestrzeni, znakomity komfort hydropneumatycznego zawieszenia i hamulec z minimalnym skokiem pedału, a w zasadzie przycisku. Samochód inny, niż cokolwiek jeżdżącego wówczas po drogach! Nic dziwnego, że w tamtych niełatwych czasach tak dobrze się sprzedawał.

W 1988 roku hiszpańska policja wybrała BX-a na swój model radiowozów. Przez dobrą dekadę ta służba używała francuskich aut w swojej pracy.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: BXCitroenGSAhistoriaXM
Udostepnij48Tweet30Udostepnij8
Poprzedni

Renault Koleos z dieslem trafił na rynek rosyjski

Następny

Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 40/2017

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 40/2017

Francja: Citroën po dziewięciu miesiącach 2017 roku

Renault Clio V6 wystawione na sprzedaż

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

28 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • David C8 - Citroën C8 jako wygodny i niedrogi kamper. Koszt konwersji zamknął się poniżej 10 tysięcy zł.
  • Mariusz - Nowa Dacia Jogger odebrana. Pierwsze wrażenia i pierwsza awaria
  • David C8 - Citroën C8 jako wygodny i niedrogi kamper. Koszt konwersji zamknął się poniżej 10 tysięcy zł.
  • Remek z Gremek - Nowa Dacia Jogger odebrana. Pierwsze wrażenia i pierwsza awaria
  • Romek kudlaty - Nowa Dacia Jogger odebrana. Pierwsze wrażenia i pierwsza awaria
  • Łukasz - Fabrycznie nowy Citroën XM za 112 tysięcy zł: Ile kosztowały samochody w Polsce w 1997 roku?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy DS 7 – polski cennik luksusowego SUV-a z Francji
  • Anonimowo - Nowa Dacia Jogger odebrana. Pierwsze wrażenia i pierwsza awaria
  • OCH - Nowy DS 7 – polski cennik luksusowego SUV-a z Francji
  • Są store - Gdzie znajduje się najnowszy salon DS Store w Europie?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Citroën DS – najbardziej komfortowy samochód świata. „Jedziesz po szutrowej drodze i tego nie czujesz”
  • Nowy Peugeot 308 SW 1.2 PureTech 130: „dają radę te 3 cylindry”
  • Nowa Dacia Jogger odebrana. Pierwsze wrażenia i pierwsza awaria
  • Nowy DS 7 – polski cennik luksusowego SUV-a z Francji
  • (Nie) zdążyć przed szlabanem. Uwaga na przejazdach!
  • Poczuj się jak profesjonalny kolarz z akcesoriami AG2R Citroën Team
  • Diesel czy benzyna? Ten ranking używanych samochodów nie pozostawia wątpliwości
  • Nowe Renault Mégane E-tech i Michelin na Olsztyn Green Festiwal. Ale się działo!
  • Przegląd rynku: używane oszczędne auto do długich podróży do 30 tysięcy złotych. Laguna, Scenic, 308
  • Twój samochód, to Opel? Poszukaj w nim rekinów!


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
28
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.