Jaki samochód z silnikiem benzynowym za 40 tysięcy złotych warto kupić?
Od kilku lat silniki diesla nie mają najlepszej passy. Kolejne marki wycofują te jednostki ze swoich produktów. Nie bez znaczenia pozostają również coraz śmielej wprowadzane w różnych państwach unijnej wspólnoty ograniczenia wjazdu dla aut z silnikiem diesla. W takich okolicznościach coraz większe grono kierowców skłania się ku nowoczesnym silnikom benzynowym – które także w klasie średniej stały się popularne. Na rynku wtórnym za około 40 tysięcy złotych znajdziemy między innymi bardzo różniące się od siebie Renault Talisman, Peugeota 508 i Citroën X7.
Renault Talisman
Po erze Laguny w klasie średniej w gamie Renault przyszła pora na mocne zmiany. Lagunę III i porażkę handlową – model Latitude – zastąpił Talisman, który miał wprowadzić nową jakość i świeżość. Model produkowany był od 2015 do 2022 roku tylko w pierwszym okresie sprzedawał się przyzwoicie. W efekcie systematycznie spadających wyników z początkiem bieżącego roku produkcję zakończono. Dostępny był sedan i praktyczne kombi. Nowocześnie narysowanie nadwozie designem wpisuje się w kanony marki. Oczywiście nadal z korozją problemów żadnych mieć nie będziemy. Wnętrze jest bardzo obszerne, przestrzenią zwłaszcza na tylnej kanapie wygrywa z 508 i C5 – tutaj w komfortowych warunkach cztery dorosłe osoby odbędą kilkugodzinną podróż.
Pod względem jakości wykonania i zastosowanych materiałów bywa różnie. W niektórych egzemplarzach plastiki trochę trzeszczą, tapicerka może nosić oznaki zużycia. Gross egzemplarzy jest bogato wyposażona, na pokładzie znaleźć możemy automatyczną klimatyzację dwustrefową, multimedia z nawigacją i dotykowym ekranem, dwusprzęgłowe przekładnie automatyczne, skórzaną tapicerkę i szereg systemów dbających o nasze bezpieczeństwo.
Z uwagi na rosnące ceny za około 40 tysięcy złotych wybór nie będzie duży a dostępność jednostek napędowych ogranicza się do benzynowego 1.6 TCe 150-200 KM korzystającego już z bezpośredniego wtrysku paliwa. Ewentualna regeneracja turbosprężarki to wydatek około 1800 złotych, wtryskiwaczy 800 złotych za sztukę. Każdy wariant gwarantuje wysoką kulturę pracy, silnik przy spokojnej jeździe jest praktycznie niesłyszalny w kabinie. Układ jezdny oparto na prostych rozwiązaniach – kolumnach McPhersona i belce skrętnej, opcjonalnie dostępny był system czterech kół skrętnych 4Control. W przypadku Talismana ponownie problem stanowić może niestabilność elektroniki we wczesnych egzemplarzach – niektóre już po kilku miesiącach od zakupu zmagały się z problemami, inne po kilku latach użytkowania wciąż działają bezbłędnie.
Peugeot 508
Podobnie jak Talisman również pierwsza generacja Peugeota 508 zastąpiła w ofercie starsze dwa modele. W przypadku 508 był to 407 i 607. Nowy flagowy model marki produkowany był jako sedan i kombi od 2012 do 2018 roku na wspólnej płycie podłogowej z C5 X7. Dynamicznie zaprojektowane nadwozie nie ma większych problemów z korozją. Kabina jest tylko nieznacznie mniejsza niż w Talismanie, tutaj również cztery dorosłe osoby znajdą idealne warunki do długich podróży. Na uwagę zasługuje lepsza jakość tworzyw i materiałów na siedzeniach. Jakość jest dobra, warto jednak przed zakupem sprawdzić bop niektóre egzemplarze potrafią wydawać jakieś odgłosy na nierównościach.
Lista oferowanych dodatków to między innymi automatyczna klimatyzacja, multimedia z nawigacją (później także z dotykowym ekranem), fotele z funkcją masażu, panoramiczne okno dachowe, skórzana tapicerka, klasyczny hydrokinetyczny automat, wyświetlacz HUD i szereg systemów bezpieczeństwo. 508 z silnikiem benzynowym wyposażony jest w kolumny McPhersona z przodu i zestaw wielowahaczowy przy tylnej osi. Bazowy benzynowy 1.6 VTi o mocy 120 KM jest zdecydowanie za słaby, powoduje tylko rosnącą frustrację u kierowcy. Zgoła inaczej wygląda to w przypadku 1.6 THP generującego 156-165 KM.
Zapewnia więcej niż wystarczające osiągi, wysoką kulturę pracy a także zaskakująco niskie spalanie. W trasie podróżując zgodnie z przepisami zużycie osiągnie 6 litrów na 100 kilometrów. Niestety konstrukcja opracowana wspólnie z BMW jest pod wieloma względami niedopracowana. Zastosowany napęd rozrządu z łańcuchem zdaniem specjalistów wymaga znacznie częstszych wymian oleju niż zakłada producent. Stosując się do nowych wytycznych, zmiana co 10 tysięcy kilometrów, uda nam się uniknąć większości kosztownych usterek jakie są z nim związane.
Citroën C5
40 tysięcy złotych to także adekwatny budżet na zakup zadbanego Citroëna C5 drugiej generacji. Wcielenie sygnowane jako X7 produkowane było od 2008 do 2017 roku, przy okazji liftingu z gamy zniknęły cenione i pancerne wolnossące silniki benzynowe, w ich miejsce wprowadzono wspólne z Peugeotem 508 jednostki powstałe we współpracy z BMW. C5 X7 dostępny był jako sedan i kombi, w większości nie mają większych problemów z korozją.
Wnętrze wzorem 508 serwuje idealną przestrzeń dla czterech osób, choć w C5 wsiadanie na tylną kanapę jest mniej komfortowe ze względu na węższy otwór drzwiowy. Wytrzymałość i jakość użytych materiałów nie budzi zastrzeżeń, dopiero w skrajnie wyeksploatowanych egzemplarzach wystawionych na sprzedaż oczywiście z przebiegiem poniżej 200 tysięcy kilometrów tapicerka wygląda po prostu źle. Charakterystycznym elementem kabiny jest kierownica z nieruchomą poduszką powietrzną i przyciskami, rozwiązanie w żaden sposób nie wpływa negatywnie na ergonomię.
W ramach wyposażenia C5 X7 wyposażony może być w automatyczną klimatyzację, nawigację, komputer pokładowy, automatyczną przekładnię hydrokinetyczną, skórzaną tapicerkę i oczywiście hydropneumatyczne zawieszenie Hydroactive. W starszych wersjach znajdziemy układ wielowahaczowy przy każdej z osi przeszczepiony z Peugeota 407, dopiero sztandarowy produkt Citroëna zapewnia najwyższy komfort jazdy w segmencie D. Po liftingu jedynym wyborem pod warunkiem że znajdziemy egzemplarz z niskim i udokumentowanym przebiegiem oraz pełną historią serwisową jest 1.6 THP. W przypadku C5 oferowano wariant o mocy 156 KM wystarczający do statecznej jazdy.
Ze względu na niższą renomę jednostki ceny nawet zadbanych egzemplarzy bywają bardzo atrakcyjne.
Najnowsze komentarze