Czy czterokołowiec podobny do Ami mógł powstać wcześniej? Na początku lat 70 Citroën rozważał wprowadzenie na rynek niewielkiego modelu służącego do transportu dwóch osób. Citroën Mini-Zup miał silnik od 2CV, ale marka rozważała również wersję elektryczną.
Citroën Ami to najmniejszy model w gamie francuskiego producenta i choć niektórzy mogą dziwić się dlaczego do oferty dołączył tak osobliwy model, czterokołowiec cieszy się sporym zainteresowaniem wśród klientów. Ami, który pomieści na pokładzie dwie osoby jest doskonałym sposobem na mobilność w dużym mieście i łatwe parkowanie.
Czy czterokołowiec miał poprzedników? Nie bezpośrednich, ale pomysł na mały, ekonomiczny model nie jest w marce spod znaku szewronów nowy. Pomysłów było wiele. Na początku lat 70 powstał projekt Citroën Mini Zup, który choć nie doczekał się wersji seryjnej, pozostaje jednym z protoplastów Ami.
Zobacz także: Citroën AMI Buggy. „Dawno żadne auto nie dało mi tyle radości z jazdy”
W 1972 roku Citroën rozważał wejście na rynek mikrosamochodów i z tym modelem mogło się to udać. Za prototyp odpowiedzialny był zespół Jacques’a Né, czyli ojca projektu „S” prowadzącego do powstania modelu SM.
Citroën Mini Zup poniżej 2 m
Citroën Mini Zup mierzył 1,98 m długości oraz 1,45 m szerokości a to oznacza, że był jeszcze krótszy od Ami. Elektryk ma długość 2,5 m oraz szerokość 1,5 m. Niewielki pojazd o masie własnej 370 kg mógł pomieścić dwie osoby. Citroen pracował nad różnymi wersjami Mini Zup m.in. ze zdejmowanym wraz z przednią szybą dachem, zadaszeniem rozsuwanym a także wariantem elektrycznym.
Napęd pochodził od silnika pożyczonego od 2CV. Jednostka o pojemności 602 cm3 generowała 12 KM i napędzała tylne koła Citroën Mini Zup rozpędzał się maksymalnie do 70 km/h był zatem szybszy od ograniczonego do 45 km/h Ami.
Citroën nie odważył się na wprowadzenie Mini Zup do produkcji, ale skupił się na innym miejskim modelu LN, który opierał się na Peugeot 104.
Źródło: espirituracer.com, citroenet.org.uk
Najnowsze komentarze