Peugeot 308
Wiadomości

Nowy polski cennik Peugeot 308 już jest dostępny. Podwyżka i zmiany w gamie silnikowej

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-14
Renault Master
Wiadomości

250 sztuk Renault Master do transportu pacjentów. Nowe zamówienie firmy EMED

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-19
Dacia Bigster
Wiadomości

Dacia Bigster zapakowana po dach bez stresu. Kilka wskazówek i aplikacja Boot Organiser

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-20
peugeot inception e1747373945294 Wiadomości
Wiadomości

Peugeot i magia kina: gwiazda Inception Concept lśni na Festiwalu w Cannes 2025

autor Tomasz Nowicki
2025-05-16
peugeot 408 Wiadomości
Wiadomości

Peugeot 408 – francuska odpowiedź na pytanie: „SUV czy coupe?” – „Tak!”

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18
renault 4 02 1 Wiadomości
Wiadomości

Renault 4 E-Tech electric świętuje ducha wolności: rusza festiv4L w Paryżu

autor Tomasz Nowicki
2025-05-14
Stellantis
Wiadomości

Stellantis wzmacnia działalność na rzecz edukacji w Polsce. Współpraca z trzema fundacjami

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-20

Najnowsze komentarze

  • Inny Anonimowy - SUV-y podbijają Europę. Dlaczego kierowcy tak chętnie wybierają te auta?
  • Inny Anonimowy - SUV-y podbijają Europę. Dlaczego kierowcy tak chętnie wybierają te auta?
  • Inny Anonimowy - SUV-y podbijają Europę. Dlaczego kierowcy tak chętnie wybierają te auta?
  • Inny Anonimowy - Peugeot 408 – francuska odpowiedź na pytanie: „SUV czy coupe?” – „Tak!”
  • Inny Anonimowy - Renault 5 E-Tech electric już od 555 zł brutto miesięcznie. Promocja 2025, dopłaty do kupna samochodu
  • Inny Anonimowy - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
  • Inny Anonimowy - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Citroën Mini Zup: przodek modelu Ami z lat 70

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2023-11-12
w Wiadomości, Citroen
Czas czytania 2 minut
332
A A
1
Citroen Mini Zup

zdj. espirituracer.com

Czy czterokołowiec podobny do Ami mógł powstać wcześniej? Na początku lat 70 Citroën rozważał wprowadzenie na rynek niewielkiego modelu służącego do transportu dwóch osób. Citroën Mini-Zup miał silnik od 2CV, ale marka rozważała również wersję elektryczną.

Citroën Ami to najmniejszy model w gamie francuskiego producenta i choć niektórzy mogą dziwić się dlaczego do oferty dołączył tak osobliwy model, czterokołowiec cieszy się sporym zainteresowaniem wśród klientów. Ami, który pomieści na pokładzie dwie osoby jest doskonałym sposobem na mobilność w dużym mieście i łatwe parkowanie.

Czy czterokołowiec miał poprzedników? Nie bezpośrednich, ale pomysł na mały, ekonomiczny model nie jest w marce spod znaku szewronów nowy. Pomysłów było wiele. Na początku lat 70 powstał projekt Citroën Mini Zup, który choć nie doczekał się wersji seryjnej, pozostaje jednym z protoplastów Ami.

Zobacz także: Citroën AMI Buggy. „Dawno żadne auto nie dało mi tyle radości z jazdy”

W 1972 roku Citroën rozważał wejście na rynek mikrosamochodów i z tym modelem mogło się to udać. Za prototyp odpowiedzialny był zespół Jacques’a Né, czyli ojca projektu „S” prowadzącego do powstania modelu SM.

Citroën Mini Zup poniżej 2 m

Citroën Mini Zup mierzył 1,98 m długości oraz 1,45 m szerokości a to oznacza, że był jeszcze krótszy od Ami. Elektryk ma długość 2,5 m oraz szerokość 1,5 m. Niewielki pojazd o masie własnej 370 kg mógł pomieścić dwie osoby. Citroen pracował nad różnymi wersjami Mini Zup m.in. ze zdejmowanym wraz z przednią szybą dachem, zadaszeniem rozsuwanym a także wariantem elektrycznym.

Napęd pochodził od silnika pożyczonego od 2CV. Jednostka o pojemności 602 cm3 generowała 12 KM i napędzała tylne koła Citroën Mini Zup rozpędzał się maksymalnie do 70 km/h był zatem szybszy od ograniczonego do 45 km/h Ami.

Citroën nie odważył się na wprowadzenie Mini Zup do produkcji, ale skupił się na innym miejskim modelu LN, który opierał się na Peugeot 104.

Źródło: espirituracer.com, citroenet.org.uk

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

zup3 Wiadomościzup2 Wiadomościzup4 WiadomościCitroen Mini Zupzup1 Wiadomości
4.7 3 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Citroen Basalt,

Od Xsary Picasso do Basalta. Citroën świętuje produkcję 1 miliona samochodów w Brazylii

2025-05-20
Peugeot

Alternatywa dla komunikacji zbiorowej za 20 tys. zł. Przegląd samochodów marki Peugeot

2025-05-20

Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika

2025-05-19

Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon

2025-05-19
Tagi: Citroen2CVSMAmiMini Zup
Udostepnij115Tweet72Udostepnij20
Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Zastępca redaktora naczelnego. Autorka artykułów, testów, relacji z wydarzeń motoryzacyjnych, poszukiwaczka ciekawostek. Miłośniczka podróży a w szczególności wędrówek górskich.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • PureTech 130

    Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika

    4120 udostępnienia
    Udostepnij 1648 Tweet 1030
  • 7 najtańszych nowych samochodów Dacia i Renault z fabryczną instalacją LPG. Cennik maj 2025

    1156 udostępnienia
    Udostepnij 462 Tweet 289
  • Fiat 600 z fabryki w Tychach sprzedaje się coraz lepiej, ale klienci nie chcą elektryka

    355 udostępnienia
    Udostepnij 142 Tweet 89
  • Renault Austral odniósł ogromny sukces. Ponad 200.000 sprzedanych egzemplarzy

    581 udostępnienia
    Udostepnij 232 Tweet 145

Testy samochodów

Nowy Renault Kwid 1.0 Sce - test
Testy

Test: Renault Kwid 1.0 Sce AMT, czyli tani model do miasta. Czy benzynowy kuzyn Dacii Spring to dobry wybór?

autor Małgorzata Kozikowska
2024-03-10
01. Renault Megane Bose Edition TCe 130 Wiadomości
Testy

Test: Renault Megane TCe 130 – benzynowy kompakt dla Ciebie. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2014-07-10
Citroen C3 Aircross Oriigns
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C3 Aircross Origins 1.2 PureTech EAT6 – oryginał z przestronnym wnętrzem. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2019-11-16
peugeot 508 sw 2015 13 Wiadomości
Testy

Peugeot 508 GT SW 2.0 BlueHDi 180 KM – nowa lepsza klasa biznes. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2015-02-09
peugeot 308 sw 104 Wiadomości
Testy

Test i porównanie: Używana Dacia Duster 1.5 dCi kontra nowy Peugeot 308 SW 1.5 HDi

autor Tomasz Nowicki
2018-11-30

Najnowsze komentarze

  • Inny Anonimowy - SUV-y podbijają Europę. Dlaczego kierowcy tak chętnie wybierają te auta?
  • Inny Anonimowy - SUV-y podbijają Europę. Dlaczego kierowcy tak chętnie wybierają te auta?
  • Inny Anonimowy - SUV-y podbijają Europę. Dlaczego kierowcy tak chętnie wybierają te auta?
  • Inny Anonimowy - Peugeot 408 – francuska odpowiedź na pytanie: „SUV czy coupe?” – „Tak!”
  • Inny Anonimowy - Renault 5 E-Tech electric już od 555 zł brutto miesięcznie. Promocja 2025, dopłaty do kupna samochodu
  • Inny Anonimowy - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
  • Inny Anonimowy - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”

Zobacz też

 Citroën ë-C4, ë-SpaceTourer oraz ë-Jumpy do serwisu. Ryzyko pożaru

PSA w Chinach

Test: Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM – czy warto kupić ten samochód? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz