Tym razem na okładce tygodnika MOTOR zagościło kilka francuskich aut. To zapowiedź pojedynku hybrydowego Peugeota 508 z hybrydową Škodą Superb. To także porównanie używanych crossoverów: Citroëna C4 Cactusa, Peugeota 2008 i Renault Captura – wszystkich w pierwszych generacjach. Czyżby miało to oznaczać, że MOTOR jest warty zakupu?
MOTOR nr 29 (3499) z 13.VII.2020
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 2,29 zł
Koszt 1 strony: niemal 4,8 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: AX, Berlingo, C3, C4 Cactus, C15, C25, DS3, Saxo, 208, 2008, 308, 504, 508, Captur, Clio, Kangoo, R4, R5, Twingo, Zoe, Sandero
W materiale poświęconym elektrycznym samochodom (strony 4-7) MOTOR wspomina Renault Zoe, ale też Renault 5 Electric i 4 Electric oraz Citroëna Saxo Electric. Przy tym ostatnim wzmiankowano też AX-a i Berlingo oraz użytkowe C15 i C25 w wersjach elektrycznych.
Na stronie 8. MOTOR wspomina, że Renault Clio znowu sprzedawało się lepiej od Volkswagena Golfa.
W dziale Przyszłe premiery (strona 9.) wspomniano Dacię Sandero, Peugeota 308 oraz Renault Kangoo.
Skrócony cennik Renault Megane po liftingu znajdziecie na stronie 10. Pełny – tutaj.
Strona 11. przynosi krótki materiał poświęcony Citroënowi C4 trzeciej generacji.
Czy Peugeot 508 może w tygodniku MOTOR pokonać Škodę Superb?
Nie, nie może. Odpowiedź jest jasna i oczywista nawet bez zaglądania do wyników. Tym razem MOTOR porównał wersje hybrydowe. Francuskie auto okazało się lepsze w tylko dwóch kategoriach cząstkowych ocen w tabelce, w czterech zremisowało, a poległo w pozostałych dziesięciu!
Oba auta, to liftbacki. Mają bagażniki o niemal tej samej pojemności, ale to w Škodzie jest lepszy dostęp. Kompletnie nie rozumiem, dlaczego. Żeby było ciekawiej hybrydyzacja nie zabrała przestrzeni bagażowej w Peugeocie, a w Škodzie owszem, bardzo dużo, bo aż 140 litrów! Punktacja za przestronność wnętrza Škody jest niemal dwukrotnie większa, niż w przypadku Peugeota (32 vs 18 oczek). Superb, mimo niższej mocy (łącznej, ale i – zwłaszcza! – silnika spalinowego) i niższego momentu obrotowego (silnika spalinowego) ma lepsze osiągi (to może być kwestia masy). Co do mocy, to nie wiem, jak to jest liczone, ale w Peugeocie 180 KM benzyniaka i 110 KM elektryka daje 225 KM. W Škodzie 156 KM benzyniaka i 115 KM elektryka owocuje 118 KM. Peugeot ma w teście dużo wyższe spalanie i to mimo aż ośmiobiegowej przekładni (w Škodzie jest sześciobiegowa).
Takich kwiatków jest mnóstwo. Subiektywne oceny mają wpływ na wynik. MOTOR twierdzi na przykład, że gniazdo ładowania umieszczone w grillu jest bardziej uniwersalne niż z boku. A jeśli ktoś potrafi parkować tyłem? ;-) A jeśli ładuje się akumulatory z gniazdka 230 V w garażu, a gniazdko jest na bocznej ścianie?
Generalnie mam poczucie, że MOTOR zrobił wszystko, by wygrała Škoda. W punktacji – deklasacja Peugeota: 221 oczek Superba przeciwko 197 508-ki. Żałosne. Przy okazji zachęcam Was do przeczytania mojego testu hybrydy Peugeot 508 SW II.
Renault Clio II można dostrzec na jednym ze zdjęć zamieszczonych na stronie 27. Dwie strony dalej widać tył pierwszej generacji Twingo.
Francuski crossover? Wybór jest spory!
Podoba Wam się Citroën C4 Cactus? A może Renault Captur? Tradycjonalistom przypadnie do gustu raczej Peugeot 2008. Trzy francuskie crossovery są na rynku od 6-7 lat i całkiem sporo można ich znaleźć na rynku wtórnym. Citroën, co nie dziwi, najbardziej rzuca się w oczy, jest najbardziej „odjechany” stylistycznie, ale też najmniej SUV-owaty. Captur i 2008-ka zadebiutowały rok wcześniej od niego i sylwetkami przywodzą na myśl małe SUV-y. Wszystkie są na swój sposób oryginalne, choć każdy z nich urzeknie inny rodzaj klienta. Co jednak wybrać? MOTOR próbuje pomóc, jeśli ktoś ma dylemat.
Citroën powstał na tej samej płycie podłogowej, na której budowano modele C3 i DS3, ale jest od nich większy. Dwa lata temu przeszedł dość znaczący lifting, w którym okazałe Airbumpy (i oryginalny wygląd) zniknęły z drzwi bocznych :-( Auto ma pewne ograniczenia (jedynie uchylane szyby w tylnych drzwiach), ale i mnóstwo uroku i wyróżnia się z tłumu.
Peugeot 2008 powstał w celu zapełnienia luki po 207-ce SW. Stylistycznie jest bardzo zbliżony do spokrewnionego z nim miejskiego 208, ale oczywiście 2008 jest wyraźnie większe. Mimo to ma najwęższą kanapę w porównaniu przygotowanym przez MOTOR. Jest za to najlepiej wykończone. Podobne analogie, jak w przypadku 208 i 2008, widać między Capturem i Clio. Captur jest całkiem przestronny, choć druga generacja oferuje wyraźnie więcej miejsca – znacznie urosła.
MOTOR twierdzi, że wszystkie trzy modele są raczej niezawodne, a do tego są tanie w eksploatacji. Captur dobrze sprzedawał się w Polsce, więc łatwo o krajowy egzemplarz (a my mamy 1.5 dCi w redakcji od czterech lat i jeździ rewelacyjnie!). 2008 ma dobre diesle, a C4 Cactus jest oryginalny i ma zadatki na youngtimera (za jakiś czas, rzecz jasna). W gruncie rzeczy MOTOR nie wskazał zwycięzcy, ale pewnie pomógł trochę w wyborze. Cały ten materiał znajdziecie na stronach 38-42.
W dziale MOTOR Retro na stronie 46. można na jednym ze zdjęć dostrzec tył Peugeota 504.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze