Marka Kriéger wzięła swoją nazwę – co nie było wówczas niczym dziwnym – od nazwiska założyciela. Louis Antoine Kriéger, ów założyciel, urodził się 28. maja 1868 roku w Paryżu. Uczył się najpierw w collège’u Sainte Barbe, a następnie w paryskiej École Centrale des Arts et Manufactures, którą to uczelnię ukończył w 1891 roku. Rozpoczął wówczas pracę w firmie Fulmen.
Już trzy lata później Louis Antoine Kriéger, wciąż jako pracownik firmy produkującej akumulatory elektryczne Fulmen, stworzył swój pierwszy automobil elektryczny, przekształcając pojazd konny typu Victoria z Compagnie des fiacres de l’Abeille. Wyposażył go w silniki elektryczne (po jednym przy każdym z przednich kół). Pojazd taki miał zasięg ok. 30 km.
Dość szybko zainteresowanie pojazdami o napędzie elektrycznym zaczęło rosnąć, więc w 1898 roku Louis Antoine założył firmę o nazwie Compagnie Parisienne des Voitures Electriques Système Kriéger. Jeszcze w tym samym roku zaprezentował swój pierwszy automobil o napędzie elektrycznym podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Klienci zaczęli zamawiać pojazdy, więc spółka rozwijała produkcję.
Firma produkowała trzy modele automobili o nazwach Brougham, Landaulette i Electrolette. Ten ostatni był pojazdem dwuosobowym. Wyposażono go w dwa 3-konne silniki elektryczne (po jednym przy każdym przednim kole), które wyposażone w koła zębate przekazywały napęd. Zamknięto je w szczelnej obudowie, a każdy z silników pracował niezależnie.
Akumulatory Fulmen ważyły ok. 360 kg i były umieszczone w dolnej części automobilu, przy czym konstrukcja pojazdu umożliwiała ich łatwe wysunięcie spod nadwozia. Warto zauważyć, że waga akumulatorów bardzo istotnie wpływała na masę całego Electrolette, która wynosiła ok. 770 kg.
Mimo to Louis Antoine Kriéger na jednym ładowaniu pokonał co najmniej 105 km! Kiedy droga była równa i nie było na niej istotnych wzniesień, Electrolette potrafił rozpędzić się do 34 km/h, ale w normalnym użytkowaniu było to 19-24 km/h. Jak na przełom XIX i XX wieku i napęd elektryczny, to i tak całkiem nieźle.
Automobile Kriégera były pierwszymi pojazdami, w których zamontowano regeneracyjne hamulce elektryczne. Jak widać – nihil novi sub Sole ;-)
Firma zbudowała też pierwszy automobil hybrydowy łączący napęd elektryczny z benzynowym. Electrogenia, bo tak się nazywał ów pojazd, miał przedni napęd, wspomaganie kierownicy, a silnik spalinowy uzupełniał pracę elektrycznego zespołu napędowego. Był to wówczas pierwszy francuski samochód wykonujący regularne połączenia między Paryżem i Châtellerault leżącym w Nowej Akwitanii (departament Vienne). To odległość nieco ponad 300 km!
Pod koniec 1904 roku Louis Antoine Kriéger został awansowany na oficera Legii Honorowej.
W 1905 roku firma połączyła siły z Brasierem, z którym współprodukowała automobil o napędzie hybrydowym. Nosił nazwę Kriéger-Brasier.
Mimo dobrej sprzedaży Kriéger wpadł w kłopoty finansowe. W 1905 roku wyemitowano więc akcje, które miały zapewnić dopływ kapitału. Wydawało się to dobrym ruchem, zwłaszcza, że jakiś czas później spółka taksówkarska Compagnie Parisienne des Taxautos Electriques zakupiła 150 elektrycznych automobili Kriégera.
Niestety – koleje losu bywają przewrotne. W 1908 roku Kriéger zbankrutował. Wprawdzie produkcja trwała jeszcze do 1909 roku, ale marka jako taka już się nie podniosła. Mimo to Louis Antoine wciąż projektował elektryczne automobile i współpracował w tym zakresie z innymi producentami pojazdów. Korzystał wówczas z ugruntowanej już na rynku nazwy Electrolette.
Nie bardzo dziś wiadomo, co działo się z założycielem marki w drugiej, trzeciej i czwartej dekadzie XX wieku, ale wiemy, że w 1940 roku Louis Antoine Kriéger połączył siły w 1940 roku z Charlesem Mildé, innym producentem pojazdów elektrycznych. Rok później wypuścili elektryczny samochód A163 mogący przewieźć cztery osoby. Za nadwozie odpowiadała firma La Licorne ze znanego nam już podparyskiego Courbevoie, a cały pojazd nazywał się La Licorne Mildé-Kriéger Type AEK.
Zasięg tego pojazdu wynosił ok. 100 km, a akumulatory ważyły 250 kg. Powstało ok. 120-150 sztuk, a cena oscylowała wokół 42.500 franków. Produkcję La Licorne Mildé-Kriéger Type AEK zakończono w 1942 roku.
W 1941 roku Louis Antoine Kriéger opatentował użycie niklu w bateriach alkalicznych, co wykorzystywane jest do dnia dzisiejszego.
Louis Antoine Kriéger zmarł w Paryżu 10. maja 1951 roku niemal dożywając swoich 83 urodzin.
Zobacz inne artykuły z cyklu Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Wikipedia
Najnowsze komentarze