Peugeot Rifter to więcej niż nazwa. To powołanie. Nowy PEUGEOT RIFTER wpisuje się w stylistykę najnowszych modeli marki – atrakcyjnych i wyróżniających się na tle innych. Nowy model zwraca uwagę zdecydowanie innowacyjną sylwetką. To samochód, który na co dzień potrafi stawić czoła przygodzie.
https://youtu.be/n6tSMKzSEeQ
Jest udanym połączeniem rasowego stylu z mocną budową. Dzięki swoim cechom równie swobodnie czuje się w miejskiej dżungli co wśród naturalnych pejzaży.
Nowy PEUGEOT RIFTER wyposażony w PEUGEOT i-Cockpit®, zgodnie z obietnicą marki, zapewnia kierowcy intensywne doznania z jazdy i to w każdych warunkach. To absolutna nowość w tym segmencie.
PEUGEOT RIFTER zbudowany na nowej platformie podłogowej jest solidny i wytrzymały. Może stawić czoła nawet najbardziej wymagającym warunkom eksploatacji. Nowy model kultywuje tradycje uniwersalnych, modularnych i praktycznych samochodów. Będzie dostępny w dwóch długościach nadwozia, w wersji 5- lub 7-osobowej. Został wyposażony w mocne, wydajne silniki i technologie najnowszej generacji.
PEUGEOT RIFTER to rasowy łowca przygód, z którym każdy dzień staje się bardziej intensywny. To samochód – inspiracja dla tych, którzy lubią odkrywać świat na nowo każdego dnia.
„PEUGEOT zaskakuje i proponuje innowacyjne rozwiązania. Chcemy stać się najlepszym producentem oferującym samochody z wyższej półki skierowane do szerokiego grona odbiorców. Wraz z PEUGEOT RIFTER marka znacząco odnawia swoją ofertę. Proponujemy model, który perfekcyjnie łączy uniwersalność zastosowań z przyjemnością jazdy – znakiem firmowym PEUGEOT. Nowy PEUGEOT RIFTER o wyglądzie eleganckiego, rasowego obieżyświata to samochód z osobowością. To symbol wolności działania” – Jean-Philippe IMPARATO, dyrektor generalny PEUGEOT.
Nowy PEUGEOT RIFTER w pigułce:
Design:
– Nowa konstrukcja zaprojektowana na platformie EMP2, cenionej ze względu na dynamiczne właściwości jezdne, w połączeniu z odpowiednio zaprojektowaną tylną częścią samochodu,która zapewnia modularność i ładowność;
– Dostępność dwóch długości nadwozia Standard i Long, w wersji 5- lub 7-osobowej;
– Elementy stylistyczne i funkcjonalne zapożyczone ze świata SUV-ów: zwiększony prześwit, duże koła, duże osłony w dolnej części drzwi, kształt nadkoli i zderzaków oraz osłony przedniej i tylnej części podwozia;
– Skośne linie, symetrycznie powtarzające się z przodu i z tyłu samochodu wyznaczają kształt drzwi i okien – nowość w tym segmencie;
– Charakterystyczny dla marki układ diod LED w reflektorach
– Unikatowe w tym segmencie wnętrze PEUGEOT i-Cockpit® czyli innowacyjna koncepcja stanowiska kierowcy, na którą składają się: kompaktowa kierownica, 8-calowy pojemnościowy ekran dotykowy oraz zestaw cyfrowych zegarów umieszczony na wysokości wzroku kierowcy;
– Dach Zénith®, zmodyfikowany w porównaniu z poprzednimi generacjami modelu – niezwykle ceniony przez klientów – składa się z jednego szklanego panelu dachowego wyposażonego w elektrycznie sterowaną roletę, pod dachem centralnie znajduje się przezroczysty schowek, całość zapewnia doskonałe doświetlenie wnętrza.
Silniki:
– Silniki PureTech i BlueHDi nowej generacji spełniające wymagania normy Euro 6.d-temp wyposażone w filtr cząstek stałych FAP oraz technologię SCR (jeśli chodzi o silniki BlueHDi),które zapewniają zmniejszenie emisji zanieczyszczeń.
Nowe technologie:
– System Advanced Grip Control, w połączeniu z oponami MICHELIN LATTITUDE TOUR Mud&Snow – zapewnia dobre właściwości trakcyjne dzięki stałej regulacji prędkości i poślizgu kół;
– System Hill Assist Descent Control (HADC) – pozwala na automatyczne utrzymanie optymalnej prędkości podczas zjazdów w stromym terenie;
– Niespotykana w tym segmencie ilość systemów bezpieczeństwa.
Gama:
Nowy PEUGEOT RIFTER jest dostępny w Polsce w sprzedaży od 2 w ofercie, składającej się z 3 ersji
wyposażenia: Active, Allure i wyjątkowej w tym segmencie wersji GT LINE oraz z pięcioma jednostkami napędowymi. Będzie można go zamówić w długości Standard (4,4m) lub Long (4,75m) zarówno w wersji 5, jak i 7- osobowej.
Podstawowa wersja otwierająca gamę to 3-cylindrowy silnik PureTech o mocy 110 KM połączony z manualną 6-stopniową skrzynią biegów w wersji Active, która zawiera już bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa (Pakiet Safety), sześć poduszek powietrznych, czujniki parkowania, radio z zestawem głośnomówiącym Bluetooth, manualną klimatyzację. Cena wersji 74.800 PLN.
Silnik BlueHDi 75 KM otwiera gamę silników diesla. Dopełniają ją silniki BlueHDi o mocy 100 KM i 130 KM z systemem S&S. Niewątpliwą innowacją jest zastosowanie skrzyni automatycznej o 8 przełożeniach (EAT8), niedostępnej w poprzedniej generacji.
W wyższym poziomie wyposażenia Allure klient otrzyma dodatkowo w standardzie multimedialny 8’’ ekran dotykowy (Peugeot Connect Radio), otwierane i sterowane elektrycznie szyby w drzwiach przesuwnych, komfortowy, regulowany w odcinku lędźwiowym i z podłokietnikiem fotel kierowcy, składany do płaskiej podłogi fotel pasażera i kierownicę obszytą skórą.
Najwyższy poziom GT LINE oferuje w standardzie oprócz wyjątkowego stylu linii GT LINE dodatkowo system bezkluczykowego dostępu i uruchomienia pojazdu ADML, otwieraną szybę w pokrywie bagażnika i przyciemniane szyby, elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne, klimatyzację automatyczną i 17” felgi aluminiowe AORAKI. PEUGEOT RIFTER GT Line będzie dostępny już od 92.400 PLN.
W trzecim kwartale 2019 r. planowane jest rozszerzenie gamy silnikowej o wersję PureTech 130 KM z automatyczną skrzynią biegów EAT8.
Nowy PEUGEOT RIFTER w szczegółach
Nowa nazwa dla nowego, innowacyjnego modelu
PEUGEOT wybrał dla swojej nowości w ofercie także nową nazwę. Krótka i zdecydowanie brzmiąca: PEUGEOT RIFTER, z miejsca przenosi nas w świat wielkich przestrzeni.
PEUGEOT proponuje model, który wyłamuje się z kanonów swojego segmentu. Zachowuje oczywiście podstawowe cechy, typowe dla tych samochodów, ale sięga dalej. PEUGEOT RIFTER to samochód o mocnej osobowości, dynamiczny i wyrazisty.
„W przypadku nowego PEUGEOT RIFTERA wyzwanie polegało na zaprojektowaniu pociągającego, atrakcyjnego samochodu przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej pojemności, solidności, kompaktowych wymiarów i dużych możliwości zmiany aranżacji wnętrza. Nowa platforma podłogowa umożliwiła dobranie doskonale wyważonych proporcji bryły. Nasi projektanci świetnie wykorzystali jej potencjał i nadali nowemu modelowi niezwykle charakterystyczny dla marki styl” – Keith Ryder, kierownik ds. stylu PEUGEOT RIFTER
Mocny i wyrazisty styl kompaktowego nadwozia
Pokrewieństwo PEUGEOT RIFTERA z gamą samochodów osobowych marki widać na pierwszy rzut oka.
Logo lwa króluje pośrodku pionowo ustawionego grilla, charakterystycznego dla najnowszych samochodów marki. Przód jest nowoczesny i solidny. Charakterystyczny układ diod LED w reflektorach w oczywisty sposób nawiązuje do spojrzenia wielkich kotów.
Gdy patrzymy z boku, sylwetka samochodu przyciąga wzrok mocną stylistyką. Krótka, pozioma maska w połączeniu z wysokim dolnym pasem nadwozia i krótkimi zwisami tworzą doskonale wyważone proporcje. Relingi dachowe idealnie wpisują się w linię nadwozia i umożliwiają łatwe zamocowanie przewożonych przedmiotów za pomocą taśm.
Skośne linie, symetrycznie powtarzające się z przodu i z tyłu samochodu wyznaczają kształt drzwi i okien. To nowość w tym segmencie. Atletyczny charakter samochodu podkreślają również nakładki na nadkola, które zwracają uwagę ciekawym kształtem. Nowy PEUGEOT RIFTER wygląda niezwykle stabilnie. W zależności od wersji jest dostępny z diamentowanymi obręczami kół 17”.
Szeroka tylna klapa umożliwia dostęp do obszernego bagażnika. Wyraziste światła przypominające potrójny ślad pazurów wskazują na przynależność modelu do gamy PEUGEOT. Kształt zderzaka nadaje dolnej części nadwozia muskularny wygląd i zapewnia optymalną ochronę w codziennej eksploatacji.
Nowy PEUGEOT RIFTER zapożyczył pewne elementy stylistyczne i funkcjonalne ze świata SUV-ów: zwiększony prześwit, duże koła, duże osłony w dolnej części drzwi, kształt nadkoli i zderzaków oraz osłony przedniej i tylnej części podwozia.
Te atrybuty podkreślają osobowość nowego modelu i zapewniają mu wszechstronność. Kompaktowy i dynamiczny w mieście, ma jednocześnie moc potrzebną w plenerowych eskapadach i pokonywaniu długich tras.
Dla tych, którzy potrzebują czegoś więcej, PEUGEOT RIFTER proponuje przedłużoną wersję (+35 cm), unikatową pod względem przestronności i praktycznych rozwiązań.
Rasowy i dynamiczny styl nowego PEUGEOT RIFTERA zaskakuje siłą wyrazu. Doskonale oddaje nowoczesność tego modelu i podnosi status kierowcy. Wnętrze jest nie mniej zaskakujące.
Minimalistyczne, starannie dopracowane wnętrze kabiny z PEUGEOT i-Cockpit®
Stylistyka kabiny PEUGEOT RIFTERA jest unikatowa na rynku. Z miejsca widać, że to model PEUGEOT.
PEUGEOT i-Cockpit® jest jak znak rozpoznawczy w nowoczesnym, harmonijnie zaprojektowanym wnętrzu, w którym postawiono na czystość linii, nowoczesne technologie i wysoką jakość wykończenia.
PEUGEOT i-Cockpit® nie oferowany dotychczas w tym segmencie otwiera drogę dla nowych doznań z jazdy, które niezwykle pozytywnie oceniło ponad cztery miliony klientów. Zapewnia intuicyjne prowadzenie samochodu i niezwykle stymulujące doznania za sprawą:
– kompaktowej kierownicy, spłaszczonej z dwóch stron, co zapewnia lepszy chwyt i ułatwia manewry,
– pojemnościowemu ekranowi dotykowemu o przekątnej 8” umieszczonemu w zasięgu ręki i oczu,
– wysoko umieszczonym zegarom, które przyciągają wzrok chromowanymi obramowaniami i czerwonymi wskazówkami. Wśród nich umieszczono kolorowy ekran zapewniający lepszą czytelność informacji.
Dopracowane w najdrobniejszych szczegółach miejsce kierowcy zostało również wyposażone w eleganckie, chromowane przełączniki klimatyzacji. Są rozmieszczone w zasięgu ręki, wokół wyświetlacza temperatury.
Niektóre wersje są wyposażone w elektryczny hamulec postojowy, co uwolniło dodatkowe miejsce na środkowej konsoli, które wykorzystano na duże schowki.
Starannie przemyślane rozwiązania pozwalają kierowcy skupić się na prowadzeniu i potęgują
przyjemność z jazdy w eleganckim i praktycznym wnętrzu PEUGEOT RIFTERA.
Wersja GT Line – jeszcze bardziej stylowe wykończenie
Elegancka i dynamiczna wersja GT Line PEUGEOT RIFTERA uzupełnia gamę GT Line PEUGEOT.
Wyróżnia się specjalnymi elementami wykończenia w kolorze Noir Onyx, m.in. obramowaniem grilla, obudowami lusterek bocznych, relingami dachowymi i wstawkami w bocznych listwach.
Ekskluzywną stylistykę nadwozia podkreślają 17-calowe diamentowane obręcze kół Aoraki oraz połyskujące miedzią oznakowanie GT Line na przednich błotnikach i tylnej klapie.
Wnętrze GT Line wyróżnia się m.in. skórzaną kierownicą, lakierem Marron Quente na wybranych elementach deski rozdzielczej, tkaninową tapicerką Casual i wzorem szachownicy na tarczach zegarów.
Ta elegancka wersja PEUGEOT RIFTERA podkreśla jego żyłkę eksploratora i zachęca, by każdego dnia na nowo odkrywać pełną wolność działania.
Gotowi do akcji?
Radość z jazdy w 100% typowa dla PEUGEOT
Przyjemność prowadzenia jest wpisana w geny naszej marki.
Nowy PEUGEOT RIFTER został zaprojektowany na platformie EMP2, cenionej ze względu na dynamiczne właściwości jezdne. W połączeniu z odpowiednio zaprojektowaną tylną częścią samochodu, która zapewnia modularność i ładowność, PEUGEOT RIFTER łączy w sposób niespotykany dotąd w tym segmencie komfort z przyjemnością jazdy.
Zawieszenie przednie typu MacPherson oraz tylne z odkształcalną belką zapewniają doskonałe trzymanie się drogi. Specjalne ustawienia zawieszenia i układu kierowniczego gwarantują wyczucie drogi godne reputacji marki.
PEUGEOT i-Cockpit®, wysoko umieszczone miejsce kierowcy i średnica zawracania wynosząca 10,9 m gwarantują doskonałą zwrotność i szybkość reakcji, przyczyniając się do przyjemności z jazdy.
Zwiększony prześwit pozwala kierowcy zapuścić się nawet na kiepskie drogi.
Jeszcze większe możliwości
Kierowcy, którzy chcieliby porzucić przetarte szlaki mogą zamówić opcję Advanced Grip Control.
W połączeniu z oponami MICHELIN LATTITUDE TOUR Mud&Snow system zapewnia dobre właściwości trakcyjne dzięki stałej regulacji prędkości i poślizgu kół. Nowy model może być też wyposażony w Hill Assist Descent Control (HADC), który pozwala na automatyczne utrzymanie optymalnej prędkości podczas zjazdów w stromym terenie.
Niezwykle starannie dopracowano również wytrzymałość i solidność konstrukcji, aby samochód mógł stawić czoła najbardziej wymagającym warunkom. Został poddany ostrym testom w zróżnicowanym terenie i warunkach klimatycznych.
„Przygoda jest moim całym życiem, a wolność poruszania się tym, co mam najcenniejszego. Moja codzienność polega na ciągłej eksploracji tego, co natura i miasto mogą mi zaoferować, niezależnie od tego, czy wybieram narty, rower górski, piesze wędrówki, deskorolkę, skuter wodny, samochód czy motor. Miałem szczęście przetestować nowego PEUGEOT RIFTERA. Jestem pod wrażeniem jego dynamiki, precyzji układu kierowniczego i szybkości reakcji. Mogę powiedzieć, że to samochód dla mnie. Taki, który może mi wszędzie towarzyszyć” – Stéphane PETERHANSEL, zawodowy kierowca rajdowy – 13 zwycięstw w rajdzie Dakar (na samochodach i motorach).
Gama wydajnych silników
Prace nad zaprojektowaniem optymalnej konstrukcji samochodu oraz zmniejszeniem jego masy stanowią istotny czynnik w stałym dążeniu do ograniczenia zużycia paliwa i emisji CO2. Dzięki temu oferowane przez PEUGEOT silniki osiągają najwyższy poziom wydajności. Spełniają najnowszą normę Euro 6.d-temp i już teraz są gotowe do homologacji zgodnie z przyszłym protokołem WLTP.
W ofercie silników benzynowych znajdziemy dwie wersje silnika 1.2 PureTech:
– PureTech 130 KM S&S z automatyczną, 8-stopniową skrzynią biegów EAT8 (wejdzie do sprzedaży w połowie 2019 roku),
– PureTech 110 KM S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach,
– Silniki PureTech są wyposażone w filtr cząstek stałych FAP pozwalający zmniejszyć emisję zanieczyszczeń.
Oferta silników wysokoprężnych obejmuje trzy wersje mocy jednostki 1.5 BlueHDi:
– BlueHDi 130 KM S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach lub automatyczną skrzynią 8-stopniową EAT8,
– BlueHDi 100 KM z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach,
– BlueHDi 75 KM z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach.
Wszystkie silniki diesla są wyposażone w filtr cząstek stałych FAP i system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Technologia ta umożliwia obniżenie emisji zanieczyszczeń podczas rozruchu silnika.
Najlepsze technologie
Nowy PEUGEOT RIFTER musi spełniać wszystkie potrzeby związane z codziennym użytkowaniem samochodu, dlatego jest wyposażony we wszystkie najnowsze, zaawansowane technologie, które marka jest w stanie zaoferować.
Lista zaawansowanego technologicznie wyposażenia jest imponująca i niespotykana w tym segmencie. W zależności od wersji obejmuje:
– Elektryczny hamulec postojowy, a miejsce zwolnione przez hamulec ręczny zostało wykorzystane na duży schowek. Pozwala to na optymalne i praktyczne wykorzystanie przestrzeni kabiny,
– Adaptacyjny tempomat ACC utrzymuje zaprogramowaną prędkość i automatycznie dostosowuje bezpieczną odległość do samochodu jadącego z przodu. W przypadku wersji z automatyczną skrzynią biegów o 8 przełożeniach może nawet całkowicie zatrzymać samochód,
– Rozszerzony system rozpoznawania znaków drogowych i ograniczeń prędkości wyświetla odczytany znak i proponuje maksymalną, dopuszczalną prędkość do wprowadzenia do ogranicznika/regulatora prędkości jako wartość zadaną,
– System aktywnego monitorowania pasa ruchu koryguje tor jazdy samochodu w przypadku chwili nieuwagi kierowcy,
– System monitorowania uwagi kierowcy przy pomocy kamery i w połączeniu z analizą ruchów kierownicy monitoruje zachowanie kierowcy. W przypadku wykrycia spadku uwagi włącza się alarm dźwiękowy i wizualny,
– Active Safety Brake powoduje automatyczne hamowanie w razie wykrycia ryzyka kolizji,
– System stabilizacji toru jazdy przyczepy stabilizuje przyczepę w przypadku wykrycia wężykowania lub w razie potrzeby zmniejsza prędkość samochodu,
– Automatyczne przełączanie świateł drogowych i mijania,
– Kamera cofania Visiopark 180° umożliwia wyświetlenie tego, co znajduje się z tyłu samochodu w promieniu 180° w trybie klasycznym, 180° (widok z góry) lub zbliżenia w momencie zbliżania się do przeszkody,
– System monitorowania martwego pola z kontrolkami wbudowanymi w lusterka boczne,
– System bezkluczykowego dostępu i uruchomienia samochodu ADML.
System infotainment najnowszej generacji
Duży, kolorowy ekran dotykowy o przekątnej 8’’ zapewnia dostęp do mobilnych technologii. Jest umieszczony w zasięgu ręki i wyposażony w dwa gniazda USB, gniazdo Jack, Bluetooth oraz ładowarkę indukcyjną. Dopełnieniem systemu jest funkcja Mirror Screen kompatybilna z protokołem Mirror Link®, Apple Carplay™ i Android Auto™.
Nawigacja 3D online ma funkcję poleceń głosowych i umożliwia proste i intuicyjne wyszukiwanie ciekawych punktów na trasie (POI). Uwzględnia aktualny ruch na drodze w czasie rzeczywistym dzięki TomTom Trafic. Podaje również informacje o parkingach, stacjach benzynowych i lokalną prognozę pogody.
Inteligentnie funkcjonalny
Nowy PEUGEOT RIFTER umożliwia łatwe dostosowanie przestrzeni kabiny w zależności od potrzeb.
Dzięki optymalnej konstrukcji możliwe jest zaproponowanie klientom dwóch wersji 5- i 7-osobowej dostępnych dla obu długości nadwozia, standardowej (4,40 m) i przedłużonej (4,75 m). Ta ostatnia wersja ma nie tylko większy rozstaw osi, ale i wydłużony zwis, co zapewnia doskonałą przestronność.
Na każdym z trzech indywidualnych foteli w drugim rzędzie można zainstalować fotelik dla dziecka. Siedzenia można z łatwością schować w podłodze za pomocą funkcji „Magic Flat” (dostępna w drugim kwartale 2019 roku).
W wersji przedłużonej w trzecim rzędzie są dwa niezależne, przesuwane fotele, które można również wyjąć (podobnie jak w wersji standardowej), aby dostosować wnętrze do potrzeb. Można zwiększyć pojemność bagażnika bądź miejsce na nogi dla pasażerów.
Dzięki możliwości złożenia i schowania siedzenia pasażera z przodu w podłodze, ułatwiony jest załadunek długich przedmiotów.
Bagażnik PEUGEOT RIFTERA ma pojemność od 775 litrów (do wysokości tylnej półki) w wersji 5-miejscowej o standardowej długości, do 4.000 litrów w przypadku wersji przedłużonej ze złożonymi siedzeniami.
Tylną półkę można umieścić w dwóch położeniach i zmienić w ten sposób konfigurację bagażnika. Można ją również złożyć za oparciami siedzeń w drugim rzędzie.
Kierowca i pasażerowie mają do dyspozycji liczne, pojemne i łatwo dostępne schowki. Są one rozmieszczone w całej kabinie: na środkowej konsoli, na półce pod dachem, w płatach drzwi, w pierwszym i drugim rzędzie oraz w bagażniku.
Zastosowano innowacyjną poduszkę czołową pasażera typu „Bag In Roof”, którą umieszczono w dachu. Pozwoliło to na wygospodarowanie niezwykle pojemnego, zamykanego i chłodzonego schowka w desce rozdzielczej. Łącznie schowki mają niespotykaną w tym segmencie pojemność, która może sięgnąć 186 litrów w zależności od wersji.
Kultowy dach Zénith®, który zmieniał się od momentu pojawienia się w 2002 roku wraz z kolejnymi generacjami modeli zyskiwał na atrakcyjności. Jest niezwykle ceniony przez klientów.
Obecnie składa się z jednego szklanego panelu dachowego wyposażonego w elektrycznie sterowaną roletę. Pod dachem centralnie znajduje się przezroczysty schowek. Całość zapewnia doskonałe doświetlenie wnętrza.
Schowki w dachu mają pojemność 14 litrów. Oprócz centralnie położonego przezroczystego schowka mamy również schowek zamykany (dostępny z drugiego rzędu lub z bagażnika) oraz półkę dachową. Jej linię podkreśla oświetlenie ambiance z diodami LED, które dodają wnętrzu nowoczesności.
Codzienność może być łatwiejsza
Boczne, przesuwne drzwi z szerokimi otworami drzwiowymi umożliwiają łatwy dostęp do kabiny. Nowa konstrukcja prowadnic zwiększa miejsce we wnętrzu i jest bardziej estetyczna. Nie ma już wybrzuszenia na wysokości ramion.
Szeroka tylna klapa jest wyposażona w otwieraną szybę. To jedyna taka oferta w tej kategorii samochodów. Jest niezwykle praktyczna i umożliwia dostęp do bagażnika bez otwierania tylnej klapy. Przydaje się zwłaszcza gdy chcemy sięgnąć po rzecz leżącą na tylnej półce lub gdy samochód jest zaparkowany blisko przeszkody.
Debiut nowego PEUGEOT RIFTERA odbył się na ostatnim Salonie Samochodowym w Genewie, następnie model miał swoją premierę w Polsce na Międzynarodowych Targach w Poznaniu. Do sprzedaży w Polsce model trafi w połowie października, ale zamówienia można składać już od 2 lipca.
Nowy model będzie produkowany w zakładach w Vigo w Hiszpanii i w Mangualde w Portugalii.
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze