Opel Corsa, to niewątpliwie historia sukcesu. Pierwsza generacja zadebiutowała we wrześniu 1982 roku i była produkowana przez 11 lat. Od tamtej pory na drogi wyjechało 14,5 miliona aut noszących tę nazwę. W roku 1993 pokazano – na salonie samochodowym w Genewie – drugą generację, która znana jest jako Opel Corsa B. A to znaczy, że w tym roku ten ważny dla Opla model skończył 30 lat.
Bestseller Opla kroczy od sukcesu do sukcesu. Był to najlepiej sprzedający się samochód w Wielkiej Brytanii w 2021 roku i najpopularniejszy mały samochód w Niemczech w ciągu ostatnich dwóch lat. Niedawno rozpoczęła się sprzedaż nowej generacji Opla Corsy – nowocześniejszej, bardziej cyfrowej i bardziej zróżnicowanej niż kiedykolwiek. Nowa Corsa jest po raz pierwszy dostępna w dwóch wersjach mocy z napędem elektrycznym jako Corsa Electric. Ponadto jeszcze bardziej zoptymalizowano adaptacyjne reflektory matrycowe Intelli-Lux LED®, które Corsa wprowadziła na rynek małych samochodów w 2019 roku.
To tylko dwa przykłady przepisu, który sprawił, że najmniejszy Opel odniósł tak wielki sukces: udostępnić nabywcom małych samochodów innowacje z wyższych klas, a przede wszystkim przystępne cenowo.
Dotyczyło to zwłaszcza drugiej generacji Corsy. Po przełomowej Corsie A, wprowadzonej na rynek w 1982 roku, producent poszedł o krok dalej, w efekcie czego 30 lat temu do sprzedaży trafiła Corsa B. Dzięki niezależnemu projektowi i funkcjom, które wyznaczają standardy bezpieczeństwa, a także wysokiemu poziomowi komfortu i praktycznym zaletom, Corsa B odniosła światowy sukces, przekraczając próg 4 milionów sprzedaży do 2000 roku. Ponadto od 1993 roku Corsa B otworzyła nową erę jako pierwsza Corsa „made in Eisenach”.
Zaokrąglenie krawędzi: Corsa B z nowymi akcentami stylistycznymi
Konstruktorzy pod przewodnictwem Hideo Kodamy zaryzykowali prezentując następcę pierwszej Corsy. Pomimo wielkiego sukcesu kanciastej Corsy A, w Rüsselsheim podjęto decyzję, aby Corsa B była bardziej atrakcyjna dla kobiet. Kodama zabrał się więc do pracy i zaprojektował znacznie bardziej okrągłą, bardziej miękką stylistycznie Corsę, której reflektory wyglądały jak duże oczy. Gładkie, zaokrąglone kształty zostały zainspirowane samochodem koncepcyjnym Junior, który kilka lat wcześniej wywołał poruszenie. Ale miękko opływające kontury miały również praktyczny efekt: poprawiały aerodynamikę, a tym samym zmniejszały zużycie paliwa.
Zauważalne było również odmienne wzornictwo modeli trzydrzwiowych i pięciodrzwiowych. Projektanci stworzyli praktycznie dwa modele z własnym charakterem. Modelowi trzydrzwiowemu nadano sportową sylwetkę z tyłem przypominającym coupé, podczas gdy model pięciodrzwiowy był wariantem „rodzinnym” z bardziej pionową tylną klapą. Tył był bardziej przestronny dla pasażerów w drugim rzędzie, a pojemność bagażnika wzrosła do maksymalnie 1.150 litrów.
Warto dodać, że pojawiła się też wersja kombi, ale oferowana była wyłącznie we Włoszech. Z kolei na rynkach pozaeuropejskich dostępne były – w zależności od kraju – odmiany takie, jak czterodrzwiowy sedan, dwudrzwiowy kabriolet, a nawet dwudrzwiowy pick-up!
Corsa B wyróżniała się szeroką gamą wariantów. Pięć poziomów wyposażenia, od Eco przez Swing, Joy i Sport po GSi, oferowało coś dla każdego, również dzięki dobrze dobranym wzorom i kolorom tkanin. Do tego należy doliczyć w sumie blisko 40 wersji specjalnych dostępnych na przestrzeni przeszło 20 lat produkcji (wliczając w to wytwarzanie auta także poza Europą).
Standard komfortu i bezpieczeństwa: Corsa B wyznacza standardy w swojej klasie
Dalszy rozwój od generacji A do B przyniósł również korzyści w zakresie komfortu, a przede wszystkim bezpieczeństwa. Corsa B urosła w porównaniu z poprzednikiem o 10 centymetrów do prawie 3,73 metra długości, miała większy rozstaw osi i wyjątkowo krótkie zwisy nadwozia. Ponadto przednia szyba została wysunięta bardziej do przodu, a tył modelu pięciodrzwiowego opadał pod stromym kątem. Wszystkie te działania pozwoliły Corsie B zaoferować najlepsze wartości w swojej klasie pod względem przestrzeni i swobody ruchu (przestrzeń nad głową, ramionami i nogami).
Duże okna i wąskie słupki tworzyły lekką, przestronną atmosferę we wnętrzu i zapewniały dobrą widoczność we wszystkich kierunkach.
Aby zapewnić dobrą widoczność ze wszystkich stron, nawet przy złej pogodzie, specjalne obramowanie przedniej szyby po bokach zapobiegało przedostawaniu się wody deszczowej do okien; aerodynamicznie zaprojektowane obudowy lusterek zewnętrznych miały również małą krawędź, która zapobiegała gromadzeniu się brudu na powierzchni lusterka i szybach.
Corsa B wyznaczyła nowe standardy bezpieczeństwa w segmencie małych samochodów. Sztywność skrętna nadwozia została zwiększona o 40% w porównaniu z poprzednikiem. Po raz pierwszy w tej klasie w standardzie zamontowano podwójne stalowe belki w drzwiach, zapewniające pasażerom dodatkową ochronę w przypadku zderzenia bocznego, oraz mechaniczne napinacze pasów bezpieczeństwa na przednich siedzeniach. Wkrótce po wprowadzeniu na rynek dostępna była również pełnowymiarowa poduszka powietrzna dla kierowcy.
Mały sportowy samochód Opla: przyjemna w prowadzeniu Corsa GSi
Corsa B w sportowej odsłonie pojawiła się na drogach już w 1993 roku jako Corsa GSi 16V. Najbardziej sportowa Corsa tamtych czasów miała progi boczne i zderzaki w różnych kolorach, a także przednie i tylne spojlery. Standardowe wyposażenie obejmowało również elektronicznie sterowany ABS, obrotomierz i szerokie opony.
Corsa GSi rozpędzała się od 0 do 100 km/h w 9,5 sekundy i osiągała maksymalną prędkość 195 km/h. Sportowe zawieszenie i wypełnione gazem amortyzatory pomogły przenieść osiągi na drogę. Sportowe fotele i obszyta skórą kierownica tworzyły odpowiedni klimat w kokpicie.
Zabawa z odpowiedzialnością: Corsa B była autem chroniącym zasoby naturalne
Opel już wtedy pokazał, że przyjemność z jazdy idzie w parze z odpowiedzialnością. Zrównoważony rozwój i ochrona zasobów zawsze były centralnym punktem rozwoju marki sygnowanej błyskawicą.
Również pod tym względem Corsa B wyznaczyła standardy dzięki wydajnym silnikom benzynowym z wtryskiem paliwa i katalizatorami. Dzięki szczególnie ekonomicznemu silnikowi o pojemności 1.2 litra (33 kW/45 KM) Corsa spełniała przyszłe normy emisji spalin już w 1993 roku, które weszły w życie zaledwie trzy lata później. Ze średnim spalaniem 4,66 l/100 km Corsa Eco była „najbardziej ekonomicznym samochodem w Europie” pod względem masy i osiągów według ADAC i ÖAMTC. Ponadto, z hałasem przejazdu wynoszącym zaledwie 72 decybele na początku lat 90., był to również jeden z najcichszych samochodów w Europie.
W 1990 roku Opel był pierwszym producentem samochodów, który wprowadził pętlę recyklingu tworzyw sztucznych w przemyśle motoryzacyjnym. Późniejszy recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji był zatem brany pod uwagę już podczas projektowania Opla Corsa B. Niemieszane kompozyty z tworzyw sztucznych i łatwe do demontażu techniki mocowania poszczególnych elementów wniosły istotny wkład w recykling przyjazny dla środowiska. Wraz z rozpoczęciem produkcji w zakładzie w Eisenach 30 lat temu Corsa B była produkowana w jednej z najnowocześniejszych wówczas i najbardziej efektywnych pod względem wykorzystania zasobów fabryk samochodowych w Europie.
Zobacz, na ile dziś wyceniana jest Corsa B
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Opel, Wikipedia
Najnowsze komentarze