Opel i Politechnika w Darmstadt wspólnie prowadzą badania nad nowymi technologiami oświetleniowymi. Dzieje się to w ramach globalnej sieci badawczej Stellantis z renomowanymi uczelniami. Obecnie w 15 tzw. OpenLabs gromadzona jest wiedza naukowa, która ma być wykorzystana w systemach technologicznych przyszłych generacji pojazdów. Pierwszy OpenLab firmy Stellantis rusza właśnie w Niemczech. Aby wejść w nową erę technologii oświetleniowych, firma współpracuje ze strategicznym partnerem – Politechniką w Darmstadt. Stellantis finansuje również trzech doktorantów na tamtejszym Wydziale Elektrotechniki i Informatyki, początkowo przez kolejne cztery lata.
„Zaawansowane, adaptacyjne systemy oświetleniowe, to nie tylko oświetlenie drogi w sposób, którego wymaga sytuacja” – mówi dyrektor generalny firmy Opel Uwe Hochschurtz. – „One są połączone z licznymi systemami wspomagania i sprawiają, że jazda jest bezpieczniejsza i wygodniejsza pod każdym względem. Wspólnie z Politechniką w Darmstadt chcemy opracować całkowicie nowe technologicznie systemy oświetleniowe i wprowadzić je do seryjnych aut. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z ekspertami z dziedziny nauki i badań w tym zakresie”.
Technologia oświetleniowa OpenLab: od badań do samochodu
Pixel Vizor na przedzie pojazdu już teraz pokazuje, w jaki sposób można zwiększyć komunikację między pojazdami a innymi użytkownikami dróg, a tym samym bezpieczeństwo na drodze za pomocą innowacyjnych systemów oświetleniowych. „Przyjmujemy kompleksowe spojrzenie na temat światła. Światło ma ogromne znaczenie w wielu obszarach samochodu, wykracza daleko poza reflektory” – wyjaśnia Philipp Röckl, główny inżynier ds. innowacji w zakresie oświetlenia zewnętrznego. Badania w OpenLab na Politechnice w Darmstadt koncentrują się na dalszym rozwoju systemów komunikacji i wspomagania kierowcy, adaptacyjnych systemów reflektorów, tylnych świateł, oświetlenia wnętrza i ogólnie źródeł światła.
Naukowcy wspierani środkami koncernu Stellantis będą między innymi badać inteligentny, samodostosowujący się system świateł przednich i tylnych, który optymalnie dostosowuje się do wymagań w zależności od otoczenia i sytuacji na drodze, a także innych czynników wpływających. Odpowiadają za to różne segmenty oświetlenia, które są sterowane indywidualnie przez oprogramowanie. Wstępne testy z prototypem są już zaplanowane na cały rok. „Chcemy w ten sposób zrewolucjonizować technologię oświetlenia samochodowego i towarzyszyć rozwojowi na wszystkich etapach, od badań, prototypów i testerów do gotowego produktu” – mówi profesor Tran Quoc Khanh, kierownik działu Adaptive Lighting Systems and Visual Processing Politechniki w Darmstadt.
Sytuacja, w której wszyscy wygrywają: współpraca przyspiesza wzrost bezpieczeństwa na drodze
Dla obu partnerów współpracy nowy OpenLab oznacza korzystną dla wszystkich sytuację na drodze do przyszłych generacji światła: Stellantis korzysta z wiedzy renomowanego wydziału Politechniki w Darmstadt, aby przenieść wyniki badań do pojazdów produkcyjnych, a doktoranci mogą korzystać z infrastruktury technicznej firmy motoryzacyjnej, aby przetestować swoje rozwiązania w użytkowaniu.
„Od wielu lat współpracujemy z ekspertami w dziedzinie profesora Khanha. Ta współpraca w dziedzinie technologii oświetleniowej zostanie zintensyfikowana i wzmocniona w dłuższej perspektywie przez OpenLab” – dodaje Philipp Röckl. Obecny projekt badawczy jest początkowo planowany na cztery lata. Jednak już teraz poszukuje się strategicznej współpracy na następne dziesięć lat i dłużej.
„Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze pojazdy z technologiami oświetleniowymi opracowanymi przez naukowców i Stellantis pojawią się na drogach do 2028 roku – i wtedy auta koncernu będą miały jedną z najmądrzejszych technologii oświetleniowych na świecie” – przewiduje profesor Khan.
Już dziś na szczycie: oświetlenie pikselowe Intelli-Lux LED® w Oplu Insignia, Grandlandzie i Astrze
Zapewnienie przystępnych cenowo innowacyjnych technologii oświetleniowych szerokiemu gronu nabywców jest tradycją Opla – a nowa Astra jest tego kolejnym przykładem. W 2015 roku poprzednia generacja („Europejski Samochód Roku 2016”) wprowadziła przełomowe matrycowe światło Intelli-Lux LED® do klasy kompaktowej. Teraz rozpoczyna się kolejny etap rozwoju: Intelli-Lux znany z flagowej Insigni i oferowany w nowym Grandlandzie LED® Pixel Light świętują teraz swoją premierę. Dzięki łącznie 168 elementom LED – 84 w każdym reflektorze – nowość klasy kompaktowej zapewnia precyzyjny i płynny wzór światła, który jest zawsze dostosowany do sytuacji, nie oślepiając innych użytkowników drogi. Nowa Astra już wyznacza standardy w swojej klasie. Diody LED są rozmieszczone w ultrasmukłych reflektorach. Główny reflektor precyzyjnie „odcina” nadjeżdżające pojazdy w ciągu milisekund. Pozostałe obszary są nadal oświetlone pełnymi światłami drogowymi – dla zapewnienia najlepszej możliwej widoczności i maksymalnego bezpieczeństwa przez cały czas.
https://youtu.be/RHViRZRLvQY
A system zaprezentowany na zdjęciu tytułowym przydałby się bardziej na pasie tylnym – przekazując informacje, że samochód zatrzymał się przed przejściem, po którym porusza się pieszy, znacząco zwiększyłby bezpieczeństwo niechronionych użytkowników dróg.
Sprawdź ofertę Opla w Polsce!
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Opel
Najnowsze komentarze