Renault Master to samochód, którego nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. W specjalnej wersji zabudowy z kontenerem wykonał niedawno specjalną misję – przewiózł swojego starszego, odległego krewnego z gamy Renault, do wyspecjalizowanej w renowacji zabytkowych aut firmy.
To była prawdziwa misja specjalna. Renault KJ1, jak prawie wszystkie samochody Renault tamtego czasu, samochód wykorzystywał sprzęgło oparte na stożku, połączone z 3-biegową skrzynią manualną, jak w starym przedwojennym modelu 10CV. Hamulce pracowały na koła tylne. Wyraziste „skrzela” po bokach maski odzwierciedlały umiejscowienie chłodnicy za silnikiem.
Początek lat dwudziestych był okresiem, w którym Louis Renault ostro rywalizował z Andre Citroënem. Typ KJ1 przyczynił się do popularyzacji samochodów w latach dwudziestych. Jako model podstawowy łączył on dostępność z wysokiej jakości rozwiązaniami technicznymi (elektryczny rozrusznik, trzybiegowa skrzynia biegów itp.). Był dostępny w różnych wersjach nadwozia, m.in. jako trzymiejscowy samochód w kształcie koniczyny, z wewnętrznym układem jezdnym, kabriolet i otwarty samochód turystyczny, aby zadowolić jak największą liczbę klientów, a jednocześnie zachować przystępną cenę.
Auto produkowano do roku 1924.
Silnik miał moc 15 KM a maksymalna prędkość tego pojazdu do 70 km/h. W Polsce jest zarejestrowany prawdopodobnie tylko jeden taki samochód. Niedawno jego właściciel zdecydował się na renowację, którą będzie prowadził Konrad Dula ze Stargardu.
Zobacz: Renault Master E-Tech
Praca z tak starymi samochodami wymaga cierpliwości, dokładności i gruntownej znajomości budowy auta. Części trzeba regenerować lub często dorabiać w jednostkowych ilościach, co generuje duże koszty, jednak satysfakcja z posiadania tak wyjątkowego modelu jest ogromna.
Zobacz: Renault Master na wodór
Specjalny samochód wymaga specjalnego transportu. Do warsztatu cenny Renault KJ1 pojechał Renault Masterem, który aktualnie testujemy. Samochód wyposażono w specjalną zabudowę, kontener wyposażony w otwierane na całą szerokość drzwi. Dzięki temu Master jest naprawdę uniwersalny i ma wszechstronne zastosowania w zakresie przewożenia ale też ekspozycji.
Zobacz: Nowe samochody Renault. Osobowe i dostawcze
Więcej zdjęć pięknego Renault KJ1 znajdziecie w galerii poniżej.
Najnowsze komentarze