Jakie aspekty liczą się dla Renault przy promocji produktów? O humorze, ludziach, sposobach na dotarcie do większego grona odbiorców i o tym, że w ostatnich latach samochód spada w reklamie na dalszy plan, opowiedziała Beatriz Navarro, dyrektor marketingu Renault-Alpine w Hiszpanii w wywiadzie dla Evento Plus.
Wywiad na łamach Evento Plus rozpoczyna się nawiązaniem do utworu Shakiry, w której kolumbijska piosenkarka w mało przychylny sposób odnosi się do modelu Renault. Słowa „zamieniłeś Ferrari na Twingo” nie pozostały bez echa w dziale marketingu marki, która krytykę zareagowała w żartobliwy sposób.
Renault i 1,3 mln wyświetleń
„Opublikowaliśmy tweeta, z którego jesteśmy bardzo zadowoleni, zarówno ze względu na reakcję odbiorców, jak i sposób, w jaki go potraktowaliśmy: bez zajmowania odpowiedniego stanowiska, zachowując neutralność i korzystając z okazji, aby z przymrużeniem oka spojrzeć na piosenkę, która początkowo wspomniała o nas w obraźliwy sposób – tłumaczy Beatriz Navarro, dyrektor marketingu Renault-Alpine w Hiszpanii w wywiadzie dla Evento Plus. „Postanowiliśmy podejść do tego z humorem i sprawa Shakiry wygenerowała medialną wartość ponad 28 milionów euro” – dodaje.
Beatriz uważa, że humor w marketingu jest bardzo ważny, pod warunkiem, że jest to humor inteligentny a nie wulgarny, czy uwłaczający. „Dzięki temu inteligentnemu humorowi nawiązujesz kontakt z wieloma ludźmi: tymi, którzy Cię lubią, tymi, którzy Cię nienawidzą i tymi, którym na Tobie nie zależy. Widzieliśmy to w przypadku tego tweeta, który miał ponad 1 300 000 organicznych wyświetleń w społeczności Twittera liczącej 5000 osób. Humor to niezwykle ważny zasób, którego marki nigdy nie powinny tracić” – powiedziała.
Zobacz także: Nowy Renault Kardian (2024), czyli bogatszy kuzyn Dacii Sandero Stepway
Jak promuje się marka Renault?
Renault organizuje wiele wydarzeń, uczestniczy w największych targach motoryzacyjnych, jest obecna w wydarzeniach sportowych i chętnie nawiązuje do swojej historii oraz tego jak promowała się w przeszłości, co widać w kampanii nawiązującej do generacji JASP (Jóvenes Aunque Sobradamente Preparados, czyli „młodych, ale dobrze przygotowanych”. W latach 90 Renault opracowało reklamę modelu Clio, która prezentowała młodego, wykształconego, władającego językami obcymi człowieka, który jest niedoceniany przez swojego szefa i zmuszany do nadgodzin.
Nowa osłona kampanii odnosząca się do pokolenia JASP promuje elektryczny model Renault Megane E-Tech Electric. Producent z logo diamentu zorganizował w ramach akcji promocyjnej wydarzenie w centrum Madrytu, któremu towarzyszyły występy muzyków. Impreza gościła znane, wpływowe osoby oraz dziennikarzy.
Liczy się człowiek i przeżycia a samochód spada na dalszy plan
Podczas działań marketingowych, samochód często nie jest już w centrum uwagi. Renault korzysta z ciekawych osobistości, ambasadorów oraz influencerów, którzy opowiadają o swoich doświadczeniach i tym samym docierają do nowego grona odbiorców. Przykładem takich działań jest współpraca z Hectorem Salvadorem, pierwszym Hiszpanem, któremu udało się zejść łodzią podwodną do Rowu Mariańskiego. Na tle rozmów o równoważonym rozwoju i designie nie zabrakło wzmianki o nowym Megane E-tech. Hiszpański oddział Renault wykorzystał również fakt, że Austral jest produkowany lokalnie i poprosił znanych obywateli kraju, aby podzielili się doświadczeniami na temat modelu.
„Ważna jest historia postaci, która opowiada o swoich przeżyciach. Powiedziałam mojemu zespołowi, że musimy zmienić sposób, w jaki to robimy. Samochód musi być na dalszym planie, a zawartość na górze. Myślę, że w ten sposób buduje się marki. I to samo dzieje się na imprezach. Na przykład podczas wydarzenia JASP było w 100% elektryczne Megane E-tech i Clio z lat 90-tych (ponieważ był to samochód z pierwszej reklamy JASP), ale nie było plakatu ani znaku. To nie odnosiło się do niczego. Ważne, że komik opowiedział o latach 90. i roku 2022, przywieźliśmy dwóch wokalistów (po jednym reprezentującym każdą epokę), ustawiliśmy gabloty, w których można było zobaczyć eksponaty z lat 90. od winyli po konsole… Ważne było, samo przeżycie, a najmniej samochody” – tłumaczy.
Influencerzy nowymi dziennikarzami
Beatriz Navarro tłumaczy, że Renault chce skupiać się na tym by klienci testowali samochody oraz na influencerach, których nazwała „nowymi dziennikarzami”. „Większość influencerów, z którymi współpracujemy, nie ma nic wspólnego z branżą motoryzacyjną, ma do czynienia ze stylem życia, modą, rodziną, gotowaniem… Nie interesują nas ci, którzy są ekspertami w motoryzacji, ponieważ oni na pewno wypróbują samochód i opowiedzą o swoich doświadczeniach. Jesteśmy zainteresowani dotarciem do innego rodzaju odbiorców, którzy nie słyszeli o w 100% elektrycznym Megane E-tech, ale dowiedzą się o nim od influencera, za którym podążają, ponieważ podoba im się to, jak się ubiera lub gotuje”.
Prototyp Renault 5 na turnieju Roland Garros
Marka Renault angażuje się również w promocję podczas wydarzeń sportowych. Od 2022 roku partnerem turnieju tenisowego Roland Garros jest marka z logo rombu. „Jest to sport, który nie jest elitarny, ale ma pewną elegancję i wyrafinowany wizerunek” – mówi Beatriz Navarro.
Francuski producent dostarczył na turniej flotę samochodów składającą się z Megane E-Tech Electric, Australa i nowego Espace E-Tech, które woziły zawodników, gości i ważne osobistości podczas wydarzenia. Kibice mieli możliwość skorzystania z transferu elektrycznym Twingo. Przy okazji turnieju marka Renault zorganizowała trzy premierowe pokazy samochodów: prototypu R5, 4EVER Trophy oraz Espace E-Tech.
Źródło: Evento Plus
Najnowsze komentarze