Citroën – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Historia

Sto lat Alfy Romeo RM i P1

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2023-09-28
w Historia, Stellantis
Czas czytania 4 minut
124
A A
0
Sto lat Alfy Romeo RM i P1 RM Sport z lat 1923 1925 2 Historia

Praktycznie od swoich początków Alfa Romeo skupiała się na projektowaniu i produkcji samochodów zaprojektowanych tak, aby odnosić sukcesy w najbardziej prestiżowych konkursach. Z tej obsesji uzyskania maksymalnych osiągów silników i podwozia wyłoniły się dwa samochody świętujące stulecie: Alfa Romeo RM i P1.

Wprowadzana na rynek w latach 1923-1925 Alfa Romeo RM była spektakularnym dwumiejscowym automobilem z nadwoziem typu torpedo zaprojektowanym jako bardziej kompaktowy, ale szybszy niż Alfa Romeo RL, pomimo posiadania silnika o mniejszej pojemności skokowej.

Peugeot 408 – reklama

Z kolei Alfa Romeo P1 była pierwszym samochodem opracowanym przez markę z myślą o królewskiej wówczas kategorii sportów motorowych: Grand Prix.

Po wybuchu I wojny światowej i zakupie firmy przez Nicolę Romeo marka „Biscione” skupiła się na projektowaniu i produkcji eleganckich i luksusowych samochodów, zaprojektowanych tak, aby konkurować na najwyższym poziomie, wyróżniając się w ten sposób na trudnym włoskim rynku. Udało się to wraz z RL, wprowadzonym na rynek w 1922 roku. Prace Działu Inżynieryjnego kierowanego przez Giuseppe Merosiego zwróciły się ku dwóm celom: wypuszczeniu na rynek bardziej kompaktowego modelu niż RL, ale z lepszymi osiągami silnika, oraz opracowaniu pojazdu do rywalizacji w Grand Prix. Z tych wysiłków narodziły się Alfa Romeo RM i P1.

Warto przeczytać!

peugeot urugwaj panie 2 Historia

Kobiety potrafią – także zmienić koło. Peugeot promuje panie w Urugwaju

2025-11-11
maserati fiat Historia

Stellantis napędza ducha Olimpiady. Alfa Romeo, FIAT, Lancia i Maserati oficjalnymi partnerami Milano Cortina 2026

2025-11-10

Tron Jokera – Stellantis Design Studio nagrodzone prestiżowym Archiproducts Design Award 2025

2025-11-10

RAM Rampage: amerykański duch, brazylijska energia, europejski debiut

2025-11-10

Bazując na Alfie Romeo RL, eksperci marki zmodyfikowali jej podwozie, zmniejszając rozstaw osi, aż stała się atrakcyjnym dwumiejscowym torpedo bez dachu. Jeśli chodzi o konstrukcję, tył otrzymał ostry, nieco zaokrąglony koniec, który zaczynał się od oparć siedzeń. Dzięki takim szczegółom, jak elektryczne reflektory, pionowa i wypukła chłodnica, skórzana tapicerka, drewniane panele na drzwiach i płaska, metalowa deska rozdzielcza, zaprezentowanie go na Salonie Motoryzacyjnym w Paryżu w 1923 roku okazało się sukcesem. Model pokazał swoje umiejętności już od debiutu w Coupe des Alpes w tym samym roku, gdzie zajął zadowalające czwarte miejsce.

Sto lat Alfy Romeo RM i P1 RM Sport Historia

Pod maską znajdował się czterocylindrowy silnik rzędowy, który mógł wydawać się gorszy od silnika Alfy Romeo RL, która miała sześć cylindrów. Po wyjechaniu w trasę to wrażenie znikało dzięki mocy 40 KM i prędkości maksymalnej 90 km/h. Dane te poszły jeszcze dalej w nowszych wersjach tego modelu, który rozwijał moc 48 KM i potrafił osiągać prędkość 100 km/h.

W latach 1923-1925 wyprodukowano 500 sztuk Alfy Romeo RM, która była sprzedawana w trzech wersjach: Normal, Sport i Unificato. Ta ostatnia miała najwyższe osiągi. Niektóre jednostki stały się prekursorami nowoczesnych SUV-ów i pojazdów terenowych, bo wyposażano je w gąsienice na tylnej osi, umożliwiające poruszanie się z napędem na wszystkie koła po śniegu.

W setną rocznicę powstania Alfy Romeo P1 zapowiadającej chęć przystąpienia marki do rywalizacji w Grand Prix, najwyższej kategorii sportów motorowych na początku XX wieku. Giuseppe Merosi opracował autentyczny samochód wyścigowy z sześciocylindrowym silnikiem i mocą 95 KM, rozwijający prędkość maksymalną 180 km/h. Dzięki ulepszeniom wprowadzonym przez inżyniera Vittorio Jano, sygnowanym przez Enzo Ferrari i pomocy „Quadrifoglio” jako symbolu szczęścia, była to podstawa do przekształcenia zespołu „Biscione” w jeden z najbardziej konkurencyjnych zespołów do czasu początkowych lat 50-tych.

Sto lat Alfy Romeo RM i P1 model P1 1 Historia

Sprawdź aktualną ofertę na samochody Alfa Romeo w Polsce

 

 

oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Alfa Romeo / Stellantis


google news Historia
google preferowane Historia

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Sto lat Alfy Romeo RM i P1 model P1 1 HistoriaSto lat Alfy Romeo RM i P1 model P1 2 HistoriaSto lat Alfy Romeo RM i P1 model P1 3 HistoriaSto lat Alfy Romeo RM i P1 RM Sport z lat 1923 1925 1 HistoriaSto lat Alfy Romeo RM i P1 RM Sport z lat 1923 1925 2 HistoriaSto lat Alfy Romeo RM i P1 RM Sport z lat 1923 1925 3 HistoriaSto lat Alfy Romeo RM i P1 RM Sport z lat 1923 1925 4 HistoriaSto lat Alfy Romeo RM i P1 RM Sport Historia
0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Alfa RomeoStellantishistoria
Udostepnij46Tweet29Udostepnij8
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • hdi 2 scaled Historia

    2.0 HDi – prawdopodobnie najlepszy silnik świata wciąż godny uwagi

    15070 udostępnienia
    Udostepnij 6028 Tweet 3768
  • Silnik PureTech 1.2 – różnice między wersjami 6.2 a 6.3. Co zmieniło się w nowszej generacji?

    2349 udostępnienia
    Udostepnij 940 Tweet 587
  • Polski promocyjny cennik nowych samochodów Dacia – listopad 2025.

    6429 udostępnienia
    Udostepnij 2572 Tweet 1607
  • Nowa Dacia C-Neo: kompakt, który może wstrząsnąć segmentem C za bardzo niską cenę

    4437 udostępnienia
    Udostepnij 1775 Tweet 1109

Testy samochodów

Renault Twizy
Testy

Test: Renault Twizy – osobliwy maluch, który zaparkuje wszędzie. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2019-09-02
03. Renault Megane Grandtour E Tech Historia
Testy

Test: Renault Megane Grandtour 160 KM E-Tech – bez ograniczeń. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2021-02-01
ds 7 300 km phev 37 scaled Historia
Testy

Test: DS 7 360 KM PHEV 4×4 La Premiere – luksusowy SUV w najwyżej wersji

autor Małgorzata Kozikowska
2024-03-07
Peugeot 308 SW 1.6 Blue HDi
Testy

Test: Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi 120 KM – ekspert od dalekich niedrogich podróży

autor Małgorzata Kozikowska
2017-05-26
Peugeot 508 2018
Testy

Test: Peugeot 508 2.0 HDi 180 KM First Edition – pierwsze wrażenia właściciela w Polsce! Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2018-12-16

Najnowsze komentarze

  • Vvvv - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Arczi_NH - Ile samochodów wyprodukowała Dacia w październiku 2025 roku w Rumunii?
  • Gundaz - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Inny Anonimowy - RAM Rampage: amerykański duch, brazylijska energia, europejski debiut
  • Robert - Używana Dacia Lodgy – niezbyt urodziwa, szalenie praktyczna i tania
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia

Zobacz też

Team Peugeot Total zakończył przygotowania. Dream Team osiągnął gotowość na Rajd Dakar 2018!

Nowe Renault Kangoo Combispace. 7-miejscowa wersja testowana przed debiutem

Renault Twinz – ciekawy koncept

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz