„Auto Moto” nr 2 (177) z II.2011
Stron: 116 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: nieco ponad 4,3 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą lub choćby wzmiankują: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C2, C3, C3 Picasso, C4, C4 Picasso, C5, Saxo, Xantia, Xsara, Xsara Picasso, 106, 107, 1007, 206, 207, 306, 307, 406, 407, 8, 12, Clio, Espace, Kangoo, Laguna, Megane, Modus, Scenic, Twingo, Logan, Sandero
Choć nie traktuje wprost o żadnej konkretnej marce, to jednak podoba mi się tekst Redaktora Naczelnego „Auto Moto”, Pana Krzysztofa Burmajstera. Autor pisze o tym, żeby nie ekscytować się specjalnie rankingami awaryjności, zwłaszcza tymi publikowanymi przez TÜV. Ma całkowitą rację, choćby dlatego, że zaznacza, iż „rzadko zdarza się, by właściciel samochodu udawał się na obowiązkowe badanie techniczne z niesprawną skrzynią biegów czy jakąkolwiek inną poważną usterką. (…) Raport TÜV nie uwzględnia tego, czego wszyscy kierowcy boją się najbardziej – nagłych, poważnych i przede wszystkim unieruchamiających samochód awarii”. Święta prawda!
Obok zamieszczonego na stronie 3. artykułu Naczelnego pojawiła się fotka, na której widać kawałek wnętrza Citroëna C3 Picasso.
Citroëna C1 i Peugeota 107 wspomniano przy okazji skrótowego omówienia – na stronie 10. – czeskiego rynku motoryzacyjnego.
Dwie strony dalej pokazano bolid Renault F1 w barwach, które mają obowiązywać w nadchodzącym sezonie.
Na tej samej stronie opublikowano też wyniki listopadowej sprzedaży dziesięciu najpopularniejszych marek na rynku europejskim. Renault z wynikiem 91.881 samochodów zajął miejsce drugie, Peugeot (80.100) był piąty, a Citroën (64.503) – szósty. Tak uwielbiana przez Polaków Škoda nie załapała się nawet do pierwszej dziesiątki.
O celebrytach promujących w Polsce kilka marek wspomniano na stronie 14. W przypadku Citroëna wymieniono Justynę Steczkowską, Macieja Zienia i Grażynę Wolszczak, zaś Renault – Rafał Królikowski i Roman Paszke. Szkoda, że nie wspomniano o Marku Kamińskim będącego „twarzą” Peugeota 5008.
Na kolejny francuski samochód trzeba zaczekać aż do stron 44-45, na których zamieszczono test Renault Clio Gordini RS. To limitowana seria zwykłego RS-a, wzbogacona o nietuzinkowe malowanie z legendarnymi białymi pasami wzdłuż górnej części karoserii, oraz szereg designerskich dodatków wewnątrz auta. Samochód jest „moralnym spadkobiercą” takich modeli, jak 8 Gordini, czy 12 Gordini.
Stwierdzenie, że z zewnątrz Clio Gordini RS od zwykłego RS-a różni się nieznacznie, to przegięcie. To auto od razu rzuca się w oczy – dzięki kolorowi lakieru i wspomnianym pasom. Rozumiem jednak, że Redaktorowi Lasce chodziło raczej o konstrukcję nadwozia. Szkoda jednak, że trzeba się tego domyślać…
Autor pochwalił za to 2-litrowy atmosferyczny silnik generujący 200 KM mocy. Swoje maksimum jednostka osiąga tam, gdzie większość benzyniaków już dawno przestaje reagować – przy 7.100 obr./min. Z kolei moment obrotowy swoje maksimum (215 Nm) ma przy 5.400 obr./min. Taka charakterystyka jednostki napędowej przypadnie do gustu tym, którzy lubią kręcić silniki wysoko. I faktycznie – dopiero wtedy Clio Gordini RS ożywa i pokazuje, na co je stać!
Dopóki jeździ się spokojnie, zawieszenie, czy praca skrzyni biegów mogą nieco irytować. Po wskoczeniu na wyższe obroty, Clio okazuje się jedną z najciekawszych propozycji rynkowych! Kosztuje ok. 90.000 zł, ale zapewnia niesamowite wrażenia z jazdy i do tego wygląda rasowo. Nawet na tle tuningowanych aut, na których zdefraudowano dwa białe pasy…
Kolejny francuski samochód, któremu przyjrzano się bliżej w lutowym „Auto Moto”, to Nowy Citroën C4. Auto przetestowano najwyraźniej w niemieckiej redakcji, a Polacy ten test przedrukowali, choć podpisał się pod tekstem Borys Czyżewski.
Już w podtytule stwierdzono, że Nowe C4 straciło francuski smak. Cóż – podobnie stwierdził mój kolega pisząc do mnie po relacji z prezentacji Nowego C4 w Łodzi, że 20 takich aut stoi u niego na firmowym parkingu. Tyle, że z napisem Toyota Auris… Cóż, jestem zdania, że Michał przerysował problem, ale rzeczywiście – na pierwszy rzut oka Nowe C4 faktycznie złagodniało. Jednakże delikatnych francuskich smaczków troszkę posiada. Szkoda, że tylko troszkę…
Redaktor Czyżewski opisuje nowego kompaktowego Citroëna jako auto, w którym wreszcie zrezygnowano z szeregu udziwnień – kierownicy z nieruchomym środkiem, kilku wyświetlaczy, czy indywidualnego design. Prawdziwi miłośnicy marki będą jednak z tego powodu raczej rozpaczać, niż się cieszyć.
Autor zaznacza, że Nowe C4 dobrze się prowadzi, a układ kierowniczy nie pozbawia kierowcy czucia tego, co dzieje się z przednimi kołami. Wnętrze dobrze wyciszono, wysokoprężny silnik 2.0 HDi generujący 150 KM pracuje bardzo harmonijnie, a ceny są całkiem atrakcyjne. Summa summarum to interesująca propozycja, która w dodatku – z uwagi na dość uniwersalną stylistkę – może znaleźć wielu nabywców również na konserwatywnym polskim rynku.
Całość znajdziecie na stronach 46-49, a wśród konkurentów wymieniono Renault Megane.
Niemieckie raporty awaryjności samochodów przedstawiono na stronach 66-75. Najpierw pokazano najmniej awaryjne samochody wg ADAC (w klasach za rok 2009), Dekry (wg przebiegu, dane za rok 2010) i GTÜ (raport 2011 wg wieku). W pierwszej tabelce Peugeot 207 jest na czwartym miejscu w klasie aut miejskich, zaś wśród Minivanów brylują C4 Picasso i Xsara Picasso. Pozostałe dwa rankingi w czołówce nie zawierają samochodów francuskich.
Dalej zaprezentowano szczegółowy raport TÜV w podziale na wiek samochodów. Pozwolę sobie podać miejsca aut nas interesujących:
SAMOCHODY 2-3-LETNIE (średnia usterkowość: 5,5%)
53. Renault Modus – 4,9% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 35 tys. km;
62. Citroën C1 – 5,1% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 42 tys. km;
63. Renault Clio – 5,2% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 38 tys. km;
67. Peugeot 107 – 5,3% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 36 tys. km;
72. Citroën C4 – 5,6% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 54 tys. km;
80. Renault Scenic – 5,8% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 47 tys. km;
89. Renault Twingo – 6,5% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 34 tys. km;
104. Citroën C3 – 7,9% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 38 tys. km;
104. Renault Megane – 7,9% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 52 tys. km;
108. Citroën Berlingo – 8,2% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 55 tys. km;
110. Peugeot 1007 – 8,5% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 30 tys. km;
113. Peugeot 207 – 8,7% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 39 tys. km;
114. Renault Laguna – 8,8% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 64 tys. km;
115. Renault Kangoo – 8,9% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 47 tys. km;
116. Citroën C4 – 9,0% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 48 tys. km;
119. Peugeot 307 – 9,9% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 50 tys. km;
120. Citroën C5 – 10,0% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 61 tys. km;
120. Renault Espace – 10,0% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 67 tys. km;
122. Citroën C2 – 10,1% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 38 tys. km;
123. Dacia Logan – 11,0% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 48 tys. km;
123. Peugeot 407 – 11,0% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 63 tys. km.
Zastanawia mnie, dlaczego Citroën C4 występuje dwukrotnie – na miejscach 72. i 116. I czemu nie ma w rankingu np. Dacii Sandero, ani Peugeota Partnera? To taka nowa niemiecka rzetelność?
SAMOCHODY 4-5-LETNIE (średnia usterkowość: 10,4%)
47. Renault Modus – 9,0% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 53 tys. km;
68. Renault Scenic – 11,4% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 69 tys. km;
76. Citroën C5 – 11,8% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 88 tys. km;
89. Citroën C2 – 13,1% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 63 tys. km;
91. Citroën Berlingo – 13,3% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 81 tys. km;
94. Renault Megane – 13,8% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 74 tys. km;
95. Citroën C3 – 13,9% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 61 tys. km;
101. Citroën C4 – 14,8% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 68 tys. km;
102. Peugeot 206 – 14,9% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 61 tys. km;
102. Peugeot 407 – 14,9% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 84 tys. km;
104. Renault Twingo – 15,0% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 53 tys. km;
105. Renault Clio – 15,7% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 60 tys. km;
109. Peugeot 307 – 17,4% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 74 tys. km;
111. Renault Kangoo – 18,9% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 76 tys. km;
115. Renault Laguna – 20,8% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 82 tys. km;
116. Renault Espace – 23,1% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 91 tys. km.
SAMOCHODY 6-7-LETNIE (średnia usterkowość: 16,7%)
26. Citroën C5 – 13,2% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 110 tys. km;
38. Citroën Xsara – 14,6% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 98 tys. km;
40. Renault Scenic – 14,9% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 77 tys. km;
57. Peugeot 206 – 17,8% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 83 tys. km;
62. Citroën Saxo – 18,6% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 78 tys. km;
62. Renault Megane – 18,6% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 88 tys. km;
69. Citroën C3 – 19,2% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 84 tys. km;
70. Citroën Berlingo – 19,3% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 98 tys. km;
75. Peugeot 307 – 20,5% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 100 tys. km;
75. Peugeot 406 – 20,5% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 115 tys. km;
80. Peugeot 106 – 21,3% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 80 tys. km;
82. Renault Twingo – 22,5% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 74 tys. km;
87. Renault Clio – 23,7% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 84 tys. km;
88. Renault Espace – 24,5% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 106 tys. km;
89. Renault Kangoo – 24,8% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 102 tys. km;
90. Renault Laguna – 26,2% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 109 tys. km.
SAMOCHODY 8-9-LETNIE (średnia usterkowość: 21,4%)
19. Citroën C5 – 18,0% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 124 tys. km;
33. Renault Megane – 20,0% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 105 tys. km;
36. Peugeot 406 – 20,3% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 145 tys. km;
38. Citroën Xsara – 20,7% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 121 tys. km;
48. Renault Twingo – 23,1% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 94 tys. km;
52. Peugeot 206 – 23,6% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 101 tys. km;
54. Citroën Saxo – 23,8% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 94 tys. km;
57. Citroën Berlingo – 24,2% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 119 tys. km;
59. Peugeot 106 – 24,8% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 97 tys. km;
61. Renault Espace – 26,0% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 134 tys. km;
62. Renault Clio – 26,1% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 97 tys. km;
63. Peugeot 307 – 26,3% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 112 tys. km;
67. Renault Scenic – 27,7% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 113 tys. km;
73. Renault Laguna – 30,5% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 114 tys. km;
76. Renault Kangoo – 33,1% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 137 tys. km.
SAMOCHODY 10-11-LETNIE (średnia usterkowość: 26,0%)
12. Citroën Xantia – 20,8% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 151 tys. km;
25. Renault Megane – 23,4% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 117 tys. km;
29. Peugeot 406 – 24,8% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 145 tys. km;
40. Peugeot 106 – 26,6% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 108 tys. km;
45. Citroën Saxo – 28,1% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 109 tys. km;
45. Renault Scenic – 28,1% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 135 tys. km;
48. Renault Espace – 28,6% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 153 tys. km;
53. Peugeot 306 – 29,5% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 127 tys. km;
54. Renault Laguna – 29,9% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 142 tys. km;
56. Citroën Xsara – 30,2% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 130 tys. km;
58. Renault Clio – 30,4% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 107 tys. km;
62. Renault Twingo – 31,0% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 110 tys. km;
64. Citroën Berlingo – 32,1% aut z usterkami, przy średnim przebiegu 144 tys. km.
Fragment Citroëna C3 Picasso można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na dole strony 90. Dwie strony dalej można dostrzec fragment konsoli centralnej Renault Laguny. Po przewróceniu kolejnej kartki wprawne oko dostrzeże na jednym ze zdjęć przód Renault Megane.
Na stronie 104. można się zapoznać z cenami Renault Laguny po jesiennym liftingu.
O promocjach w salonach Dacii na samochody z roku 2011 napisano parę zdań na stronie 105. Wspomniano przy tym o Loganie i Sandero.
I to już wszystko, co napisano w aktualnym numerze „Auto Moto” o francuskich samochodach. Można kupić.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze