Mamy już piątek, czas więc najwyższy sprawdzić co i jak o samochodach francuskich napisał w tym tygodniu AUTO ŚWIAT. Na okładce dominuje oczywiście kolejny cudny projekt koncernu VAG, projekt, który jeszcze nie istnieje, ale to znaczy, że AUTO ŚWIAT tym chętniej o nim pisze ;-) Ale by być sprawiedliwym dodam, że na tejże okładce pojawiły się też na maleńkich zdjęciach Citroën C5, Peugeot 406, Renault Laguna, DS 4 oraz wizualizacja nowego Peugeota 5008.
AUTO ŚWIAT nr 14 (1066) z 4.IV.2016
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,8 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C5, 4, 308, 3008, 406, 5008, RCZ, Espace, Laguna, Megane, Scenic
Pierwsze wzmianki o francuskich samochodach AUTO ŚWIAT zamieścił dopiero na stronie 12., bo wcześniej musiał się pozachwycać tym, co podobno planują Volkswagen i Audi. No ale przyszedł też na plany PSA, a konkretnie Peugeota. Pokazano wizualizacje modeli 3008 i 5008, które w nowych wcieleniach mają być SUV-ami. To prawda – wszak nawet na przyszłoroczny Dakar Peugeot ma wystawić 3008 DKR. Tyle, że z tego, co napisał AUTO ŚWIAT, można wnioskować, jakoby to dzięki współpracy z Oplem Peugeot „rozwijał się w najlepsze”. Bo jeśli nawet 3008-ka została opracowana wspólnie z Oplem, to nie znaczy, że to owa współpraca jest podwaliną tego, co się w PSA dzieje. Nie – po prostu Francuzi zamierzają być teraz coraz bardziej elastyczni i szybciej reagować na rynkowe trendy.
Pod koniec owego krótkiego artykułu AUTO ŚWIAT wciąż wieści hiobowe wieści ;-) pisząc, że „w minionym roku Francuzi mogli zwiększyć sprzedaż do 1,06 miliona samochodów, to i tak jest to zbyt mało, żeby przetrwać”. Piękna manipulacja w niemieckim stylu – podali tylko dane dotyczące Peugeota i nie uwzględnili w tych wynikach Chin, a przecież PSA, to nie tylko Peugeot. Łączna sprzedaż Grupy PSA sięgnęła wszak w ubiegłym roku poziomu 2.973.000 sprzedanych samochodów. W efekcie koncern jest drugim co do wielkości producentem samochodów w Europie, a AUTO ŚWIAT wieści upadek („zbyt mało, żeby przetrwać”). To jest twarda walka z przesłaniem – „nie kupujcie Peugeotów, bo marka wkrótce może mieć problem z przetrwaniem”. Niewiele to ma wspólnego z rzetelnością dziennikarską o uczciwości nie wspominając.
Peugeoty 308 GTi oraz RCZ R wspomniano na stronie 13. zachęcając czytelników do odwiedzin na kanale filmowym tygodnika AUTO ŚWIAT.
W relacji z salonu samochodowego w Poznaniu (strony 14-15) jedynie zająknięto się o Renault Megane, w dodatku za śródtytułem „Nie tylko auta osobowe” – bardzo mądrze. Przy okazji – obejrzyjcie sobie film ze stoiska Renault, jaki otrzymaliśmy od polskiego importera marki.
Systemy Stop&Start od ładnych kilku lat spotykane są w samochodach francuskich. Nie tylko, owszem, ale to Francuzi mocno tego typu rozwiązania promują. Niestety wśród czternastu samochodów porównanych pod tym kątem tylko jeden jest francuski, w dodatku reprezentuje markę nowiutką (DS Automobiles). Może chciano w ten sposób zdyskredytować francuskich producentów, ale w efekcie zapromowano DS ;-) Oczywiście materiał pochodzi z niemieckiego „Auto Bilda”.
Na szczęście układ Stop&Start w DS 4 okazał się całkiem dobry, choć generalnie AUTO ŚWIAT uważa te rozwiązania za kiepskie, powolne i kosztowne spychając na plan mocno dalszy kwestie środowiska. Cóż – tak właśnie wychowuje się motoryzacyjnych ignorantów, czego przykład mamy w wypowiedzi kogoś, kto podpisał się zxcvbn pod tekstem na Interii.
Ale żeby nie było, że DS 4 jest taki dobry – układ Stop&Start oceniono dobrze, za to napisano, że „opóźnia je bardziej silnik”! Gwoli ścisłości – chodzi o naprawdę dobrze oceniany przez wielu dziennikarzy motor 2.0 BlueHDi 180!!! Stwierdzono, że ta jednostka oponie wkręca się na obroty. Cholera – może by tak PSA użyczyło im taki samochód i pokazało, jak dobrze to jeździ, jak się świetnie napędza i jak płynnie rozwija moc.
Ostatecznie układ Stop&Start w DS 4 uznano za czwarty najlepszy w porównaniu – za Mercedesem GLC 250 4Matic, Porsche 911 Carrera i Volkswagenem Passatem 1.4 TSI ACT.
Nareszcie coś sensownego. AUTO ŚWIAT na stronach 40-43 (w dziale Z drugiej ręki) zamieścił porównanie czterech kilkunastoletnich aut segmentu D z dieslami o mocy rzędu 109-120 KM, z czego trzy samochody są francuskie. W szranki z Fordem Mondeo stanęły Citroën C5, Peugeot 406 i Renault Laguna. Zauważono, że z uwagi na wielką (moim zdaniem zresztą niezasłużoną) popularność na rynku wtórnym Passata i innych toczydeł z koncernu VAG porównywane modele nie są graczami pierwszoplanowymi, za to można je kupić w dobrej cenie i z reguły są dobrze wyposażone.
Citroëna C5 uznano za auto najprzestronniejsze i najbardziej komfortowe. Postraszono, choć nieznacznie, zawieszeniem hydropneumatycznym, co jednak wyraźnie zaważyło na końcowej ocenie tego samochodu. Oczywiście nie zabrakło marudzenia na instalację elektryczną, pojawiło się też stwierdzenie o „wielu zaniedbanych egzemplarzach”. Zaletą są atrakcyjne ceny części zamiennych. Niestety auto otrzymało tylko 2,5 gwiazdki.
Peugeot 406 został uznany za auto nieco ciaśniejsze od rywali, ale nieznacznie. Niestety jeśli chodzi o podaż aut z końca produkcji, to tu też jest najsłabiej, a to głównie tymi AUTO ŚWIAT radzi się zainteresować. Podobnie, jak przy C5, Redaktor Włodarz poleca auta z 2-litrowymi dieslami HDi. Wybór 2-litrowego benzyniaka też powinien być dobrą decyzją. Ceny części zamiennych są atrakcyjne, a prosta budowa skutkuje tanimi czynnościami serwisowymi. 3,5 gwiazdki.
Renault Laguna II, to samochód, który można kupić naprawdę tanio i wcale nie oznacza to automatycznie kłopotów. Owszem – te się zdarzały, ale zwykle są mocno wyolbrzymione. Duża podaż ułatwia wybór, auto nie koroduje, jest komfortowe i z reguły dobrze wyposażone, choć AUTO ŚWIAT uznał w podsumowaniu, że to auto faktycznie jest dość awaryjne. 3 gwiazdki, czyli taka sama nota, jak w przypadku dość chętnie korodującego Mondeo.
Oznacza to, że zwycięzcą porównania jest Peugeot 406.
Renault Espace wspomniano w cyklu Z archiwum Auto Świata na stronie 49. Tuż obok, w Newsach sprzed 20 lat, pojawił się też Renault Megane Scenic.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w powoli dezaktualizującym się już numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze