Byłem wczoraj w jednym z warszawskich Empików i wśród prasy motoryzacyjnej zobaczyłem pismo… poświęcone Citroënowi C5 Aircross! Wziąłem je natychmiast do ręki, ale okazało się, że pracownicy salonu ułożyli AUTO ŚWIAT tyłem do przodu – to była po prostu reklama francuskiego SUV-a klasy komfort. Wcześniej, gdy w poniedziałek kupiłem aktualny AUTO ŚWIAT, nie zauważyłem tego kompletnie, ale to tylko dlatego, że dopiero dziś biorę się za przegląd tego tygodnika.
AUTO ŚWIAT nr 42 (1242) z 14.X.2019
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką) + 16 (dodatek „Auta używane. Testy, porady, eksploatacja”)
Cena: 3,99 zł
Koszt 1 strony: blisko 5,9 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 308, 5, 8, Clio, Megane, Duster
Niestety regularna okładka, to prawie wyłącznie jakaś wizualizacja przyszłego modelu Audi, który na pewno nie będzie wyglądał w ten sposób. Jedynie na dole okładki widać malutkie zdjęcie Dacii Duster. Ale taki właśnie jest AUTO ŚWIAT – nawet we „wstępniaku” traktującym o SUV-ach Redaktor Sewastianowicz nie wspomina o jakimkolwiek samochodzie tego typu pochodzącym od francuskiego producenta.
Za to w teście Abartha 695 70 Anniversario (strona 7) Redaktor Wróbel wspomina Renault Megane R.S. Trophy. Można je kupić lekko używane w cenie takiegoż właśnie ostrego (180 KM) malucha.
Małą fotkę, na której widać Renault Captura, znajdziecie na stronie 12. Nieco niżej pojawiła się też króciutka notatka o serwisach Eurorepar należących do Grupy PSA.
Trzy SUV-y porównał AUTO ŚWIAT na stronach 14-19 i nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że zestawienie aut jest dość karkołomne. Postawiono naprzeciwko sienie Mazdę CX-3, Hyundaia Konę i Dacię Duster. Azjatyckie modele wyceniane są na około 115.000 zł (w pokazanych konfiguracjach), na Dacię szykować trzeba niespełna 82.500 zł. W dodatku Duster jest zauważalnie większy od rywali, choć niekoniecznie zapewnia więcej przestrzeni. Przede wszystkim jednak jest adresowany do innych klientów, bardziej praktycznych, ale też mniej zasobnych. Być może jednak miała to być kolejna laurka dla Hyundaia, który chyba idzie jakoś śladami koncernu VAG i wygrywa, co może. Mnie osobiście ani Hyundai, ani Kia jakoś szczególnie nie zachwycają.
I faktycznie – Kona wygrała porównanie zdobywając 454 punkty, o 4 oczka więcej od Mazdy. Dacia, która zyskała praktycznie wyłącznie ceną, została zdeklasowana z dorobkiem jedynie 414 punktów. Nie twierdzę, że Duster jest lepszy od dwóch azjatyckich rywali, ale czy faktycznie aż o tyle gorszy? Czy faktycznie ma grubiańsko działające ESP? Czy faktycznie można uznać, że kokpit jest wykończony topornie? Chyba znalazłyby się mniej ostre słowa, które oddałyby realizm. Tylko czy ulubionemu przez nas Redaktorowi Krasnodębskiemu chciało się takich słów szukać? A może po prostu ograniczył się do tłumaczenia z „Auto Bilda”?
Renault Clio Williams, to nie jest częsty widok na drogach. AUTO ŚWIAT zaprezentował takie auto (na niemieckich numerach rejestracyjnych) na stronach 42-43. Dynamiczny, choć dość niepozornie wyglądający (przynajmniej na pierwszy rzut oka) samochód, to prawdziwy wilk w owczej skórze. Dzięki niskiej masie i niespełna 150-konnemu silnikowi Clio Williams było dynamiczne i do tego naprawdę dobrze się prowadziło. W efekcie samochody często były wykorzystywane… zgodnie z przeznaczeniem, czyli dawały frajdę z jazdy, choć nie zawsze kończyło się to dla nich dobrze. Następstwem jest fakt, iż ciężko dziś znaleźć egzemplarz bez mniejszego lub większego dzwona w historii. Jeśli uda się trafić zadbany model, to warto się na niego zdecydować – raczej nie będzie tracił na wartości!
Wspomniałem na początku o C5 Aircrossie. Kiedy odwrócicie AUTO ŚWIAT, to będziecie mogli się zapoznać z sześciostronicowym (nie licząc okładki) materiałem na temat tego francuskiego SUV-a. Powstał „we współpracy” z importerem, jest więc realnie materiałem reklamowym, ale wspominam o nim mimo to.
No i na koniec dodatek. Czy w nim jest coś o samochodach francuskich? Owszem- już na jego I stronie jest zapowiedź porównania czterech kompaktów z nadwoziem kombi i z dieslami pod maską. Wśród nich znalazł się Peugeot 308 II generacji.
Ale wcześniej strona II – pokazano tam Renault Clio. I to nawet dwukrotnie.
Wspomniane porównanie czterech kompaktów znajdziecie na stronach XII-XVI. W szranki z 308-ką stanęły Honda Civic, Opel Astra i Škoda Octavia. U Peugeota doceniono dobre relacje cen do wieku, doskonałe silniki diesla, z reguły bogate wyposażenie, niezłą ofertę rynkową oraz przyjemny wygląd nadwozia. Po stronie wad pojawiły się duża utrata wartości, problematyczne silniki benzynowe i wiele powypadkowych aut importowanych z zachodu Europy. Ostateczna nota – tylko 3,5 gwiazdki. To lepiej od Astry (3 gwiazdki) i gorzej od Škody (4) i Hondy (4,5).
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze