Wspominałem przy przeglądzie aktualnego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT, że MOTOR w tym tygodniu ukazał się jako numer podwójny. Jestem już w trasie, z której będę Wam raportował co nieco w ujęciu francuskim ;-) ale wcześniej, przed wyjazdem, przerzuciłem MOTOR w poszukiwaniu samochodów francuskich, Dacii i nowych Opli i zapraszam Was niniejszym na stronniczy przegląd tego tygodnika.
MOTOR nr 32-33 (3450-51) z 05.VIII.2019
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 72 (z okładką)
Cena: 2,69 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,7 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Alpine, Simca, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C1, C3, C3 Picasso, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C4 SpaceTourer, C5, C5 Aircross, C6, 107, 206, 207, 208, 2008, 301, 308, 508, 6008, 10, Captur, Clio, Espace, Megane, Modus, Scenic, Talisman, Twingo, Zoe, A110, Logan, Corsa
Redaktor Burmajster we „wstępniaku” rozpisuje się na temat spożycia alkoholu przez Polaków, w tym o jeździe po pijaku. Doszukuje się nawet zależności pomiędzy asystentami wspomagającymi kierowcę, a wzrostem pijaństwa wśród prowadzących pojazdy mechaniczne. Sorry, ale moim zdaniem to bzdura. W Polsce po prostu jest społeczne przyzwolenie na picie i tyle. Kary są zaś śmiesznie niskie. Raptem ze dwa tygodnie temu jakiś 21-letni typek spowodował wypadek jadąc Renault Laguną, bo prowadził mając dwa promile we krwi. Miał już trzykrotnie orzeczony sądownie zakaz prowadzenia pojazdów. I co? I ma to w dupie, jeździł dalej i pewnie wciąż będzie za kółko siadał. Takim ludziom powinno się przestrzelić kolana i łokcie bez prawa skorzystania w leczeniu z bezpłatnej służby zdrowia. A jak już zacznie kulasami ruszać, to zagonić do roboty w różowym kombinezonie – niech wykonuje brudne prace w swoim miejscu zamieszkania (wieś, miasto). Jeśli pracuje – niech z automatu pracę straci. Takie powinny być kary dla takich debili! I ta Laguna z pewnością nie miała mnóstwa systemów wspomagających kierowcę, bo to była II generacja tego samochodu. Bezpieczna, ale nie wspomagająca w prowadzeniu.
Muszę tym razem MOTOR pochwalić. Na stronach 6-9 zamieszczono bowiem artykuł poświęcony najbliższej przyszłości francuskiej motoryzacji, ze szczególnym uwzględnieniem aut elektrycznych i hybryd. Dodajmy, że Francuzi nie obudzili się z ręką w nocniku i samochody elektryczne produkują od paru dekad. Tyle, że na niewielką skalę i praktycznie tylko na lokalny rynek. Oczywiście nie można zapominać o Renault i całym ich programie samochodów elektrycznych. Pokazano wizualizacje Citroënów C4 i C6 (następcy C5), wspomniano C3 Picasso, C4 Cactusa, C4 Picasso, C4 SpaceTourera i C5 Aircrossa. Jak wyglądają najnowsze wersje Peugeotów 208, 2008 i 508 już wiemy, więc niespodzianki nie ma, ale będzie też hybrydowy Peugeot 508 (też znany już z zapowiedzi i prezentacji na targach), a także kolejny SUV, 6008. Najnowszy Peugeot 208 GTi będzie wyłącznie elektryczny, a 308 GTi hybrydowy.
W przypadku Renault samochody elektryczne są obecne na rynku od dobrych paru lat, doczekują się już kolejnych generacji. MOTOR wspomina hybrydowe Clio, elektryczne Zoe, Captura, Megane, Espace’a. Talismana i Scenic’a. Ale też niedawno zaprezentowane Alpine A110S. Tak, czy inaczej – francuska przyszłość motoryzacyjna zapowiada się bardzo ciekawie. Możecie być pewni, że będziemy ją razem z Wami uważnie śledzić!
Renault Megane i Dacię Logan Van można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 49.
Sześć strona dalej MOTOR publikuje zestawienie 42 aut z rynku niemieckiego z ich średnimi przebiegami po 10-11 latach. W tabelce znalazły się też interesujące nas modele: Renault Twingo, Renault Modus, Peugeot 107, Peugeot 207, Citroën C1, Citroën C3, Peugeot 206 i Renault Clio.
W dziale Używane (strony 56-59) MOTOR porównał dwa miejskie francuskie crossovery – Peugeota 2008 i Renault Captura. Obie propozycje są bardzo ciekawe. Captur może się łatwiej spodobać, 2008-kę chwalą za lepsze wykończenie. Peugeot będzie zapewne nieco droższy na rynku wtórnym, o Captura z polskiego rynku powinno z kolei być łatwiej. Auto Renault jest odrobinę przestronniejsze, ale wyżej oceniono wysokoprężne silniki Peugeota. Co wybrać? To już zależy od indywidualnych preferencji.
Również w dziale Używane MOTOR sprawdził szereg aut pod kątem ich silników – nadają się do LPG, czy nie. Cały ten materiał znajdziecie na stronach 60-63. Wśród tych, które do montażu instalacji gazowej polecają znalazły się Peugeot 301 1.6, Renault Clio 1.2 16v i Dacia Logan 1.6.
Na stronie 70. W sekcji MOTOR Retro w okrągłej apli natkniecie się na wzmiankę o wygraniu przez górników z dwóch kopalń Renault 10 i jakiejś Simki.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze