„Motor” nr 34 (3087) z 20.VIII.2012
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie interesujące nas modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C3, C4, C5, 107, 307, 308, 3008, 508, Partner, Clio, Megane, Twingo, Duster, Sandero
We „wstępniaku” Redaktora Burmajstera pojawił się wzmianka o marce Renault, a to przy okazji podsumowania półrocznej sprzedaży nowych samochodów. To jedyna nadsekwańska marka, której udało się wbić do zestawienia dziesięciu najpopularniejszych motoryzacyjnych producentów w Polsce.
W tekście owym, zamieszczonym oczywiście na stronie 3., znajdziecie też wzmiankę o Dacii Duster – rynkowym przeboju Grupy Renault.
O względnej niepopularności Citroëna i Peugeota świadczą też wyniki ankiety przeprowadzonej przez „Motor”, którymi Redakcja tygodnika dzieli się z nami na stronie 4. Spośród trzech aut kompaktowych Peugeota 308 wybrałoby tylko 13% respondentów. Trzy razy więcej zdecydowałoby się na Forda Focusa, a niemal połowa ankietowanych – 48% – wskazała Kię cee’d.
Króciutką notatkę poświęconą wyprzedaży Renault Clio znajdziecie w prawym dolnym rogu strony 7.
Na samym początku sierpnia informowaliśmy Was o tym, że koncern PSA Peugeot Citroën zawarł porozumienie z firmą TomTom, na mocy którego Holendrzy dostarczać będą Francuzom treści oraz usługi lokalizacyjne i nawigacyjne. O tym samym, tylko krócej, przeczytacie na marginesie strony 8.
Na tej samej stronie opublikowano też tabelkę prezentująca sprzedaż nowych samochodów (10 najpopularniejszych marek) w Polsce w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy bieżącego roku. Wynika z niej, że Renault zajmuje 8. miejsce z wynikiem 8.412 aut.
Duże podsumowanie sprzedaży 50 najpopularniejszych modeli w Polsce (za pierwsze półrocze) zamieszczono na stronach 28-29. Wynika z niego, że w Top50 znajduje się trochę aut przez nas ulubionych:
7. Dacia Duster – 3.128 egzemplarzy;
15. Renault Megane – 2.305 egzemplarzy;
22. Renault Clio – 1.810 egzemplarzy;
28. Citroën C4 – 1.335 egzemplarzy;
35. Citroën C3 – 1.115 egzemplarzy;
36. Peugeot 3008 – 1.110 egzemplarzy;
41. Peugeot Partner – 1.039 egzemplarzy;
42. Peugeot 508 – 1.036 egzemplarzy;
43. Peugeot 308 – 1.000 egzemplarzy;
46. Dacia Sandero – 931 egzemplarzy;
49. Citroën Berlingo – 894 egzemplarze.
Dacia Duster osiągnęła 112-procentowy wzrost sprzedaży w odniesieniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, a wśród aut notujących największe spadki wymieniono Renault Clio (-30%) i Peugeota 308 (-28%).
W Top3 poszczególnych klas pojawiły się Renault Scenic, Citroën C4 Picasso i Peugeot 5008 w segmencie kompaktowych vanów, Peugeot RCZ na miejscu trzecim wśród aut sportowych i Dacia Duster w klasie crossoverów/Małych SUV-ów (na pozycji drugiej). Nie rozumiem zaś, czemu Forda C-Maxa wstawiono do vanów miejskich, obok Kii Vengi i Hyundaia ix20.
Znowu na łamach prasy motoryzacyjnej pojawił się artykuł traktujący o tym, co można sprawdzić w autoryzowanym serwisie na temat konkretnego samochodu. Tu jednak jakoś gorzej potraktowano marki francuskie – „Motor” twierdzi, że w salonach Citroëna i Peugeota nie da się realnie niczego dowiedzieć. W tabelce pokazano, że PSA ma gdzieś swoich potencjalnych fanów, choć w opisie do materiału stwierdzono już, że nie ma z tym problemu, choć jedynie w zakresie napraw gwarancyjnych. Co ciekawe tabelka przy markach Škoda i Volkswagen jest już optymistyczniejsza, ale za to z opisu wynika, że można się, w drodze łaski w gruncie rzeczy, dowiedzieć ustnie, czy ostatnio dane auto odwiedziło serwis autoryzowany. Zadziwiająca relatywność ocen…
W przypadku Renault jest zauważalnie lepiej, ale ocenę wyrównano z tą w grupie VAG. Zresztą na ten temat w innych tytułach prasowych wypowiadano się o markach francuskich w dużo lepszym tonie, a skrytykowano koncern VAG. I zrobił to bodajże „Auto Świat” i chyba ktoś jeszcze (w tej chwili nie pamiętam).
Renault Twingo można dostrzec na małym zdjęciu zamieszczonym na dole strony 44.
Wśród najoszczędniejszych samochodów kompaktowych dostępnych na rynku wtórnym wymieniono – na czołowych miejscach! lepsza okazała się tylko Astra – trzy auta marek francuskich: Renault Megane III 1.5 dCi, Peugeota 308 1.6 HDi oraz Citroëna C4 1.6 HDi. W przypadku Megane stwierdzono jednak, że rozczarowuje trwałość panewek, warto więc poszukać diesli o większej pojemności. 308-ka, to „kompakt z klasą”, o jakości dużo lepszej, niż w 307-ce. C4 z kolei jest naprawdę ciekawym autem, a problemy sprawić może jedynie turbosprężarka, którą jednakże regeneruje się za bardzo rozsądne pieniądze.
O wszystkim tym możecie poczytać na stronie 46-49.
O aliansach w motoryzacji traktuje artykuł zamieszczony na stronie 54. Wspomniano w nim m.in. o Citroënach C1 i C5 oraz o Peugeocie 107.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Motorze” w tym tygodniu.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze