O pojeździe dostawczym nie myślimy raczej w kategorii rywalizacji i wyścigów, ale modele służące do transportu towarów muszą przecież spełniać wiele kryteriów, a te można sprawdzić w testach i wyścigach właśnie. Pierwszy konkurs dla pojazdów dostawczych we Francji, który odbył się w 1900 roku, zwyciężył Peugeot.
Pojazd dostawczy kojarzy się z ładownością i pojemnością przestrzeni transportowej. Wybierając samochód, który ma pracować pod dużym obciążeniem, bierzemy pod uwagę również aspekt niezawodności i wytrzymałości. Mało kto, wyobraża sobie model użytkowy, jako konkurenta w wyścigach, ale być może warto cofnąć się w czasie. Na początku XX wieku. dzięki wynalezieniu samochodu, pojawiły się nowe perspektywy rozwoju, ale też ciągła okazja do porównań, konkurencji i walka o ustanowienie nowych rekordów. Nieustanne wyzwania dotyczyły głównie prędkości, ale nie obyło się bez wyścigów niezawodności, wytrzymałości i zdolności transportowych. Od poniedziałku 17 września do soboty 22 września 1900 roku przeprowadzono pierwszy wyścig pojazdów użytkowych w Paryżu, w którym ze swoim nowym modelem dostawczym wystartował Peugeot.
Konkurs był zarezerwowany dla „Poids Léger”, czyli lekkich pojazdów dostawczych. Kronika z tamtych czasów opowiada o lokalnych zmaganiach francuskich kierowców. Podczas pięciu dni rywalizacji zarejestrowano jedenastu uczestników. Wyścig odbywał się zatłoczonymi ulicami Paryża pomiędzy wagonami, pieszymi i końmi. Wymagające konkurencje przebiegały na różnych odcinkach: 300 km ulicami Paryża, 34 km po drogach departamentalnych i 350 km wokół jeziora Daumesnil zlokalizowanego na południowy wschód od stolicy Francji. Symulowano wszelkiego rodzaje trudności, które można napotkać w transporcie i dystrybucji towarów. Wydaje się, że nic nie pozostawiono przypadkowi.
Wyścig nawet dziś wydaje się bardzo aktualny ponieważ obok dziewięciu pojazdów z silnikiem benzynowym, startowały dwa z napędem elektrycznym. Aby wybrać zwycięzcę, jury potrzebowało trzech tygodni podczas których przeprowadzono kontrolę czasów i sporządzono ranking.
Ceremonia wręczenia nagród odbyła się 16 października, prawie miesiąc po zakończeniu wyścigu. Pierwsze miejsce zostało przyznane na równych warunkach załogom Peugeot Type 22 i De Dion-Bouton a kolejne miejsce należało do ekipy Vermoreil.
Źródło: Peugeot
Najnowsze komentarze