Sébastien Loeb i Daniel Elena, dominujący w trzecim etapie Rajdu Jordanii, zajęli w nim pierwsze miejsce, odnosząc swoje 56. wspólne zwycięstwo w WRC. Dzięki wygranej w 3. rundzie bieżącego sezonu, załoga Citroëna zdecydowanie powiększa swoją przewagę w klasyfikacji kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Dani Sordo i Marc Martí, zdobywając czwartą pozycję, wysuwają zespół Citroën Total World Rally Team na prowadzenie także w klasyfikacji producentów.
Ostatni, sobotni etap rajdu składał się z dwóch pętli po cztery odcinki specjalne i zapowiadał się równie trudno jak dwa poprzednie dni. Nieoczekiwanie okazało się, że Sébastien Loeb, lider w klasyfikacji generalnej z 27 s. przewagi nad Jari-Matti Latvalą, nie będzie musiał odkurzać trasy. „Sébastien Ogier otrzymał od nas polecenie wcześniejszego wjazdu na punkt kontroli czasu, w efekcie czego to on startował jako pierwszy” – wyjaśnia Olivier Quesnel, dyrektor zespołu Citroën Racing.- „Jego szanse na miejsce na podium i tak przepadły w wyniku usterek technicznych, zdiagnozowanych w jego samochodzie podczas serwisu. Uznaliśmy, że strategia ta ułatwi Sébastienowi Loebowi obronę zajmowanej pozycji lidera.”
Sébastien Loeb nie ograniczył się do ostrożnego pilnowania swojej przewagi. Wygrał 3 z 4 oesów pierwszej pętli, pokazując, jak szybki potrafi być w tym rajdzie. Podczas krótkiej przerwy w parku serwisowym zlokalizowanym nad brzegiem Morza Martwego, sześciokrotny Mistrz Świata mógł już ze spokojem czekać na rozwój wydarzeń. „Na pewno strategia zespołu pomogła mi trochę w utrzymaniu się na czele, ale nie jestem pewien, czy to było konieczne. Pomimo mniej korzystnej pozycji startowej od Jari-Mattiego Latvali udawało nam się jeszcze powiększyć przewagę. Teraz musimy już tylko unikać pułapek podczas drugiej pętli, żeby dokończyć dzieła i wygrać rajd” – powiedział Loeb.
Dani Sordo, czwarty na mecie za Loebem, Latvalą i Solbergiem, miał proste zadanie: utrzymać swoją pozycję, by zdobyć dla zespołu kolejną porcję punktów w klasyfikacji producentów Rajdowych Mistrzostw Świata. „Dziś rano jedziemy w tempie spacerowym” – komentował Hiszpan. – „Choć i to nie jest łatwe, tak wiele zasadzek kryje się na trasach tych oesów. Ponieważ wyprzedzający nas Petter Solberg nie zdobywa punktów dla producentów, a zawodnik z piątego miejsca ma do mnie dużą stratę, nie muszę atakować i nie podejmuję ryzyka. W ten sposób zamierzam jechać aż do mety”.
Ponieważ różnice czasowe pomiędzy wszystkimi zawodnikami z czołówki były znaczne, cztery kończące rajd odcinki specjalne drugiej pętli nie przyniosły zmian na punktowanych pozycjach. Sébastien Loeb i Daniel Elena odnieśli swoje 56. zwycięstwo w karierze w WRC. W Jordanii wygrali po raz pierwszy i od dziś mogą się pochwalić triumfami w 21 różnych rajdach do Mistrzostw Świata. „Jestem szczęśliwy. Wygrałem rajd, który okazał się naprawdę trudny” – podkreślał Loeb po zejściu z podium. – „To moje drugie zwycięstwo na trzy rozegrane w tym sezonie rundy. Najważniejszym efektem tego wyniku jest to, że daje mi przewagę 25 punktów nad drugim kierowcą w klasyfikacji indywidualnej. Dzięki temu mogę podejść do następnej rundy z prawdziwym spokojem”.
Czwarte miejsce załogi Dani Sordo – Marc Martí oznacza, że po Rajdzie Jordanii zespół Citroën Total World Rally Team obejmuje pierwsze miejsce w tabeli producentów. Frédéric Banzet, dyrektor generalny Citroëna, który przybył na metę, by osobiście pogratulować załogom zespołu, podkreślał konkurencyjność Citroënów C4 WRC w tej rundzie: „W tym szczególnie trudnym terenie i w wysokich temperaturach nasze samochody po raz kolejny pokazały swoją wzorową niezawodność, a zawodnicy zespołu pojechali szybko i zarazem inteligentnie, zaliczając wynik, który jest bardzo cenny dla Citroëna”.
Nieoficjalna klasyfikacja końcowa na mecie Rajdu Jordanii:
1. Loeb / Elena, Citroën C4, 3h 46:08,5
2. Latvala / Anttila, Ford Focus, +35,8
3. P. Solberg / Mills, Citroën C4, +1:11,8
4. Sordo / Marti, Citroën C4, +1:49,3
5. Wilson / Martin, Ford Focus, +8:24,3
6. Ogier / Ingrassia, Citroën C4, +10:26,4
7. Villagra / Perez Companc, Ford Focus, +11:28,0
8. Räikkönen / Lindström, Citroën C4, +12:31,0
9. H. Solberg / Minor, Ford Focus, +14:08,6
10. X. Pons / Haro, Ford Fiesta, +18:33,9
Klasyfikacja oficjalna Kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2010 po rundzie 3/13:
1. Sébastien Loeb – 68
2. Jari-Matti Latvala – 43
3. Mikko Hirvonen – 37
4. Petter Solberg – 35
5. Sébastien Ogier – 33
6. Dani Sordo – 24
7. Henning Solberg – 18
8. Matthew Wilson – 16
9. Federico Villagra – 12
10. Xavier Pons – 5
11. Mads Østberg – 4
12. Kimi Räikkönen – 4
13. Martin Prokop – 2
14. PG Andersson – 1
15. Armindo Araujo – 1
Klasyfikacja oficjalna Producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2010 po rundzie 3/13:
1. Citroën Total WRT – 101
2. BP Ford Abu Dhabi WRT – 87
3. Citroën Junior Team – 48
4. Stobart M-Sport Ford – 44
5. Munchi’s Ford – 16
Najbliższa runda: Rajd Turcji, w dn. 16 – 18 kwietnia 2010.
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze