IBRM Samar opublikował ciekawy materiał (dziękujemy za informację o tym artykule!) na temat średnich aktualnych cen nowych samochodów i stosunku tego parametru do cen ubiegłorocznych. Nareszcie mamy ranking z polskiego rynku, w którym samochody Grupy PSA znajdują się w ścisłej czołówce… Niestety obawiamy się, że klienci nie będą tryskali optymizmem, że chodzi akurat o ten ranking, i raczej nie przypuszczą szturmu na salony Citroëna, Peugeota i DS Automobiles.
Narzekaliście, że samochody Peugeota są drogie? Okazuje się, że trzeba było nie narzekać, tylko zamawiać. IBRM Samar sprawdził, jak aktualne ceny aut mają się do ubiegłorocznych i wygląda to tak, że Peugeoty są jeszcze droższe. Powodów do radości nie mają też amatorzy Citroëna i wydzielonej z niego jakiś czas temu marki DS Automobiles. I nie da się tego uzasadnić jedynie wzrostem kursu euro. Ten może wpłynąć na ceny aut jeszcze bardziej.
Dodajmy, że IBRM Samar wziął pod uwagę ceny katalogowe aut, z cenników. Okazuje się, że globalnie na polski rynku ceny aut wzrosły o niemal 13%, a w wartościach pieniężnych o przeszło 13.000 zł! Przeanalizowane ceny z lutego 2020 i odniesiono je do lutego 2019 roku. Biorąc pod uwagę średnie ceny za dwa pierwsze miesiące wzrost jest nieco mniejszy, ale i tak przekracza 11,7%.
Które marki zdrożały najbardziej?
Największy wzrost cen zanotowała marka Smart (+81,7%), ale to wynika z tego, że aktualnie w ofercie są wyłącznie samochodu elektryczne tej marki. Mocno – o 40,2% – wzrosły ceny aut marki DS Automobiles. To także wynika z elektryfikacji modeli – wprowadzenia hybryd oraz aut elektrycznych. Poza tym to marka premium, a te rządzą się innymi prawami. Z drugiej strony takie marki, jak Volvo, Audi, Lexus czy Mercedes odnotowały spadki średnich cen (odpowiednio -1,1%, -3,4%, -4,4% i -9,6%). Jest to spowodowane zwiększeniem sprzedaży modeli z niższych segmentów napędzanych mniejszymi silnikami. W DS Automobiles jednostki napędowe i tak mają relatywnie niewielką pojemność skokową, co niektórzy komentujący na naszym wortalu wytykają jako wadę, a wręcz wyśmiewają się z tego. Niestety świat idzie w kierunku obranym przez DS Automobiles, więc śmiejcie się dalej, my pośmiejemy się z Was później ;-)
Ale wróćmy do meritum. W rankingu marek z największymi wzrostami średnich cen aut na trzecim miejscu, a więc na podium, znalazł się Citroën. IBRM Samar wyliczył średni wzrost cena samochodów tej marki na 20,6%. To skutek sporych wzrostów cen modelu C4 Spacetourer oraz zwiększonego udziału w sprzedaży kompaktowego SUV-a C5 Aircross, a spadek popularności modeli najmniejszych.
Tuż za podium uplasował się Peugeot ze średnim wzrostem cen na poziomie 16,5%. To efekt wprowadzenia nowych modeli – 508, 508 SW, 208 i 2008. Są one wyraźnie ciekawsze, ale i wyraźnie droższe od poprzedników. Zdrożał też Rifter. Z drugiej strony z oferty wypadł tani, a spory Peugeot 301. Co ciekawe, IBRM Samar uważa, że wpływ na średni wzrost cen aut marki Peugeot miała „większa sprzedaż drogiego modelu 508”!
W pierwszej dziesiątce marek z największymi wzrostami cen znalazła się też Dacia (+14,5%). Tyle, że tutaj nie jest to aż tak widoczne, bo to marka low-costowa. Z drugiej jednak strony Dacię czasem wybierają osoby o niższych dochodach, dla których wzrost ceny jest tak samo, a może nawet bardziej odczuwalny, niż w przypadku nabywców samochodów droższych.
Pierwszą dziesiątkę najbardziej drożejących marek zamyka wchodzący w skład Grupy PSA Opel. Tutaj mamy wzrost o 9,8%.
na podstawie artykułu IBRM Samar: Krzysztof Gregorczyk; grafika: PSA
Najnowsze komentarze