To może być ciekawe porównanie – Opel Grandland X i Peugeot 3008 naprzeciwko Forda Kugi. Czy któryś z SUV-ów koncernu PSA okaże się lepszy od rynkowego debiutanta? Test zapowiada się całkiem ciekawie. Który z samochodów będzie triumfował w materiale tygodnika MOTOR?
MOTOR nr 27 (3497) z 29.VI.2020Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 2,29 zł
Koszt 1 strony: niemal 4,8 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C2 ,C3, C3 Aircross, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5 Aircross, C-Elysee, DS5, Xantia, 3 Crossback, DS 3, DS 4, DS 5, 107, 108, 206, 207, 208, 2008, 301, 306, 307, 308, 3008, 407, 4007, 508, 5008, 607, Bipper, Partner, RCZ, Captur, Clio, Espace, Kadjar, Kangoo, Laguna, Megane, Modus, Scenic, Twingo, Wind, Zoe, Duster, Lodgy, Logan, Sandero, Corsa, Crossland X, Grandland X, Mokka
Kończy się pierwsze półrocze roku naznaczonego koronawirusem. Różnego rodzaju zmiany, jakie dotknęły nas na co dzień powoli stają się normalnością. Czy kiedyś czymś, co przestanie nas dziwić w motogazetkach, będą zwycięstwa aut francuskich w testach porównawczych? Dopóki większość prasy kolorowej w Polsce jest wydawana przez niemieckie koncerny prasowe chyba nie mamy na to co liczyć. A może MOTOR w tym tygodniu zaskoczy nas pozytywnie?
Zobaczymy za chwilę, a na początek inne zaskoczenie – już we „wstępniaku” na stronie 3. Redaktor Burmajster pisze o teście łosia i wspomina dwukrotnie Citroëna Xantię Activa, która od przeszło dwóch dekad nie została pokonana w teście łosia! I to niech zostanie zapamiętane przez krytykantów francuskich zawieszeń. Bo nie musi być twardo, żeby było dobrze. I choć Activa nie jest zbyt miękka, jak na hydropneumatyka, to jednak nawet usportowione samochody nie są w stanie doścignąć jej w tej legendarnej już konkurencji.
Nowa Mokka
Opel pokazał nową Mokkę. MOTOR prezentuje ten samochód na stronach 4-6. Auto powstaje oczywiście na tej samej platformie, która jest wykorzystywana do produkcji Peugeotów 208 i 008, DS 3 Crossbacka, czy nowej Corsy. Wszak Opel jest od paru lat częścią PSA, więc unifikacja techniczna będzie postępowała. Plusem jest o ok. 120 kg niższa masa nowej Mokki w porównaniu z poprzednią.
Dodajmy za tygodnikiem MOTOR, że w gamie pozostanie Crossland X. Dlaczego? A dlaczego nie? Skoro jeden z największych koncernów motoryzacyjnych świata powiększa przez pączkowanie swoją gamę, to czemu miałaby tego nie zrobić Grupa PSA? Dziś sprzeda się chyba każdy SUV, więc od przybytku głowa nie boli. Mokka jest zauważalnie inna od Crosslanda X, więc pewnie oba modele znajdą swoich amatorów. A że „bebechy” będą w dużej mierze te same? To pozytywnie wpłynie na koszty produkcji. Zaś na pytanie, czy klienci też zaoszczędzą przewrotnie odpowiem tak: owszem – zapłacą mniej, niż zapłaciliby bez tych oszczędności.
Drobiazgi
Na stronie 9. MOTOR zamieścił dwa materiały, które nas zainteresują. Pierwszy, to tabelka z majowymi wynikami rejestracji nowych aut w Polsce. Dacia zajmuje piąte miejsce i zyskała w porównaniu z kwietniem 37,9%. Renault jest szóste (+84,4%), a w Top 10 znalazł się jeszcze Opel (dziesiąta pozycja) ze wzrostem o 19,9%.
W dziale Przyszłe premiery wspomniano Dacię Sandero i Renault Kangoo.
Jeszcze niedawno w cyklu Przyszłe premiery wspominano Citroëna C4. Teraz już wiemy, jak najnowsze wcielenie tego auta wygląda. Także MOTOR poświęcił mu parę zdjęć i trochę miejsca na stronach 10-11. W tekście znalazły się odniesienia do C3 i C4 Cactusa
Na marginesie strony 11. w dziale Motorynek MOTOR wspomniał o nowej gamie Peugeota 308, a także o wersjach hybrydowych oraz zasilanych LPG Renault Clio i Captura.
Ford, Opel czy Peugeot?
Jak dla mnie – Peugeot. A MOTOR na kogo postawi? Grandland X, Kuga czy 3008? Wszystkie z silnikami hybrydowymi o maksymalnej mocy od 225 KM do 300 KM. Najsłabszym zespołem napędowym dysponuje Ford, dzięki czemu wygrywa ceną. SUV-y z Grupy PSA mają napęd na cztery koła, ale w tym przypadku z jakiegoś powodu praktycznie kompletnie się to nie liczy. Za to „trzymanie się drogi” zostało najwyżej ocenione w Fordzie. Czyli napęd na cztery koła nie ma znaczenia, przynajmniej w przypadku tego porównania…
Test porównawczy tych trzech SUV-ów znajdziecie na stronach 14-18. Które auto Wy byście wybrali, zwłaszcza, gdyby pieniądze miały znaczenie drugorzędne? MOTOR twierdzi, że słabsze, 225-konne wersje Opla i Peugeota nie były dostępne, dlatego do testu wzięto mocniejsze warianty. Kuga ma tylko 225-konną hybrydę Starcie jest więc niemiarodajne.
Zasięg i zużycie
Nie twierdzę, że MOTOR kłamie, ale zawsze dziwnym trafem to niemieckie auta pokonują dystans deklarowany przez producenta, palą tyle, ile obiecuje producent, są przestronniejsze od deklaracji producenta. Z moich doświadczeń wynika, że to francuskie samochody palą niewiele, są przestronniejsze, niż chciałyby tego motogazetki itp. Tutaj jest podobnie. MOTOR pisze, że Ford pokonał na prądzie deklarowany dystans, a auta z Grupy PSA nie. Brakowało im niewiele, ale brakowało. Odniosę się do tego tematu wkrótce w teście hybrydowego Peugeota 508 SW, który właśnie zakończyliśmy.
Oczywiście akumulatory w Fordzie ładowały się krócej, niż w Oplu i Peugeocie, choć mają większa pojemność. Za to Kuga przyspiesza najsłabiej. Zużywa też najmniej benzyny, ale przecież dysponuje jedynie 152-konnym silnikiem benzynowym (z pojemności 2.5!), gdy rywale z PSA oferują po 200 KM (z 1.6). Peugeot i Opel ą naprawdę dynamiczne, za to Ford oferuje lepsze wyposażenie standardowe. Pod tym względem to istotnie jedna z najlepszych marek na polskim rynku.
Prowadzenie
Peugeot, jak przystało na francuski samochód, okazuje się autem komfortowym, ale nie traci na pewności prowadzenia. Fordowi z kolei zarzucono, że w wersji ST-Line wprawdzie traci na komforcie, ale świetnie się prowadzi po krętych drogach. Tylko spójrzmy prawdzie w oczy – w polskich warunkach kręte drogi z reguły mają kiepska nawierzchnię… No i przy wyraźnie słabszych osiągach Kugi prowadzenie w tych zakrętach chyba nie jest do końca aż tak ekscytujące, jak przedstawia to MOTOR…
Oczywiście Ford wygrał porównanie i to nie tylko z uwagi na cenę i wyposażenie. Uzyskał 228 punktów przy 215 oczkach Peugeota i 203 najmniej przestronnego Opla.
Test łosia
Wspomniany we „wstępniaku” test łosia sprawdza stabilność dynamicznych manewrów, co ma szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa. Na stronach 28-31 MOTOR zamieścił zestawienie zawierające prędkości maksymalne, jakie osiągnęły różne modele na przestrzeni ostatnich przeszło 20 lat. Na czele – Citroën Xantia Activa V6 (85 km/h)! A inne auta francuskie? Oto lista (w nawiasie – rok przeprowadzenia testu):
Peugeot 308 SW 1.2 (2014) – 78 km/h
Citroën DS5 Hybrid4 – (2013) 75 km/h
Peugeot 107 (2013) – 75 km/h
Peugeot 208 1.2 VTi (2013) – 75 km/h
Citroën C4 1.6 e-HDi (2012) – 74 kmh
Citroën C5 Aircross PureTech 180 (2019) – 74 km/h
Peugeot 207 XS 1.6 (2006) – 74 km/h
Peugeot 308 1.6 e-HDi (2012) – 74 km/h
Renault Clio 1.2 (2011) – 74 km/h
Dacia Logan MCV 0.9 TCe (2014) – 73 km/h
Peugeot 607 2.2 (2000) – 72 km/h
Renault Laguna Grandtour 2.0 16v (2008) – 72 km/h
Renault Twingo 1.2 (2008) – 72 km/h
Dacia Duster 1.3 TCe 150 4×4 (2019) – 71 km/h
Peugeot 207 1.4 VTi (2009) – 71 km/h
Peugeot 307 CC 2.0 (2007) – 71 km/h
Renault Megane 1.6 16v (2003) – 71 km/h
Citroën Berlingo Family HDi 110 (2008) – 70 km/h
Citroën C3 1.4 (2011) – 70 km/h
Citroën C4 Picasso HDi (2009) – 70 km/h
Peugeot 207 1.4 VTi (2011) – 70 km/h
Peugeot 407 Coupe 2.2 (2008) – 70 km/h
Peugeot Partner Tepee 1.6 HDi (2008) – 70 km/h
Renault Kangoo Express 1.6 (2009) – 70 km/h
Dacia Duster 1.5 dCi 110 AWD (2017) – 69 km/h
Peugeot 308 CC 1.6T (2009) – 69 km/h
Renault Espace dCi 160 EDC (2016) – 69 km/h
Renault Kangoo 1.5 dCi (2008) – 69 km/h
Peugeot Bipper 1.4 HDi (2009) – 68 km/h
Renault Captur TCe 120 (2017) – 68 km/h
Peugeot 306 GTi (2000) – 67 km/h
Renault Clio 1.2 16v (2005) – 67 km/h
Dacia Van 1.5 dCi (2009) – 65 km/h
Peugeot 4007 2.2 HDi (2008) – 64 km/h
Renault Zoe (2014) – 63 km/h
Renault Laguna 1.8 16v (2001) – 60 km/h
Citroën C4 Picasso HDi (2007) – 54 km/h
Zauważyliście, że w zestawieniu dwa razy pojawił się Peugeot 207 1.4 VTi, ale za każdym razem z inną prędkością? Wprawdzie (czego nie wpisałem wyżej), też pierwszy w wersji 5d, ale w drugim przypadku nie napisano nic. Ciekawe też, co to za Dacia Van… Pewnie Logan Van, ale weź tu zgadnij.
Drobiazgi
Na stronach 32-33 MOTOR porównał akcesoryjny system noktowizyjnym z fabrycznym rozwiązaniem dostępnym w Peugeot 508. Ten drugi okazał się niemal trzykrotnie droższy, ale jest też wyraźnie lepszy.
W czasie pandemii spadła nie tylko sprzedaż nowych aut, ale i import używanych. Temu tematowi poświęcono artykuł zamieszczony na stronie 3. Znajdziecie tam wzmianki o markach Renault, Peugeot i Citroën oraz o modelach Clio, Scenic i Megane.
MOTOR ocenia też silniki downsizingowe (strony 38-43. Ocenie poddano m.in. jednostkę 0,9 TCe (spotykana m.in. w Renault Clio, Capturze i Twingo, ale i w Daciach Logan i Sandero), 1.2 TCe (Twingo, Clio, Modus, Wind), 1.2 PureTech (Citroëny C1, C3, C3 Aircross, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C-Elysee, DS 3, DS 4, Peugeoty 108, 208, 2008, 301, 308, 3008, 5008, Ople Crossland X i Grandland X), 1.4 TCe (Renault Clio, Captur, Megane, Kadjar, Scenic, Dacie Duster, Lodgy), 1.6 THP (Citroëny C4, C4 Picasso, DS 3, DS 4, DS 5, Peugeoty 207, 208, 308, 3008, 508, 5008, RCZ), 1.4 HDi (Citroëny C1, C2, C3, Peugeoty 107, 206, 207, 307).
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze