Europejski komisarz ds. rynku wewnętrznego i przemysłu ostrzega, że za kilka lat samochody z silnikami wysokoprężnymi nie będą już jeździć po naszych ulicach. „To już koniec aut z silnikami diesla, myślę, że za kilka lat znikną całkowicie. To technologia, która należy do przeszłości. Ludzie zdali sobie sprawę, że nigdy nie będziemy mieć czystych samochodów z silnikami wysokoprężnymi bez emisji tlenków azotu” – powiedziała Elżbieta Bieńkowska.
Komisarz dodała również, że kraje takie jak Rumunia, Polska i Słowacja powinny zmniejszyć liczbę samochodów o wyjątkowo wysokiej emisji NOx. Tymczasem Rzym ogłosił, że zakazuje diesli w 2024 roku, a w już w przyszłym roku podobny środek zostanie zastosowany w Madrycie i Atenach. Wygląda więc na to, że czas diesli w Europie się kończy, a wartość tych aut na rynku wtórnym może sukcesywnie maleć. Klienci odwracają się od tych silników. Citroen ujawnił ostatnio, że sprzedaż modelu Citroen C3 Aircross to w 70% wersje benzynowe, szczególnie te najmocniejsze. Fiat i Chrysler nie będą produkować od 2022 roku diesli w ogóle a Volvo zaczyna ten proces już w przyszłym roku, zaczynając od modelu S60.
Diesel czy benzyna – co wybrać
Powstaje więc pytanie, jaki samochód dzisiaj kupić. Brać auto w benzynie czy może jednak z silnikiem wysokoprężnym? Żeby to sprawdzić, zabraliśmy dwa samochody – Renault Captur TCe oraz dCi na długą wyprawę na Bałkany. I staraliśmy się odpowiedzieć w tym długodystansowym przejeździe na pytanie: diesel czy benzyna. Jeśli chcesz się dowiedzieć jaka jest różnica w spalaniu obu rodzajów silników, w naszym teście dokładnie to sprawdziliśmy.
Czy diesle na dobre znikną z ulic?
Czy diesle na dobre znikną z naszych ulic? Dzisiaj wydaje się to mało prawdopodobne, ale szybki rozwój technologii elektrycznych, w tym wzrost pojemności akumulatorów i nowe, lżejsze nadwozia, mogą spowodować całkowite odejście od starych rozwiązań. Zanieczyszczenie powietrza w polskich miastach stało się bowiem problemem, z którym musimy coś zrobić a część tych zanieczyszczeń pochodzi właśnie z samochodów.
Tlenki azotu powstają także w silnikach benzynowych
Warto jednak przypomnieć, że tlenki azotu nie powstają wyłącznie w silnikach diesla. NOx to także produkt wysokiej temperatury spalania w jednostkach benzynowych. Natomiast paradoksalnie problemu z tlenkami azotu nie mają starsze silniki.
Świat przestawia się na samochody elektryczne?
Jednak kupując dzisiaj samochód, warto się dobrze zastanowić, szczególnie by nasze nowe, wymarzone auto za kilka lat nie było warte tyle co nic. Od 2020 roku w Europie wchodzą nowe przepisy w zakresie produkcji a lider elektrycznych napędów, Chiny, wprowadzają już od 2019 roku przepisy zobowiązujące producentów do sprzedaży co najmniej 10% aut elektrycznych z całego wolumenu. W 2020 roku będzie to już 12%. Europa nie chce być gorsza.
Taki mamy klimat.
Najnowsze komentarze