Dlaczego koszt wymiany przedniego zderzaka nowego Peugeot 2008 jest znacznie wyższy niż w poprzedniej generacji i dlaczego w Renault Captur jest inaczej? Stowarzyszenie Sécurité et Réparation Automobile (SRA), opublikowało raport, w którym porównuje zestaw części zamiennych przedniego zderzaka nowych samochodów oraz ich poprzedników. Jakie wnioski?
Producenci prześcigają się w pomysłach, aby nowy samochód, nad którym pracują był oryginalny i przyciągał uwagę klientów. Im bardziej złożony projekt, tym wyższe koszty w przypadku ewentualnej wymiany komponentów po stłuczce. Według badania przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Sécurité et Réparation Automobile (SRA), do którego należą firmy ubezpieczeniowe we Francji, prawie połowa zgłoszeń kolizji dotyczy przedniej części pojazdu a najczęściej uszkadzany jest przedni zderzak. Idąc tym tropem, organizacja porównała koszty kompletu przedniego zderzaka dla nowych generacji samochodów oraz poprzedników i doszła do interesujących wniosków. W raporcie znalazł się Peugeot 2008 I i II generacji oraz dwa pokolenia konkurencyjnego Renault Captur.
Wyniki dla obu pojazdów bardzo różnią się od siebie. Raport opiera się na cenach części netto obowiązujących w trzecim kwartale 2023 bez uwzględnienia elementów elektronicznych związanych z systemami wspomagającymi prowadzenie pojazdu.
Zobacz także: Nowy Peugeot 2008 Active. Ile kosztuje podstawowa wersja i jakie ma wyposażenie?
Peugeot 2008 – wzrost o 131%
Wymiana przedniego zderzaka dla prawie wszystkich samochodów w zestawieniu (z wyjątkiem Renault Captur), po kuracji odmładzającej wzrosła i to znacznie, co idzie w parze z podniesieniem stawki za ubezpieczenie. Towarzystwa muszą w końcu liczyć się z większymi wydatkami w razie uszkodzenia auta. W czołówce podwyżek znalazł się Peugeot 2008. Cena kompletu przedniego zderzaka dla II generacji jest o 131% wyższa niż u poprzednika.
Dla pierwszego wcielenia modelu koszt zestawu wynosi 861 euro. Wyższe ceny wiążą się z dodaniem charakterystycznej agresywnej linii reflektorów a tym samym przeniesieniem świateł do jazdy dziennej na zderzak. Stowarzyszenie wyliczyło, że za komplet dla Peugeot 2008 II generacji trzeba zapłacić 1986 euro. Ceny świateł przeciwmgielnych wzrosły ze 164 do 447 euro a cena lakieru podrożała o 45%.
Zobacz także: Renault Captur TCe 90 KM kontra Captur E-Tech Full Hybrid 145 KM. Który mniej pali?
Renault Captur I i II generacji
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku wymiany zderzaka w Renault Captur, który jest wyjątkiem w całym zestawieniu. Prostsza konstrukcja i operacja odwrotna niż w Peugeot 2008 a więc przeniesienie świateł do jazdy dziennej ze zderzaka do reflektorów spowodowało, że cena jest o 39% niższa niż we wcześniejszym modelu. Za komplet do I generacji trzeba zapłacić 1722 euro a do nowego Captura – 1054 euro.
W raporcie znajdziemy również inne modele francuskie. W porównaniu IV i V generacji Renault Clio podwyżka wyniosła 14%, ale nie uwzględniono jeszcze wersji po face liftingu, dla której musimy liczyć się z kolejnym wzrostem. W przypadku nowego DS4, którego ostatnie wcielenie wniosło interesującą linię świateł biegnącą wzdłuż przedniego zderzaka, trzeba liczyć się z wydatkiem większym o 17% niż we wcześniejszym samochodzie o tej nazwie.
Najnowsze komentarze