Diesel z hybrydą? Koncern PSA, dzisiaj Stellantis, stosował go w swoich samochodach i mógłby bez problemu do niego wrócić. Hybrid4 to nazwa układu, który był stosowany w kilku modelach marki Citroën i Peugeot, zbiera dobre opinie i jest stosunkowo niezawodny.
System Hybrid4 zadebiutował w 2011 roku wraz z premierą Peugeot 3008 Hybrid4. My najdłuższą styczność z technologią Hybrid4 mieliśmy podczas naszego wyjazdu redakcyjnego do Albanii Peugeotem 508 RXH. Wtedy mogliśmy się przekonać jakie są plusy a jakie minusy tego napędu. I chociaż w trasie hybryda nie miała większego sensu, to doceniliśmy napęd 4×4 oraz niskie zużycia paliwa w mieście. W gorącym albańskim klimatem minusem było natomiast to, że w trybie czysto elektrycznym nie działała klimatyzacja – sprężarkę napędzał bowiem silnik HDi.
Co ciekawe, Peugeot 3008 z Hybrid4 miał niższe spalanie niż Toyota Prius – wynik wynosił 3,8 litra na 100 kilometrów.
Napęd hybrydowy Hybrid4 sterowany był za pomocą pokrętła, umieszczonego pośrodku konsoli samochodu, niedaleko dźwigni skrzyni biegów. Mamy do dyspozycji 4 pozycje:
- Auto, w którym pojazd dąży do jak największej oszczędności paliwa – reakcja przepustnicy jest powolna, a zautomatyzowana manualna skrzynia biegów przełącza się wcześnie, ponadto pojazd przełącza się w tryb ZEV tak często, jak to możliwe;
- SPORT oferuje łączną moc 200 KM (150 kW) i 500 Nm przy prędkościach do 120 km/h, reakcja przepustnicy jest bardzo agresywna, a silnik osiąga 4000 obr;
- 4WD utrzymuje ciągłą pracę silnika HDi i ładuje akumulator wysokonapięciowy, oferując stały napęd AWD z podziałem 60:40 przy prędkościach do 120 km/h;
- ZEV jest dostępny, gdy akumulator wysokonapięciowy jest naładowany w co najmniej 1/3. W tym trybie pojazd porusza się wyłącznie za pomocą tylnego silnika elektrycznego, a jego osiągi są nieco ograniczone. Tryb ZEV jest dostępny przy prędkościach do ~60 km/h z umiarkowanym przyspieszeniem, zasięg na pełnym naładowaniu wynosi około ~2 km, sprężarka klimatyzacji jest automatycznie wyłączana w tym trybie. Jeśli kierowca naciśnie pedał gazu powyżej pewnego punktu, silnik HDi uruchomi się ponownie automatycznie, aby zapewnić lepsze przyspieszenie, a pojazd przejdzie do trybu Auto.
Auto Start-Stop jest częścią systemu HYbrid4 i jest dostępny we wszystkich trybach z wyjątkiem 4WD. Silnik wyłącza się automatycznie, gdy tylko jest to możliwe (podczas jazdy w dół z prędkością do 85 km/h, gdy akumulator nie jest w pełni naładowany lub podczas jazdy po równej nawierzchni z prędkością do ~60 km/h).
Mówimy o roku 2011 a więc na długo przed pomysłami dotyczącymi zakazu silników spalinowych. Hybryda Citroëna i Peugeota nie tylko obniżała spalanie ale także emisję CO2, dzisiejszego wroga numer jeden w świecie motoryzacji.
W praktyce taka hybryda dzisiaj bardzo by się w ofercie Stellantis przydała i szkoda, że rozwiązanie zarzucono. Korzyści byłoby mnóstwo: obniżenie spalania, redukcja CO2, napęd na cztery koła, możliwość przejechania kilku kilometrów na samym prądzie – choćby w strefach bezemisyjnych czy po prostu w ramach przejażdżek wokół komina. No ale niestety – zamiast rozwijać Hybrid4 producent porzucił diesle a szkoda!
Akumulator
Akumulator wysokonapięciowy w Hybrid4 składa się z 42 zestawów po 4 akumulatory Sanyo w rozmiarze D. Nominalne napięcie wynosi 201,6 V, nominalna pojemność to 1,1 kWh, a szczytowa moc wyjściowa to 31 kW. Akumulator działa w zakresie od 150 do 270 V w zależności od stanu naładowania i zapotrzebowania na przyspieszenie/ładowanie. Aby zapewnić dłuższą żywotność zestawu akumulatorów, HCU (hybrydowa jednostka sterująca) nigdy nie ładuje akumulatorów powyżej 90% ani nie rozładowuje ich poniżej 30%.
Zestaw akumulatorów był wyposażony w niezależny system chłodzenia powietrzem, który może działać przy różnych prędkościach przepływu w zależności od wymagań chłodzenia jednostki. System chłodzenia może działać nawet wtedy, gdy pojazd jest wyłączony; dlatego efekt pracy a niekiedy ciepły podmuch mogą być odczuwalne z lewej strony z tyłu samochodu.
Zobacz: Wiadomości motoryzacyjne. Codziennie, aktualne, ciekawe
Akumulator HV zwykle wytrzymuje około 150 000-200 000 km, zanim zacznie zauważalnie tracić pojemność. Pojazd może jeździć z „wadliwym” akumulatorem i nie traci funkcji 4WD, jednak zasięg jest znacznie zmniejszony, co skutkuje wyższym zużyciem paliwa, ale w niewielkim stopniu.
Zobacz: Testy nowych i używanych samochodów. pomiary, spalanie, opinie
W jakich modelach stosowano Hybrid4?
- Peugeot 3008 HYbrid4 – 2011–2016
- Peugeot 508 RXH HYbrid4 – 2012–2016
- Peugeot 508 HYbrid4 – 2012–2016
- Citroën DS5 HYbrid4 – 2012–2016
Najnowsze komentarze