Trzy interesujące nas samochody trafiły na okładkę aktualnego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT. To Dacia Duster, Citroën C5 i DS 9. Dwa pierwsze jako modele używane, trzeci – jako rynkowa nowość. Zapraszamy na piątkowy przegląd podwójnego numeru pisma, które francuskiej motoryzacji raczej przychylne nie jest, ale czasem napisze coś rozsądnego ;-)
AUTO ŚWIAT nr 45-46 (1316) z 08.XI.2021
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,9 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Simca, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C1, C5, C5 Aircross, C6, DS, e-Berlingo, Saxo, DS 9, 108, 508, 607, e-Partner, Kangoo, Safrane, Twingo, 1000, 1100, 1300, 1307, 1500, Ariane, Aronde, Duster, Combo-e, Grandland
Być może część z Was ma dzisiaj wolne korzystając z wczorajszego Święta Niepodległości. My publikujemy dla Was materiały związane z francuską motoryzacją każdego dnia. Staramy się dostarczać Wam treści z całego świata, czego w motogazetkach nie znajdziecie. Przykładem jest choćby wczorajsza informacja o wprowadzeniu Peugeota Landtreka na rynek południowoafrykański. Tego typu rzeczy miłośnicy francuskiej motoryzacji w Polsce znajdą praktycznie tylko u nas. Niemniej jednak z przeglądów prasy nie zamierzamy rezygnować, bo warto popatrzeć, jakie spojrzenie na francuską motoryzację mają inni. A gdy trzeba – spojrzenie to skrytykować ;-)
Pierwsza, nie licząc okładki, wzmianka o francuskich samochodach pojawia się w artykule zamieszczonym na stronach 12-13. AUTO ŚWIAT opisuje tam Toyotę Aygo X i wspomina, że Japończycy spłacili Grupę PSA i przejęli zakład w czeskim Kolinie na wyłączność, a Citroën C1 i Peugeot 108 nie będą miały następców.
Ale PSA ma inne trojaczki, które zaczynają trafiać do klientów. Trojaczki, na których zapewne zarabia wyraźnie więcej, niż wynosiły dochody z C1/108. Zaprezentowano je na stronach 14-15. To elektryczne kombivany: Citroën ë-Berlingo, Peugeot e-Partner i Opel Combo-e. Są dostępne w wersjach towarowych i osobowych (nawet z siedmioma miejscami!), oferują do 280 km zasięgu (wg WLTP) i mogą zabrać 800 kg ładunku. Poza tym nie smrodzą i nie hałasują podczas jazdy i mogą być używane w strefach, do których spaliniakom wjazdu się zakazuje.
Samochody są przestronne, nawet w bazowych wersjach (są też przedłużane), funkcjonalne i dość oszczędne, chyba, że wyskoczy się na trasę szybkiego ruchu. Wersje dostawcze są w stanie zabrać nawet dwie europalety. Niestety z uwagi na elektryczny napęd są to wciąż dość drogie propozycje. AUTO ŚWIAT ocenił te trojaczki (a w zasadzie sześcioraczki) na cztery gwiadki z pięciu możliwych do zdobycia.
Kolejnego kombivana – Mercedesa Citana w najnowszej wersji – zaprezentowano na stronie 21. Siłą rzeczy nie mogło się obejść bez wzmianki o jego protoplaście, Renault Kangoo.
Na tej samej stronie znajdziecie krótki tekst o Akademii Quartz i TotalEnergies.
Zapowiedziany na okładce niewielkim zdjęciem test DS 9 opublikowano na stronach 28-31. Flagowa limuzyna najmłodszej francuskiej marki samochodowej, przynajmniej z mainstreamu, ma za zadanie podebrać klientów niemieckim markom i modelom segmentu E. I choć większości z nich ustępuje nieco pod względem rozstawu osi, to jednak do tej klasy należy DS 9 zaliczyć.
AUTO ŚWIAT tradycyjnie już w takich sytuacjach przypomina francuskie „ataki” na segment E tym razem przywołując Citroëna C6, Peugeota 607 i Renault Safrane. Potem przechodzi do DS 9 niejako „wypominając” mu płytę podłogową, na której powstają także m.in. Citroën C5 Aircross, Opel Grandland, ale też Peugeot 508. I co z tego? W dobie modułowych platform o niczym to nie musi świadczyć. A może wręcz pozytywnie – że to dobra, bardzo uniwersalna płyta podłogowa.
Potem jest już lepiej. Autor docenia przestronność samochodu, zwłaszcza wzdłużną, chwali detale stylistyczne i nie zapomina o nawiązaniach do legendarnego Citroëna DS, który z modelu stał się inspiracją dla nazwy całej marki. Nieźle wypada także pojemność bagażnika, ale ładowność jest już tylko taka sobie.
Bazowy silnik PureTech 225 seryjnie współpracujący z ośmiobiegową skrzynią automatyczną zapewnia niezłe osiągi. W ofercie są jeszcze hybrydy, w tym najmocniejsza, 360-konna. Testowana odmiana okazała się świetnie wyciszona i dość oszczędna – w teście wyszło 8,1 l/100 km. Auto okazuje się generalnie dobrze przemyślane, świetnie wystylizowane i rozsądnie wycenione. Ostateczna nota, to 5+ (w sześciostopniowej skali).
W dziale Auta używane na stronach 66-71 znajdziecie Dacię Duster II SCe 115 po teście długodystansowym. Sądząc po numerach rejestracyjnych materiał pochodzi z niemieckiego „Auto Bilda”, ale okazuje się wyważony i rozsądny. Uznano, że Duster mało traci na wartości (to akurat wiecie z licznych na ten temat tekstów na naszym wortalu), AUTO ŚWIAT narzeka jednak na słabe osiągi, na pojawiającą się powierzchniowo rdzę, na słabe trzymanie boczne foteli i kanapy. Ale oddajmy testującym sprawiedliwość – są też rzeczy, które chwalili, i wcale nie ma ich tak mało. Duster tak dobrze poradził sobie w teście, że zebrał wprawdzie 13 punktów karnych, ale wszystkie za w gruncie rzeczy drobne kwestie i ostatecznie uzyskał notę 5 (przy maksimum 6 punktach).
Dysponując kwotą ok. 20.000 zł śmiało można myśleć o ciekawym samochodzie segmentu D w całkiem przyzwoitym stanie. Na stronach 72-75 AUTO ŚWIAT prezentuje 10 aut. Nie każde jest ciekawe ;-) ale kilka takich jest. W tym niewątpliwie Citroën C5 II generacji (jest szansa na egzemplarz 12-letni), który jest szczególnie polecany z jednostką 2.0 HDi, czy Renault Laguna III (tu też auta z 2009 roku są w zasięgu).
W dziale Z naszego archiwum (strona 80.) AUTO ŚWIAT przypomina Citroëna Saxo. To rzeczywiście był bardzo fajny samochód, seryjnie wyposażony w airbag kierowcy, co wówczas było ewenementem! Przy okazji wspomniano też Renault Twingo.
Na kolejnej stronie przypomniano markę Simca i kilka jej modeli – 1000, 1100, 1300, 1307, 1500, Aronde, czy Ariane. Pojawiła się też wzmianka o firmie Matra i o Talbocie. Prawa do marki Simca posiada Grupa PSA.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze