Relację z OS1 – Killeri 1 zdaliśmy Wam jeszcze wczoraj wieczorem, więc nie będziemy się powtarzać. Podkreślmy jednak, że pierwszym liderem tego rajdowego klasyka został Sebastien Loeb, a drugi w klasyfikacji był Dani Sordo.
OS2 – Jukojärvi 1
Piątkowe zmagania rozpoczęły się z tzw. grubej rury – od najdłuższej próby dnia. Liczący sobie 22,29 km odcinek Jukojärvi najszybciej pokonał Mikko Hirvonen, a przewagi nad drugim w wynikach Sebastienem Loebem (+2,9 s.) wystarczyło na zdetronizowanie kierowcy Citroëna – prowadzenie w klasyfikacji generalnej objął zawodnik Forda.
Trzeci czas uzyskał Dani Sordo w Citroënie, a dokładnie takim samym wynikiem błysnął jadący Xsarą Petter Solberg. W efekcie miejsca 2-4 w generalce zajmowały załogi jadące Citroënami. Tuż za nimi plasował się jednak Latvala, ostrożny po doświadczeniach w Polsce. Czy jednak młodemu Finowi wystarczy zimnej krwi do końca rajdu, czy gdzieś przyszaleje? ;-)
Nieco gorzej pojechał Sebastien Ogier – wywalczył dopiero ósmy czas i takież miejsce zajmował w generalce przegrywając m.in. z Mattim Rantanenem korzystającym z Focusa.
Trochę zmartwień dostarczył nam ambitny, acz po rosyjsku szalony Żenia Nowikow – wypadł na hopie, zaliczył dwa drzewa, porozbijał C4-kę i stracił niemal 5 minut, ale potraktował tę przygodę, jak zimny prysznic i postanowił jechać nieco ostrożniej.
OS3 – Kruununperä 1
Niewiele ponad 13,5-kilometrowy trzeci odcinek Rajdu Finlandii przyniósł przetasowania na czele klasyfikacji łącznej. Petter Solberg dzięki drugiemu czasowi awansował na pozycję wicelidera, za zwycięzcą odcinka, Mikko Hirvonenem. Sebastien Loeb, dopiero szósty w wynikach, spadł na czwarte miejsce, za Solberga i Daniego Sordo. Hiszpan był na Kruununperze czwarty i musiał uznać wyższość Latvali.
Ogier po OS3 spadł na dziesiąte miejsce w generalce, co było efektem jedenastego czasu uzyskanego na tej próbie. Dwunasty, jak i na OS2, był Conrad Rautenbach. Nowikowowi doliczono do wyników 5 minut za nieukończony odcinek i w efekcie Rosjanin był w połowie pętli dopiero na 84. miejscu.
OS4 – Mökkiperä 1
O 130 metrów dłuższa od Kruununpery była próba Mökkiperä. Chłopaki w Citroënach się przebudzili – Loeb przyjechał z najlepszym czasem, a Dani Sordo wiernie mu asystował tracąc do utytułowanego kolegi tylko 2,1 sekundy. W efekcie Sebastien powrócił na pozycję wicelidera, co było tym łatwiejsze, że kłopoty dotknęły Pettera Solberga. Mr Hollywood przebił dwie opony – przednią prawą i tylną lewą. Z takimi dwoma kapciami nawet Xsarą nie da się poszaleć i w efekcie Norweg stracił 6:20,3 spadając aż na 55. miejsce w generalce :-(
Ogier dzięki dziewiątemu wynikowi awansował o jedno oczko w generalce. Rautenbach tym razem był jedenasty, ale to zasługa Pettera – kierowca z Zimbabwe również w generalce wskoczył na początek drugiej dziesiątki.
OS5 – Palsankylä 1
Poranna pętla kończyła się dość wcześnie, ale mimo wczesnej jak na Francuza pory, Loeb wygrał ten odcinek. Odzyskał do drugiego w wynikach Hirvonena 2,9 sekundy i przed serwisem tracił do Fina już tylko 3,6 sekundy.
Dani Sordo uległ obu fabrycznym załogom Forda i uzyskał czwarty wynik, ale trzeci w generalce miał wciąż jeszcze niemal 4 sekundy przewagi nad Latvalą.
Sebastien Ogier wywalczył siódmy czas i odzyskał niemal 8 sekund z przewagi, jaką wcześniej wypracował nad nim Jari Ketomaa. Fin wyprzedzał juniora Citroëna w generalce i przed południową pętlą znajdował się jeszcze 4,5 sekundy przed Francuzem.
Conrad Rautenbach znowu był jedenasty i póki co taką samą niezagrożoną pozycję zajmował w łącznej klasyfikacji po pierwszej pętli.
Solberg z Nowikowem wciąż pauzowali :-(
W klasyfikacji juniorów wszystkie dzisiejsze przedpołudniowe próby, za wyjątkiem ostatniej, wygrał Martin Prokop w Citroënie C2 S1600. OS5 Czech oddał Michałowi Kościuszko, a różnica wyniosła tylko 0,6 sekundy.
OS6 – Jukojärvi 2
Niemalże w południe naszego czasu rozpoczęły się zmagania na drugiej pętli. Jukojärvi 2 znowu wygrał Mikko Hirvonen dokładając do swojej przewagi nad drugim w wynikach Loebem 1,6 sekundy. To niewiele, jak na niemal 22,3-kilometrowy odcinek. Trzeci czas należał do Daniego Sordo – o 2,1 sekundy szybszego od Jari-Matti Latvali. Po tej próbie przewaga Hiszpana nad Finem wynosiła już równe 6 sekund.
Ogier wyraźnie (o 11,2 s.) pokonał Ketomaa’ę i dzięki szóstemu czasowi wskoczył w generalce do ósemki. Do zajmującego o oczko lepszą pozycję Henninga Solberga brakowało młodemu Francuzowi 12 sekund.
Rautenbach znowu był jedenasty i jeśli nic się po drodze nie wydarzy, pewnie na niewiele więcej w jego wykonaniu możemy liczyć.
OS7 – Kruununperä 2
Ta próba najwyraźniej Sebastienowi Loebowi nie leży ;-) Rano szósty, podczas drugiego jej przejazdu trzeci, oddał dwa najlepsze czasy fabrycznym Fordom. Pięciokrotny Mistrz Świata nie stracił jednak dużo – Hirvonen był szybszy o 2,4 a Latvala jedynie o 0,2 sekundy. Sordo, czwarty w wynikach, stracił do Latvali tylko 0,9 sekundy, więc Hiszpan trzyma tempo i widać, że coraz lepiej czuje się na luźnych nawierzchniach.
Krótka, ale wymagająca próba dała się we znaki Sebastienowi Ogier – Francuz stracił na OS7 aż 45 sekund do Hirvonena i spadł w generalce na dziesiąte miejsce, aż za Matthew Wilsona, który się tam znalazł nie wiadomo skąd ;-) Również Jari Ketomaa był szybszy od Ogiera, dużo szybszy. Fin błysnął piątym czasem i powrócił na ósme miejsce w generalce z przeszło półminutową przewagą nad juniorem Citroëna. Strat by nie było, gdyby nie problemy na jednym skrzyżowaniu – Ogier kilkakrotnie zgasił silnik próbując nawrócić na przestrzelonej trasie.
Conrad Rautenbach był tym razem dopiero szesnasty i uległ nawet trzem załogom w autach grupy N. Co gorsza kierowca C4-ki stracił ponad 22 sekundy z przewagi, jaką miał w generalce nad Al-Qassimim. Jako ciekawostkę dodajmy, że 8,1 sekundy wolniejszy od Rautenbach był Martin Prokop w Citroënie C2 S1600… Czech jednak znowu wygrywał kolejne OS-y popołudniowej pętli.
OS8 – Mökkiperä 2
Ta próba po raz drugi padła łupem Sebastiena Loeba. Kierowca Citroëna wyprzedził Mikko Hirvonena o 1,1 sekundy i zniwelował stratę do Fina do 6,5 sekundy. Dani Sordo, wolniejszy od kolegi z zespołu jedynie o 1,9 sekundy, wywalczył trzeci czas i powiększył przewagę nad Jari-Matti Latvalą do 10,2 sekundy.
Sebastien Ogier próbował odrabiać straty, ale nie bardzo było gdzie – raptem 13,64 km odcinka, to trochę mało, by odzyskać dużo czasu, ale trochę się udało. Francuz okazał się szybszy od Matthew Wilsona o 3,9 sekundy, ale zajmując ósme miejsce na tej próbie stracił do piątego w wynikach Ketomaa’y kolejne 5,5 sekundy. W efekcie Ogier wciąż zamykał pierwszą dziesiątkę, ale do Wilsona brakowało mu już tylko 1,3 sekundy. Strata do Ketomaa’y sięgała już jednak 36,6 sekundy :-(
Rautenbach, nie zgadniecie ;-) znowu był jedenasty, ale ważne, że poprawił bilans zysków nad Al-Qassimim o 5,3 sekundy.
Martin Prokop znowu był najszybszy wśród juniorów.
OS9 – Palsankylä 2
Ostatni „prawdziwy” odcinek dzisiejszego dnia, to powtórny przejazd przez Palsankylä. Niemal 14-kilometrową próbę najszybciej pokonał Sebastien Loeb, ale nie udało mu się objąć prowadzenia w klasyfikacji generalnej – odrobił do Hirvonena 2,5 sekundy tracąc w łącznej klasyfikacji jeszcze cztery.
Dani Sordo wywalczył czwarty czas, o sekundę gorszy od wyniku Latvali i równe 5 sekund słabszy od Loeba. Hiszpan ma teraz wiele warte w Finlandii 9,2 sekundy przewagi nad kierowcą Forda.
Ogier dzięki siódmemu rezultatowi wyprzedził Ketomaa’ę (ale tylko o 0,1 sekundy) i Wilsona (o 5,2 s.) i awansował dzięki temu na dziewiątą pozycję w generalce. Rautenbach był jedenasty, ale sukcesywnie powiększał swą przewagę nad Al-Qassimim – tym razem aż o 11 sekund.
Martin Prokop uzupełnił swoją listę odcinkowych zwycięstw – po południu wygrał w klasie wszystkie próby. Czy Czech przesiądzie się wkrótce do wyższej klasy?
Po OS9 klasyfikacja generalne wygląda następująco:
1. Mikko Hirvonen, Ford Focus WRC, 1:02:51,4
2. Sebastien Loeb, Citroën C4 WRC, +0:00:04,0
3. Dani Sordo, Citroën C4 WRC, +0:00:20,3
4. Jari-Matti Latvala, Ford Focus WRC, +0:00:29,5
5. Rantanen, Ford Focus WRC, +0:01:12,7
6. Henning Solberg, Ford Focus WRC, +0:01:15,8
7. Mads Østberg, Subaru Impreza WRC, +0:01:35,6
8. Jari Ketomaa, Subaru Impreza WRC, +0:01:37,0
9. Sebastien Ogier, Citroën C4 WRC, +0:02:13,2
10. Matthew Wilson, Ford Focus WRC, +0:02:17,1
11. Conrad Rautenbach, Citroën C4 WRC, +0:03:36,2
12. Khalid Al-Qassimi, Ford Focus WRC, +0:04:24,7
…
19. Martin Prokop, Citroën C2 S1600, +0:09:19,1
Przed nami jeszcze jedna dzisiejsza próba, która zostanie rozegrana o 19:00 czasu polskiego. Będzie to drugi przejazd przez superOS Killeri, który prawdopodobnie niewiele zmieni w łącznej klasyfikacji, ale – jak pamiętamy z Polski – również i taki odcinek trzeba przejechać uważnie. Prawda, Jari-Matti? ;-)
KG
zdjęcia: Citroën Racing oraz
oficjalna strona Pettera Solberga
Najnowsze komentarze