I znowu MOTOR zignorował francuską motoryzację na swojej okładce. Czy to znaczy, że nie było sensu kupować tego pisma na majówkę? Wyszedł numer podwójny, po raz drugi w tym roku, więc jeszcze się nie zdezaktualizował, ale czy warto we wtorek pójść po niego do jakiegoś sklepu? A może okaże się tak ciekawy, że warto choćby zaraz pojechać na jakąś stację benzynową?
MOTOR nr 17-18 (3540-3541) z 26.IV.2021
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 64 (z okładką)
Cena: 2,99 zł
Koszt 1 strony: niemal 4,7 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: BX, C3, C4, C5, C5 X, Xantia, Xsara, 9 Crossback, 206, 207, 208 PSE, 307, 308, 508, Arkana, Captur, Clio, Kadjar, Laguna, Megane, Twingo, Duster, Logan, Sandero, Crossland, Grandland
Ubawił mnie „wstępniak” opublikowany na stronie 3. Redaktor Burmajster pisze, że luksusowe i drogie samochody w Niemczech sprzedają się na rynku wtórnym tak sobie, bo są drogie w eksploatacji. Niemcy rzadko więc kupują takie auta, bo potem nie stać ich na utrzymywanie tak drogich samochodów. I tu się zgadzam. Klientela na rynku pierwotnym znajdzie się zawsze, na wtórnym to też da się kupić, ale nie każdego będzie stać na utrzymanie. I tu dochodzimy do kolejnej tezy Pana Redaktora: że być może jest więc teraz dobra okazja, by takie auto sobie sprowadzić. Tak, do Polski. Czyli Niemcy nie kupują, bo ich nie stać, albo nie chcą zarzynać się finansowo, więc Polacy – kupujcie! Czy takie sugestie nie są działanie na korzyść Niemców? Tamtejszych firm samochodowych? I wpuszczaniem w kanał Polaków, dla których liczy się śle rozumiany prestiż?
Nissan pozostaje w Aliansie z Renault, więc wspomnę z kronikarskiego obowiązku o krótkiej notatce o tym, że najnowszy Nissan X-Trail trafi do Polski w przyszłym roku, o czym MOTOR informuje na stronie 8.
W dziale Przyszłe premiery na stronie 10. wspomniano m.in. Peugeota 208 PSE, DS 9 Crossbacka, Opla Grandlanda oraz Renault Kadjara, którego zdjęcie w maskowaniu zilustrowało dział.
Renault Arkana wchodzi na rynek, także polski, więc MOTOR na stronie 11. publikuje skrócony cennik tego modelu. Wyżej podano skrócone cenniki Mitsubishi Eclipse Cross oraz Nissana Qashqaia. Obie marki wchodzą w skład wspomnianego przed chwilą Aliansu.
„Awangardowa klasyka” – tak MOTOR zatytułował zamieszczony na stronach 12-13 artykuł poświęcony Citroënowi C5 X. To najnowszy model francuskiej marki grający w segmencie D i – jak przystało na Citroëna – nie jest „normalny”. Lekko podniesione nadwozie o nietuzinkowym kształcie budzi wielkie kontrowersje nawet na naszych łamach. Co by jednak nie powiedzieć – samochód jest typowym Citroënem. Bo to, że nie ma hydropneumatycznego zawieszenia, to fakt, ale to nie świadczy o citroënowatości. To nietypowość jest charakterystyczna dla marki spod znaku szewronów.
MOTOR przypomniał kilku poprzedników: Citroëny BX, Xantię oraz dwie generacje C5. Nowy model też nastawiony jest na komfort, choć nie ma już klasycznego dla Citroënów segmentu D zawieszenia. C5 X będzie samochodem nowoczesnym i przyciągającym wzrok. Jak się będzie sprzedawał? Przekonamy się na dobre pewnie w przyszłym roku, a w Polsce dużo będzie zależało od ceny.
Test elektrycznie otwieranych i zamykanych pokryw bagażników zamieszczono na stronach 38-39. Jednym z przetestowanych aut był Peugeot 508 SW II generacji. Wypadł dobrze.
O paskach rozrządu pracujących w kąpieli olejowej MOTOR pisze na stronach 40-41. Wspomina także silnik 1.2 PureTech Grupy PSA.
Kolejne dwie strony zajmuje materiał na temat tego, jakimi samochodami jeżdżą Niemcy. Pojawiły się tam wzmianki także o autach francuskich: Renault Clio, Renault Twingo, Peugeocie 206, Peugeocie 207, Citroënie C3, Renault Megane, Dacii Sandero i Loganie (oba zaliczone do kompaktów!), Citroënie C4, Peugeocie 308, Peugeocie 307, Citroënie Sarze, Citroënie C5, Renault Lagunie, Peugeocie 508, Dacii Duster i Renault Capturze.
Dodajmy, że Renault jest ósmą najpopularniejszą marką samochodową w Niemczech i wyraźnie wyprzedza Toyotę i Hyundaia.
W dziale Używane na stronie 46. zaprezentowano Renault Megane II generacji. Źle oceniono bezawaryjność, przy czym marudzą głównie na usterki elektroniki pokładowej. Poniżej średniej oceniono przestronność wnętrza. Za przeciętne uznano pojemność bagażnika, komfort jazdy i hałas, osiągi oraz zużycie paliwa. Notę powyżej średniej Meganka II uzyskała za jakość materiałów, wyposażenie, ceny części i koszty serwisu. Bardzo dobrze oceniono wygląd i styl, ceny zakupu, dostępność części oraz dostępność serwisu.
Zdjęcie Opla Crosslanda zamieszczono na stronie 54.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze