W tym roku mija 50 lat od wprowadzenia do produkcji Peugeota 104, pierwszego nowoczesnego auta Peugeot stworzonego typowo do miasta. Demokratyzując mobilność elektryczną, Peugeot e-208 zapoczątkował nową erę dla pojazdów miejskich marki sygnowanej lwem, 50 lat po stworzeniu tej linii modelowej. Od tego czasu w drogę wyjechało nie mniej niż dziesięć pokoleń i 25 milionów miejskich Peugeotów. Z różnymi ikonicznymi wręcz modelami.
Samochód miejski to nie tylko pojazd dla miasta, to także rodzaj pojazdu, który często umożliwia dostęp do samochodu, mobilność i formę wolności. Dzięki 25 milionom samochodów miejskich wyprodukowanych w ciągu ostatnich 50 lat, Peugeot po raz pierwszy dał kilku pokoleniom kierowców możliwość zasiadania za kierownicą. Wraz z Peugeot e-208, Peugeot udostępnił również mobilność elektryczną.
Między modelem Peugeot 104 z 1972 roku a obecnym Peugeot 208, w gamie francuskiego producenta pojawiło się co najmniej dziesięć generacji modeli miejskich. Cele zawsze były takie same: zapewnić jak największej liczbie osób komfortową, bezpieczną, praktyczną i elegancką mobilność. A dzisiaj ta mobilność jest cichsza i czystsza niż kiedykolwiek.
Tę linię zapoczątkował Peugeot 104, wszechstronny, ale kompaktowy samochód. Aby jak najdokładniej zaspokoić potrzeby swoich klientów, Peugeot zawsze oferował dwa rodzaje małych pojazdów: wyłącznie samochody miejskie i wszechstronne samochody miejskie…
Peugeot 104 (1972-1988): duży Peugeot w małym formacie
„3,58 metra Peugeot!” Hasło reklamowe tamtych czasów było proste i zwięzłe. Po raz pierwszy mały czterodrzwiowy pojazd oferował komfort, przestrzeń, bezpieczeństwo i osiągi godne modelu z wyższej półki. Peugeot zaproponował również krótszą wersję trzydrzwiową. Więcej niż model miejski, to Peugeot.
– długość: 3,30 m (3 drzwi) lub 3,58 m (4 drzwi)
– zakres mocy: 46 do 93 KM
– wyprodukowano 1.624.992 sztuk
Peugeot 205 (1983-1998): bestseller
Peugeot 205 wprowadził markę w erę nowoczesności. Jego styl, osiągi i różnorodność wersji (silniki benzynowe i wysokoprężne, 3 lub 5-drzwiowe oraz kabriolety i wersje użytkowe) sprawiły, że mógł zaspokoić wszystkie potrzeby. 205-tka definiowała również wymiary samochodów w swoim segmencie: 3,70 metra.
W połowie lat 80. sukces komercyjny tego modelu uratował Peugeot przed krytyczną sytuacją finansową i wskrzesił lwią markę. Jego wersje GTi (105, 115 i 130 KM) wywarły bardzo silne wrażenie na wszystkich entuzjastach aut wyczynowych. Jego sukcesy w rajdach i wyścigach są częścią historii sportów motorowych.
– długość: 3,71 m (3 i 5 drzwi)
– zakres mocy: od 45 do 200 KM
– wyprodukowano 5.278.050 sztuk
Peugeot 106 (1991-2003): miejski, a także elektryczny
Dzięki nowoczesnemu stylowi i przestronnemu wnętrzu, w połączeniu ze znacznie krótszą długością niż Peugeot 205, z którym dzielił ten segment przez kilka lat, Peugeot 106 stał się wielkim hitem wśród mieszkańców miast. Dzięki szerokiej gamie silników benzynowych i wysokoprężnych, a nawet wersji elektrycznej w 1995 roku wyposażonej w akumulator niklowo-kadmowy, który pozwalał na przejechanie 90 km. Wielkie osiągnięcie, biorąc pod uwagę technologię tamtych czasów, ćwierć wieku przed Peugeot e-208.
– długość: 3,58 m (3 drzwi) lub 3,68 m (5 drzwi)
– zakres mocy: od 45 do 120 KM
– wyprodukowano 2.798.246 sztuk
Peugeot 206 (1998-2012): najlepiej sprzedający się francuski samochód w historii!
A jeśli świętą liczbą było 206? Z ponad 8 milionami sprzedanych egzemplarzy jest to najlepiej sprzedający się francuski samochód w historii segmentu. Jego odważny styl i dynamiczne prowadzenie na drodze okazały się sukcesem. Oprócz dwóch zwyczajowych wersji hatchback (3- i 5-drwiowe) wprowadzono innowacyjne propozycje SW (kombi) i CC (coupé-kabriolet). Peugeot trafił w sedno i ustanowił nowe rekordy.
Jeśli Peugeot 205 błyszczał w Rajdowych Mistrzostwach Świata (dwa tytuły, w 1985 i 1986 r.), Peugeot 206 spisywał się jeszcze lepiej, zdobywając trzy kolejne tytuły w latach 2000-2002. Peugeot 206 jest także bohaterem legendarnego filmu reklamowego, w którym indyjski rzeźbiarz buduje swoją własną 206-tkę ze zużytych elementów i materiałów.
– długość: od 3,83 m (3 i 5 drzwi) do 4,03 m (SW)
– zakres mocy: od 60 do 177 KM
– 8.332.416 wyprodukowanych sztuk
Peugeot 1007 (2004-2009): zbyt innowacyjny?
Peugeot 1007 jest wynikiem połączenia innowacji. Po pierwsze, miał dwoje elektrycznie przesuwanych drzwi bocznych, które były nowością na świecie. Następnie, dzięki swojej architekturze minivana, oferował wyjątkową przestronność wnętrza w małym nadwoziu. Wreszcie, oferował szeroką gamę opcji personalizacji wnętrza, na długo zanim stało się modne. Okazało się jednak, że znacznie wyprzedził swój czas, nie osiągając oczekiwanego po nim sukcesu.
– długość: 3,73 m (3 drzwi)
– zakres mocy: od 70 do 110 KM
– wyprodukowano 124.200 sztuk
Peugeot 107 (2005-2014): „małe jest piękne”
Peugeot 107 to przede wszystkim udany produkt pod względem wzornictwa, wyposażony w ponadwymiarowe reflektory, które gwarantują przyjemny wygląd przedniej części, oprócz oryginalnych tylnych drzwi, składających się z prostej, przyciemnionej szyby, dzięki czemu był elegancki. Peugeot 107 był również najmniejszym autem w gamie, chociaż był dostępny z pięcioma drzwiami i czterema siedzeniami. Krótko mówiąc, miał wszystkie składniki, aby stać się odnoszącym sukcesy samochodem miejskim.
– długość: 3,43 m (3 i 5 drzwi)
– zakres mocy: 54 lub 68 KM
– wyprodukowano 819.062 sztuki
Peugeot 207 (2006-2014): mały rośnie
Wprowadzenie Peugeot 207 zapoczątkowało ewolucję gamy Peugeot w segmencie pojazdów miejskich. Przy długości 4,03 m (był o 20 cm dłuższy niż Peugeot 206), oferował więcej przestrzeni w kabinie. Ponadto znacznie poprawiono wykończenia i komfort w gamie, która pozostała szczególnie bogata pod względem silników i stylów nadwozia, utrzymując kombi i coupé-kabriolet w gamie.
– długość: 4,03 m (3 i 5 drzwi) lub 4,16 m (SW)
– zakres mocy: od 70 do 175 KM
– wyprodukowano 2.573.523 sztuki
Peugeot 208 I (2012-2020): wprowadzenie i-Cockpit
Pierwsza generacja Peugeot 208 wyróżnia się powrotem do bardziej kompaktowych wymiarów, ale z większą przestrzenią na pokładzie niż Peugeot 207, a także przełomem w stylistyce modeli 206/207. Zmiany były szczególnie uderzające w przedziale pasażerskim, gdzie Peugeot 208 zainaugurował nową koncepcję i-Cockpit, poświęconą przyjemności z jazdy. Aby w pełni usatysfakcjonować entuzjastów jazdy, Peugeot 208 GTi stał się pierwszym wielkoseryjnym samochodem miejskim Peugeot, którego moc przekracza 200 koni mechanicznych.
– długość: 3,97 m (3 i 5 drzwi)
– zakres mocy: 68 do 208 KM
– wyprodukowano 2.158.177 sztuk
Peugeot 108 (2014-…): dorosłość
Peugeot 108 to w końcu bardziej dojrzały Peugeot 107. Oczywiście ledwo urósł, ale nadal przyjemnie jest jeździć nim po mieście. Ale ewoluował pod względem pozycjonowania, między innymi w wyniku bardziej wyrafinowanego designu i bardziej wyrafinowanego wykończenia wnętrza, nawet prezentując się w wersji kabriolet. Znak czasu: Peugeot 108 już nie miał silnika wysokoprężnego.
– długość: 3,46 m (3 i 5 drzwi)
– zakres mocy: 69 do 82 KM
– do tej pory wyprodukowano 427.968 sztuk
Peugeot 208 II (2019-…): odważny i elektryczny
Wraz z drugą generacją Peugeot 208, producent wyraźnie zaznaczył swoją obecność u progu trzeciej dekady XXI wieku. Jego śmiały design wyróżnia się na drodze, w duchu Peugeot 508 i Peugeot 3008, z niektórymi elementami nawiązującymi do Peugeot 205 (symbole wersji na tylnych słupkach).
Przede wszystkim ten Peugeot 208 oznacza wejście samochodów miejskich w erę mobilności elektrycznej dostępnej dla wszystkich. Od momentu wprowadzenia na rynek, Peugeot e-208 stanowił 16% całkowitej produkcji, uzupełniając wersje wyposażone w silniki benzynowe i wysokoprężne, w nowej generacji, która oferuje również zaawansowaną łączność multimedialną. Przypadek sukcesu, który został nagrodzony prestiżowym tytułem „Samochodu Roku 2020”.
– długość: 4,05 m (5 drzwi)
– zakres mocy: od 75 do 136 KM
– do tej pory wyprodukowano 777.410 sztuk
Sprawdź aktualną ofertę Peugeot w Polsce.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze