wtorek, 5 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Od Peugeota 104 do Peugeota e-208 – 50 lat aut miejskich spod znaku lwa

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2022-03-23
w Historia, Peugeot, Wiadomości
Czas czytania 9 minut
98 3
1
87
UDOSTĘPNIEŃ
289
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Renault zainwestuje 2 miliardy reali w Brazylii

BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?

Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?

W tym roku mija 50 lat od wprowadzenia do produkcji Peugeota 104, pierwszego nowoczesnego auta Peugeot stworzonego typowo do miasta. Demokratyzując mobilność elektryczną, Peugeot e-208 zapoczątkował nową erę dla pojazdów miejskich marki sygnowanej lwem, 50 lat po stworzeniu tej linii modelowej. Od tego czasu w drogę wyjechało nie mniej niż dziesięć pokoleń i 25 milionów miejskich Peugeotów. Z różnymi ikonicznymi wręcz modelami.

Samochód miejski to nie tylko pojazd dla miasta, to także rodzaj pojazdu, który często umożliwia dostęp do samochodu, mobilność i formę wolności. Dzięki 25 milionom samochodów miejskich wyprodukowanych w ciągu ostatnich 50 lat, Peugeot po raz pierwszy dał kilku pokoleniom kierowców możliwość zasiadania za kierownicą. Wraz z Peugeot e-208, Peugeot udostępnił również mobilność elektryczną.

Między modelem Peugeot 104 z 1972 roku a obecnym Peugeot 208, w gamie francuskiego producenta pojawiło się co najmniej dziesięć generacji modeli miejskich. Cele zawsze były takie same: zapewnić jak największej liczbie osób komfortową, bezpieczną, praktyczną i elegancką mobilność. A dzisiaj ta mobilność jest cichsza i czystsza niż kiedykolwiek.

Tę linię zapoczątkował Peugeot 104, wszechstronny, ale kompaktowy samochód. Aby jak najdokładniej zaspokoić potrzeby swoich klientów, Peugeot zawsze oferował dwa rodzaje małych pojazdów: wyłącznie samochody miejskie i wszechstronne samochody miejskie…

Peugeot 104 (1972-1988): duży Peugeot w małym formacie

„3,58 metra Peugeot!” Hasło reklamowe tamtych czasów było proste i zwięzłe. Po raz pierwszy mały czterodrzwiowy pojazd oferował komfort, przestrzeń, bezpieczeństwo i osiągi godne modelu z wyższej półki. Peugeot zaproponował również krótszą wersję trzydrzwiową. Więcej niż model miejski, to Peugeot.

– długość: 3,30 m (3 drzwi) lub 3,58 m (4 drzwi)
– zakres mocy: 46 do 93 KM
– wyprodukowano 1.624.992 sztuk

Peugeot 205 (1983-1998): bestseller

Peugeot 205 wprowadził markę w erę nowoczesności. Jego styl, osiągi i różnorodność wersji (silniki benzynowe i wysokoprężne, 3 lub 5-drzwiowe oraz kabriolety i wersje użytkowe) sprawiły, że mógł zaspokoić wszystkie potrzeby. 205-tka definiowała również wymiary samochodów w swoim segmencie: 3,70 metra.

W połowie lat 80. sukces komercyjny tego modelu uratował Peugeot przed krytyczną sytuacją finansową i wskrzesił lwią markę. Jego wersje GTi (105, 115 i 130 KM) wywarły bardzo silne wrażenie na wszystkich entuzjastach aut wyczynowych. Jego sukcesy w rajdach i wyścigach są częścią historii sportów motorowych.

– długość: 3,71 m (3 i 5 drzwi)
– zakres mocy: od 45 do 200 KM
– wyprodukowano 5.278.050 sztuk

Peugeot 106 (1991-2003): miejski, a także elektryczny

Dzięki nowoczesnemu stylowi i przestronnemu wnętrzu, w połączeniu ze znacznie krótszą długością niż Peugeot 205, z którym dzielił ten segment przez kilka lat, Peugeot 106 stał się wielkim hitem wśród mieszkańców miast. Dzięki szerokiej gamie silników benzynowych i wysokoprężnych, a nawet wersji elektrycznej w 1995 roku wyposażonej w akumulator niklowo-kadmowy, który pozwalał na przejechanie 90 km. Wielkie osiągnięcie, biorąc pod uwagę technologię tamtych czasów, ćwierć wieku przed Peugeot e-208.

– długość: 3,58 m (3 drzwi) lub 3,68 m (5 drzwi)
– zakres mocy: od 45 do 120 KM
– wyprodukowano 2.798.246 sztuk

Peugeot 206 (1998-2012): najlepiej sprzedający się francuski samochód w historii!

A jeśli świętą liczbą było 206? Z ponad 8 milionami sprzedanych egzemplarzy jest to najlepiej sprzedający się francuski samochód w historii segmentu. Jego odważny styl i dynamiczne prowadzenie na drodze okazały się sukcesem. Oprócz dwóch zwyczajowych wersji hatchback (3- i 5-drwiowe) wprowadzono innowacyjne propozycje SW (kombi) i CC (coupé-kabriolet). Peugeot trafił w sedno i ustanowił nowe rekordy.

Jeśli Peugeot 205 błyszczał w Rajdowych Mistrzostwach Świata (dwa tytuły, w 1985 i 1986 r.), Peugeot 206 spisywał się jeszcze lepiej, zdobywając trzy kolejne tytuły w latach 2000-2002. Peugeot 206 jest także bohaterem legendarnego filmu reklamowego, w którym indyjski rzeźbiarz buduje swoją własną 206-tkę ze zużytych elementów i materiałów.

– długość: od 3,83 m (3 i 5 drzwi) do 4,03 m (SW)
– zakres mocy: od 60 do 177 KM
– 8.332.416 wyprodukowanych sztuk

Peugeot 1007 (2004-2009): zbyt innowacyjny?

Peugeot 1007 jest wynikiem połączenia innowacji. Po pierwsze, miał dwoje elektrycznie przesuwanych drzwi bocznych, które były nowością na świecie. Następnie, dzięki swojej architekturze minivana, oferował wyjątkową przestronność wnętrza w małym nadwoziu. Wreszcie, oferował szeroką gamę opcji personalizacji wnętrza, na długo zanim stało się modne. Okazało się jednak, że znacznie wyprzedził swój czas, nie osiągając oczekiwanego po nim sukcesu.

– długość: 3,73 m (3 drzwi)
– zakres mocy: od 70 do 110 KM
– wyprodukowano 124.200 sztuk

Peugeot 107 (2005-2014): „małe jest piękne”

Peugeot 107 to przede wszystkim udany produkt pod względem wzornictwa, wyposażony w ponadwymiarowe reflektory, które gwarantują przyjemny wygląd przedniej części, oprócz oryginalnych tylnych drzwi, składających się z prostej, przyciemnionej szyby, dzięki czemu był elegancki. Peugeot 107 był również najmniejszym autem w gamie, chociaż był dostępny z pięcioma drzwiami i czterema siedzeniami. Krótko mówiąc, miał wszystkie składniki, aby stać się odnoszącym sukcesy samochodem miejskim.

– długość: 3,43 m (3 i 5 drzwi)
– zakres mocy: 54 lub 68 KM
– wyprodukowano 819.062 sztuki

Peugeot 207 (2006-2014): mały rośnie

Wprowadzenie Peugeot 207 zapoczątkowało ewolucję gamy Peugeot w segmencie pojazdów miejskich. Przy długości 4,03 m (był o 20 cm dłuższy niż Peugeot 206), oferował więcej przestrzeni w kabinie. Ponadto znacznie poprawiono wykończenia i komfort w gamie, która pozostała szczególnie bogata pod względem silników i stylów nadwozia, utrzymując kombi i coupé-kabriolet w gamie.

– długość: 4,03 m (3 i 5 drzwi) lub 4,16 m (SW)
– zakres mocy: od 70 do 175 KM
– wyprodukowano 2.573.523 sztuki

Peugeot 208 I (2012-2020): wprowadzenie i-Cockpit

Pierwsza generacja Peugeot 208 wyróżnia się powrotem do bardziej kompaktowych wymiarów, ale z większą przestrzenią na pokładzie niż Peugeot 207, a także przełomem w stylistyce modeli 206/207. Zmiany były szczególnie uderzające w przedziale pasażerskim, gdzie Peugeot 208 zainaugurował nową koncepcję i-Cockpit, poświęconą przyjemności z jazdy. Aby w pełni usatysfakcjonować entuzjastów jazdy, Peugeot 208 GTi stał się pierwszym wielkoseryjnym samochodem miejskim Peugeot, którego moc przekracza 200 koni mechanicznych.

– długość: 3,97 m (3 i 5 drzwi)
– zakres mocy: 68 do 208 KM
– wyprodukowano 2.158.177 sztuk

Peugeot 108 (2014-…): dorosłość

Peugeot 108 to w końcu bardziej dojrzały Peugeot 107. Oczywiście ledwo urósł, ale nadal przyjemnie jest jeździć nim po mieście. Ale ewoluował pod względem pozycjonowania, między innymi w wyniku bardziej wyrafinowanego designu i bardziej wyrafinowanego wykończenia wnętrza, nawet prezentując się w wersji kabriolet. Znak czasu: Peugeot 108 już nie miał silnika wysokoprężnego.

– długość: 3,46 m (3 i 5 drzwi)
– zakres mocy: 69 do 82 KM
– do tej pory wyprodukowano 427.968 sztuk

Peugeot 208 II (2019-…): odważny i elektryczny

Wraz z drugą generacją Peugeot 208, producent wyraźnie zaznaczył swoją obecność u progu trzeciej dekady XXI wieku. Jego śmiały design wyróżnia się na drodze, w duchu Peugeot 508 i Peugeot 3008, z niektórymi elementami nawiązującymi do Peugeot 205 (symbole wersji na tylnych słupkach).

Przede wszystkim ten Peugeot 208 oznacza wejście samochodów miejskich w erę mobilności elektrycznej dostępnej dla wszystkich. Od momentu wprowadzenia na rynek, Peugeot e-208 stanowił 16% całkowitej produkcji, uzupełniając wersje wyposażone w silniki benzynowe i wysokoprężne, w nowej generacji, która oferuje również zaawansowaną łączność multimedialną. Przypadek sukcesu, który został nagrodzony prestiżowym tytułem „Samochodu Roku 2020”.

– długość: 4,05 m (5 drzwi)
– zakres mocy: od 75 do 136 KM
– do tej pory wyprodukowano 777.410 sztuk

Sprawdź aktualną ofertę Peugeot w Polsce.

 

 

oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: 1007104106107108205206207208e-208elektryczny PeugeotPeugeot
Udostepnij35Tweet22Udostepnij6
Poprzedni

Citroën usuwa kluczowe systemy bezpieczeństwa ze swoich samochodów. Absurdalny powód!

Następny

Citroën C3 Aircross kontra Toyota Yaris Cross. Kto wygrał to porównanie?

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Citroën C3 Aircross kontra Toyota Yaris Cross. Kto wygrał to porównanie?

Nowy Peugeot e-208

Stellantis zbuduje gigafabrykę akumulatorów do samochodów elektrycznych w Termoli. Współpraca z Mercedesem

Mercedes rozpoczyna współpracę ze Stellantis. Co będą razem produkować?

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Dawid - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Kolo - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Mariusz - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Radek - Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • Anonimowo - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Pracuje w salonie - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • adam - Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • Anonimowo - Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • Yoyo - System start – stop: wyłączać czy nie wyłączać? Oto jest pytanie
  • Chip - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Renault zainwestuje 2 miliardy reali w Brazylii
  • BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 26/2022
  • Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • Kulisy wdrożenia Zity przez Mobilize i Mobilize Share usług carsharingowych
  • Nowy serwis samochodów ciężarowych Nijhof-Wassink w Tarnowie Podgórnym
  • XII Zlot Sudeckiego Klubu Citroën 2022 – relacja. Tak bawili się miłośnicy francuskiej marki samochodów
  • Renault 5 Diamant. Różowy koncept, który będzie przeznaczony na sprzedaż
  • Salon Renault istniał w Warszawie w 1908 r.
  • Fiat 500e najlepiej sprzedającym się autem elektrycznym w Niemczech i we Włoszech


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.