Peugeot – producent zaangażowany w ochronę środowiska – zainwestował znaczne środki w badania i rozwój technologii, pozwalających na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Firma przywiązuje wielką wagę do rozwiązań, które, kiedy się rozpowszechnią, przyniosą znaczące i szybkie korzyści.
Globalny program, wdrożony przez grupę PSA Peugeot Citroën, przekłada się na szereg konkretnych i uzupełniających się działań, ukazujących stanowisko firmy sprzyjające środowisku naturalnemu i przywiązaniu do pojęcia samochodu odpowiedzialnego.
Dzisiaj, technologia opracowana przez Peugeot z myślą o ochronie środowiska i dostępna dla klienta to HDi, to filtr cząstek stałych i silnik benzynowy nowej generacji.
Oprócz tych innowacji technicznych, Peugeot pragnie wnosić pozytywny wkład do działań, zapoczątkowanych protokołem z Kyoto, podkreślającym znaczenie zwalczania dodatkowego efektu cieplarnianego.
W tym duchu Peugeot propaguje stosowanie biopaliw w każdym ekonomicznie uzasadnionym przypadku. Biopaliw, takich jak mieszanki etanolu z benzyną lub mieszanki estrów olejów roślinnych z olejem napędowym.
Co to jest biopaliwo?
Biopaliwo jest paliwem wytworzonym częściowo z surowców odnawialnych pochodzenia rolniczego.
Istnieją dwa główne rodzaje biopaliw: bioetanol dla silników benzynowych i biodiesel dla silników wysokoprężnych.
Bioetanol
W Europie bioetanol produkuje się ze zbóż lub buraków. Cukier zawarty w tych roślinach zostaje przetworzony na alkohol w procesie fermentacji przemysłowej. Alkohol etylowy zostaje stężony a następnie odwodniony celem uzyskania bioetanolu.
Można go stosować:
* we wszystkich samochodach z silnikiem benzynowym, gdyż miesza się go bezpośrednio z benzyną w proporcji 5 do 10 %;
* w samochodach z silnikiem zmodyfikowanym technicznie na paliwo mieszane, w postaci E85, składające się w 85% z etanolu i 15% z benzyny.
Biodiesel
Produkcja biodiesla (zwanego we Francji dwuestrem) odbywa się w specjalistycznych zakładach w poprzez reakcję chemiczną zwaną transestryfikacją: jedna tona oleju półrafinowanego reaguje ze 100 kg metanolu w wyniku czego powstaje jedna tona dwuestru i 100 kg gliceryny roślinnej. Najbardziej powszechnie stosowanymi we Francji olejami do produkcji biodiesla, są olej rzepakowy i olej słonecznikowy.
Biodiesel jest odnawialnym źródłem energii, gdyż 90% jego surowca pochodzi z roślin uprawnych. Własności fizykochemiczne biodiesla są bardzo zbliżone do własności oleju napędowego.
Peugeot a biopaliwa
Od dawna, grupa PSA Peugeot Citroën angażuje się w działania na rzecz biopaliw, których bilans dwutlenku węgla jest korzystny i które przyczyniają się do ograniczenia efektu cieplarnianego natychmiast i w zakresie całego parku samochodowego.
Trzeba wiedzieć, że w rezultacie, 1% biodiesla powoduje zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o około 0,5%, a w Europie 1% metanolu powoduje zmniejszenie o 0,3% do 0,6% emisji dwutlenku węgla, w zależności od zespołu. Przekonany o tym, Peugeot zaleca stosowanie biopaliw, czy to etanolu, czy biodiesla; zresztą jego silniki są już teraz dostosowane do przyszłych zaleceń francuskich na rok 2008 i europejskich na rok 2010, które przewidują stosowanie biopaliw w wysokości 5,75% wartości energetycznej.
Ale Peugeot idzie jeszcze dalej, gdyż popiera stosowanie etanolu do poziomu zawartości 10% w benzynie bez stosowania zmian w technologii budowy silników oraz biodiesla do poziomu zawartości 30% w oleju napędowym; zresztą większość pojazdów z silnikiem Diesla parku samochodowego PSA Peugeot Citroën jeździ na 30 procentowej mieszance oleju napędowego z biodieslem, przy bezawaryjnych łącznych przebiegach powyżej 14 milionów kilometrów!
Z drugiej strony, od 2005 roku, Peugeot sprzedaje w Brazylii model 206 zasilany paliwem mieszanym (alkohol-benzyna), do którego dołączył w 2006 r. model 307. W tym kraju, gdzie benzyna może zawierać od 22 do 95% paliwa etanolowego, pojazdy na paliwo mieszane stanowiły w ubiegłym roku ponad trzy czwarte rynku pojazdów nowych, wszystkich rodzajów i marek. Obecnie 80% pojazdów sprzedawanych przez Peugeot w Brazylii (ponad 65.000) napędzanych jest paliwem mieszanym.
Na koniec, od lata 2007 roku, Peugeot wprowadzi do sprzedaży w Europie model 307, napędzany mieszanką alkoholu z benzyną, spełniający wymagania normy Euro IV.
Jeżeli jest prawdą, że dzisiejsze wykorzystanie biopaliw – biodiesla lub bioetanolu – przynosi natychmiastowe i znaczące rozwiązanie w kwestii ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, grupa PSA Peugeot Citroën preferuje podejście dużo bardziej globalne, oparte na dwutorowym działaniu w kierunku optymalizacji technicznej i dywersyfikacji energetycznej.
Główne kierunki badań przedstawiają się następująco:
HDi i filtr cząstek stałych, dwie technologie sygnowane przez Peugeot
Celem podjęcia konkretnych działań na rzecz środowiska naturalnego, tzn. aby klient mógł odnosić bezpośrednie korzyści z postępu Firmy w tym zakresie, Peugeot zaangażował się w politykę opracowania nowych technologii. Wśród nich najbardziej dziś rozpowszechnione są silniki wysokoprężne HDi z filtrami cząstek stałych (FAP). Wartości emisji silnika HDi są o 20% niższe niż w przypadku silnika wysokoprężnego z komorą wstępną i o 25% niższe niż w przypadku konwencjonalnego silnika benzynowego.
Światowa premiera filtra cząstek stałych FAP miała miejsce w 2000 r. w modelu 607. Filtr ten pozwolił silnikom HDi na uzyskanie niezrównanych osiągów w zakresie emisji zanieczyszczeń; po raz pierwszy pojazdy z silnikiem Diesla osiągnęły poziom emisji bliski zeru.
Ta innowacja techniczna, tak istotna dla poprawy jakości powietrza, doczekała się kolejnych odmian w modelach 307, 807, 206, 407, 207 i 1007. Obecnie, z ponad 1,4 miliona pojazdów sprzedanych z filtrem cząstek stałych, Peugeot jest światowym liderem w technologii, która zmniejszyła emisję cząstek stałych do granicy mierzalności.
Technologia HDi FAP wkracza aktualnie w inny obszar motoryzacji – sport samochodowy. Peugeot postanowił postawić w 2007 r. prototyp na stracie najbardziej mistycznego wyścigu świata – 24 godziny Le Mans.
Model 908, samochód wyścigowy wyposażony został w nieznany dotąd silnik V12 HDi o pojemności 5,5 litra, rozwijający moc 515 kW (700 KM), którego konstrukcja jest znana z doskonałej równowagi, którą prezentuje.
Silnik ten, pierwszy diesel sportowy marki z lwem, zostanie wyposażony w dwa filtry FAP umieszczone na krańcach przewodów wydechowych, co pozwoli, dzięki technologii bezpośrednio pochodzącej od samochodów seryjnych, zapewnić bezdymną pracę silnika i to w każdych warunkach.
Nowa generacja silników benzynowych
W latach dziewięćdziesiątych minionego stulecia, nastąpił wielki postęp w zakresie czystości spalin. Od 1992 r. za stosowanie katalizatorów we wszystkich samochodach osobowych, pozwoliło na znaczący postęp w ograniczeniach emisji głównych substancji zanieczyszczających środowisko (tlenku węgla CO), nie spalonych węglowodorów (HC), tlenków azotu (NOx).
Dotychczas, europejski park samochodowy był w większości wyposażony w te urządzenia, przyczyniając się tym samym do poprawy jakości powietrza. Od 2004 r. współpraca między grupą PSA Peugeot Citroën, a grupą BMW, pozwala na kontynuację rozwoju silników benzynowych i wyposażenia w silniki o coraz wyższych osiągach i coraz mniejszej emisji zanieczyszczeń.
Na przykład, nowy silnik 1.6 litra (który jest zastosowany w modelu 207) – owoc współpracy PSA i BMW, jest wyposażony w najbardziej zaawansowane technologie w zakresie konstrukcji, zasilania oraz wtrysku, umożliwiające jednocześnie zapewnienie większej przyjemności z prowadzenia aż o 10% i ograniczenie emisji dwutlenku węgla o prawie 15%.
Emisja dwutlenku węgla: Peugeot w korzystnej sytuacji
Od 2001 r., przy ponad 800.000 pojazdów emitujących poniżej 120 g/km CO2 , sprzedanych w Europie, penetracja rynku pojazdów ekologicznych przez Peugeot sięga 20,7%, czyli trzykrotności penetracji rynku europejskiego przez firmę.
Technologia hybrydowa HDi – technologią jutra
W 2006 r. Peugeot zaprezentował pojazd koncepcyjny, na bazie modelu 307 coupé-cabrio, wyposażony w hybrydowy układ napędowy HDi, przeznaczony do prezentacji know-how Peugeota w zakresie poszanowania środowiska.
Hybrydowy HDi 307 CC, zbudowany na zasadzie silnika Diesla HDi, sprzężonego z silnikiem elektrycznym, stanowi trafne rozwiązanie techniczne.
Rozwiązanie napędu hybrydowego z silnikiem HDi okazuje się bardziej konkurencyjne ekonomicznie niż technologia hybrydowa z silnikiem benzynowym. Zastąpienie silnika benzynowego równoważnym silnikiem wysokoprężnym, pozwala faktycznie zmniejszyć zużycie paliwa o 25 % i mniej więcej o tyle samo emisję gazów cieplarnianych. Z tego względu, połączenie napędu hybrydowego z silnikiem HDi umożliwia prawdziwy przełom w zakresie zużycia paliwa i emisji gazów cieplarnianych.
Ogniwo paliwowe i samochód pokazowy 207 Epure
Peugeot, zaangażowany w rozwój technologii ogniwa paliwowego (PAC) zaprezentował, od czasu ostatniego Salonu Samochodowego, nowy pojazd koncepcyjny, stanowiący ilustracje postępu w tej dziedzinie.
Nazwany 207 Epure, samochód ten, stanowiący symbol przyjemności prowadzenia i poszanowania środowiska, odgrywa podwójną rolę szczególnie atrakcyjnego samochodu koncepcyjnego, dającego przedsmak ostatnio wylansowanego modelu 207 CC oraz innowacyjnego samochodu pokazowego, wyposażonego w najnowszą wersję ogniwa paliwowego GENEPAC, opracowanego w ramach partnerstwa z Komisją Energii Atomowej.
Po samochodach pokazowych Taxi PAC (2000), H20 (2002) i Quark (2004), samochód 207 Epure stanowi nowy etap w zakresie mocy, sprawności i zwartości ogniwa paliwowego. Przy zasięgu ok. 350 km i prędkości maksymalnej 130 km/h, 207 nadaje się doskonale do użytkowania w ruchu miejskim i podmiejskim, w całkowitej zgodności z „duchem CC”.
Źródła węgla: mecenat ekologiczny według Peugeot
Ludzkość, obdarzona przez naturę, fantastyczną maszyną do magazynowania dwutlenku węgla w postaci rosnących lasów, dziś cierpi na postępujący zanik lasów.
Od 1998 r. Peugeot jest zaangażowany w wielki projekt mecenatu ekologicznego – stworzenie źródła węgla w Amazonii. Ma on na celu, przez realizacje żywego prototypu w wielkiej skali i w długim terminie (40 lat), zbadanie zależności między zalesianiem, gromadzeniem węgla atmosferycznego i regulacją klimatu.
Projekt ten wpisuje się w prostą linię aspektu społecznego polityki trwałego rozwoju koncernu PSA Peugeot Citroën. Faktycznie, jednym z celów tworzenia źródeł węgla jest jego integracja z bezpośrednim otoczeniem, w sposób angażujący miejscową ludność.
Zrealizowano program edukacji ekologicznej wśród uczniów regionu i ponad 1.500 spośród nich odkryło już użyteczność tych naturalnych obszarów. Od 2000 r. rozprowadzono 80.000 sadzonek wśród drobnych posiadaczy terenów rolno-leśnych regionu.
Oprócz tego, projekt ten integruje promocje biodywersyfikacji. Zamiast wykorzystywać jeden gatunek o szybkim wzroście, który byłby szczególnie produktywny, wykorzystano ponad pięćdziesiąt gatunków drzew. Ta biodywersyfikacja będzie również bezpośrednio wpływać na różnorodność fauny, umożliwiając powrót niektórych gatunków do tego nowego masywu leśnego.
Najnowsze komentarze