„Auto Świat” nr 12 (813) z 21.III.2011
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: blisko 4,2 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą lub choćby wzmiankują: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakim modelom poświęcono choćby odrobinę miejsca: Berlingo, C4, C5, DS4, Jumper, Jumpy, Nemo, Saxo, Xsara, 106, 206, 307, 406, 407, 508, 607, Bipper, Boxer, Expert, Partner, Clio, Espace, Kangoo, Laguna, Master, Megane, Scenic, Trafic, Twingo, Logan, sportowe
O Peugeocie 508 wspomina we „wstępniaku” Redaktor Sewastianowicz.
Dacię wspomniano na stronie 6. właśnie w tekście poświęconym przyszedłem Felicii. Owszem – Logan też pozycjonowany jest na pograniczu segmentów B i C, ale jego ceny są duuuużo niższe, niż 50.000 zł podane przez „AŚ” za Škodę. Nawet po uwzględnieniu różnic w wyposażeniu i materiałach wykończeniowych, 20.000 zł różnicy wydaje się wręcz złodziejstwem. Tym bardziej, że Škoda ma być przecież przez Volkswagena zdeprecjonowana do roli, jaką miała pełnić od chwili jej przejęcia przez koncern VAG – taniej marki w grupie.
Dwie strony dalej pojawiła się niezbyt długa prezentacja Citroëna DS4. Auto pokazane po raz pierwszy na Salonie Samochodowym w Paryżu w październiku ubiegłego roku, prawdziwie lansowane podczas tegorocznego Salonu w Genewie, spodobało się Redaktorom „Auto Bilda”, bo to oni podzielili się z nami swymi spostrzeżeniami na temat tego samochodu.
Co ciekawe niepodpisany Autor cieszy się, że Citroën wraca do niebanalnych rozwiązań stylistycznych. Docenia też jeszcze lepsze, niż w C4, materiały wykończeniowe, choć i w tym „kompakcie dla śmiertelników” są one bardzo dobrej jakości. Krytykuje za to przestronność wnętrza na tylnej kanapie, ale spójrzmy prawdzie w oczy – to samochód raczej dla młodego, zamożnego singla, a nie człowieka ze sporym przychówkiem ;-) Funkcjonalność bagażnika jest ograniczona składanymi jedynie oparciami kanapy – siedzisk złożyć się nie da. Ale też nie do transportu skrzynek z ziemniakami ten samochód ma służyć!
Samochód oceniono jednak na cztery gwiazdki w pięciogwiazdkowej skali, nie jest więc źle.
Francuskie marki wspomniano w raporcie na temat preferencji motoryzacyjnych użytkowników samochodów z kilku różnych krajów, w tym z Polski. Znajdziecie ten materiał na stronach 10-12.
Kampera zbudowanego na bazie Renault pokazano na małym zdjęciu na stronie 14.
Citroën Berlingo jest najchętniej wybieranym w Polsce kombivanem, o czym możecie się dowiedzieć zaglądając do tabelki opublikowanej na stronie 16.
Analizę teamów F1 przed rozpoczynającym się wkrótce sezonem przeprowadzono w artykule zamieszczonym na stronie 18. Wspomniano tam oczywiście o Lotus Renault GP.
Myślicie, że Peugeot 508 mógł zagrozić dominacji Volkswagena w segmencie D? Jeśli chcecie się przekonać, to koniecznie zajrzyjcie na strony 24-26, gdzie porównano te dwa samochody napędzane silnikami wysokoprężnymi o pojemności 1.6 litra i mocy rzędu 105-112 KM. Czy to w ogóle jednostki, jakie powinny pracować w tak dużych samochodach???
W przypadku 508-ki wspomniano oczywiście modele, które – przynajmniej tymczasowo – zastępuje jeden samochód.
Francuski silnik 1.6 HDi został oceniony wyżej, niż 1.6 TDI z niemieckiego konkurenta. Oferuje lepsze osiągi, pracuje ciszej, a słowa krytyki skierowano jedynie pod adresem zautomatyzowanej skrzyni biegów Peugeota.
Co ciekawe świetnie oceniono układ jezdny 508-ki. Wprawdzie stwierdzono, że cierpi na tym komfort jazdy, ale… ponieważ porównanie pochodzi z „Auto Bilda”, zapraszamy na polskie drogi. Tutaj każde zawieszenie wysiada ;-)
Passat ma lepszy promień skrętu, ale wynika to w pewnej mierze z o przeszło 10 cm krótszego rozstawu osi. Swoją drogą ciekawe, jakim cudem Volkswageny i Škody zawsze mają tak przestronne (na długość) wnętrza i pojemne bagażniki, nierzadko bazując na płytach z niedużym rozstawem osi. Skąd się biorą te pomiary. Owszem – samą długością Passat niemal dorównuje 508-ce, bo różnica wynosi jedynie 27 mm, ale to w efekcie musi oznaczać nieco gorsze prowadzenie na wprost, większą nerwowość i… dziwne proporcje ;-)
A skoro już mowa o przestronności – z przodu 508-ka jest o 4 cm szersza od niemieckiego konkurenta. Z tyłu szerokość wnętrza jest taka sama.
Pod względem pojemności bagażników mamy niemal idealny remis, podobnie, jak przy ocenie ładowności. Passat w obu przypadkach wykazuje minimalną wyższość, ale chodzi praktycznie o procentowe różnice.
Większy dystans zachowuje Volkswagen w cenniku – po doposażeniu obu aut do porównywalnego poziomu, za testowanego Passata trzeba zapłacić o ponad 6.500 zł więcej. Uwierzycie, że w standardzie Trendline nie ma seryjnych reflektorów przeciwmgłowych??? Ani sterowania radiem z kierownicy?!
Ponieważ jednak Peugeot z Volkswagenem wygrać po prostu nie mógł, „Auto Bild” zastosował salomonowe rozwiązanie – oba auta uzyskały po 474 punkty (na 600 możliwych), choć bez problemów dałoby się „wydłubać” co najmniej kilka oczek dla 508-ki.
Cztery wewnętrzne kartki aktualnego wydania „Auto Świata” (czyli strony 27-34) poświęcono na przedstawienie aktualnej oferty rynkowej samochodów dostawczych. Wspomniano tam o Citroënach Nemo, Berlingo, Jumpy i Jumperze, Peugeotach Bipperze, Partnerze, Expercie i Boxerze, Renault Clio Societe, Kangoo, Trafic i Masterze oraz Dachach Logan Van i Pick-Up.
Krótką notatkę powstałą na bazie materiału ze Szkoły Jazdy Renault znajdziecie na stronie 45.
Kolejny odcinek raportu TÜV (tym razem dla samochodów 8-9-letnich) znajdziecie na stronach 54-55. Francuskie auta znalazły się tam na pozycjach:
19. Citroën C5 – poważne usterki w 18,0% samochodów, a średni przebieg, to 124 tys. km;
33. Renault Megane – poważne usterki w 20,0% samochodów, a średni przebieg, to 105 tys. km;
36. Peugeot 406 – poważne usterki w 20,3% samochodów, a średni przebieg, to 145 tys. km;
38. Citroën Xsara – poważne usterki w 20,7% samochodów, a średni przebieg, to 121 tys. km;
48. Renault Twingo – poważne usterki w 23,1% samochodów, a średni przebieg, to 94 tys. km;
52. Peugeot 206 – poważne usterki w 23,6% samochodów, a średni przebieg, to 101 tys. km;
54. Citroën Saxo – poważne usterki w 23,8% samochodów, a średni przebieg, to 94 tys. km;
57. Citroën Berlingo – poważne usterki w 24,2% samochodów, a średni przebieg, to 119 tys. km;
59. Peugeot 106 – poważne usterki w 24,8% samochodów, a średni przebieg, to 97 tys. km;
61. Renault Espace – poważne usterki w 26,0% samochodów, a średni przebieg, to 134 tys. km;
62. Renault Clio – poważne usterki w 26,1% samochodów, a średni przebieg, to 97 tys. km;
63. Peugeot 307 – poważne usterki w 26,3% samochodów, a średni przebieg, to 112 tys. km;
67. Renault Scenic – poważne usterki w 27,7% samochodów, a średni przebieg, to 113 tys. km;
73. Renault Laguna – poważne usterki w 30,5% samochodów, a średni przebieg, to 114 tys. km;
90. Renault Kangoo – poważne usterki w 33,1% samochodów, a średni przebieg, to 137 tys. km.
Niesamowite jest to, że 8-9-letni Peugeot 406 ma mniejszy odsetek poważnych usterek, niż 6-7-letni (polecam odwiedziny w Stronniczym przeglądzie prasy: „Auto-Świat” nr 11-2011).
O aferze, której nie było, czyli zamieszaniu w Renault, w dość drwiącym stylu, napisano parę słów na stronie 58.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto Świecie” w tym tygodniu. Myślę, że można ewentualnie kupić.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze