Najwięcej miejsca na okładce aktualnego wydania tygodnika MOTOR zajmuje ósma generacja Golfa. Nieco tylko mniej – Audi R8, też podobno nowe. Francuskie samochody są dwa – malusieńkie tak bardzo, że mniejszych zdjęć nie ma. Skąd więc w tytule jest coś o ukryciu Peugeota? Poczytajcie stronniczy przegląd prasy, to się dowiecie!
MOTOR nr 44 (3462) z 28.X.2019
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 2,09 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,7 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C4 Cactus, 207, 208, 3008, 508, 12, Clio, Koleos, Megane, Duster, Lodgy, Sandero, Insignia, Mokka X
Ubawił mnie, choć w dość smutny sposób, list czytelnika Wojtka zamieszczony na stronie 4. Ubolewa on nad tym, jak to ludzie piszą coś na smartfonach podczas jazdy samochodem. OK, ma trochę racji, ale przykład podaje debilny: jadący przed nim po autostradzie samochód co chwilę „zahaczał” o lewy pas. Kiedy czytelnik Wojtek go wyprzedzał, to zobaczył, że prowadząca ów samochód kobieta coś pisze na smartfonie, a jechała z szybkością około 150 km/h. Skoro więc czytelnik Wojtek ją wyprzedzał, to jechał szybciej od niej. Przypominam, że na autostradach w Polsce obowiązuje ograniczenie prędkości do 140 km/h i jest to jeden z najwyższych limitów w Europie, a i na świecie. Czytelnik Wojtek tez więc bez winy nie jest i jeszcze się do tego przyznaje. Ale to tę kobietę krytykuje (słusznie), sam swojej winy nie dostrzegając. Ot, Polska…
MOTOR wręcz sika po nogach przedstawiając na stronach 6-9 ósmą generację Golfa. Nie krytykuje jednak (choć to zauważa) obsługi nawiewów i klimatyzacji za pomocą dotykowego ekranu, na co utyskuje w przypadku aut francuskich. Zadziwiająca spolegliwość wobec niemieckiego producenta aut…
Na stronach 10-11 MOTOR podał zatrudnienie w szeregu koncernów motoryzacyjnych. Grupa PSA jest na siódmym miejscu na świecie, a Grupa Renault na ósmym. Największe zatrudnienie ma Grupa Volkswagena. Pewnie nieefektywni są ci pracownicy ;-) Żartuję.
W dziale Przyszłe premiery (margines strony 11.) MOTOR wspomina Dacię Sandero, Opla Insignię oraz Opla Mokkę X.
Na marginesie kolejnej strony znajdziecie skrócony cennik Dacii Lodgy z roku modelowego 2020. Pełny cennik przedstawiłem pod koniec testu Dacii Lodgy Stepway. Za to nieco niżej na tej samej stronie znajdziecie też ceny Peugeota 3008 w wersji hybrydowej. Te też już podaliśmy.
W cyklu Pierwsza jazda MOTOR prezentuje na stronach 14-15 najnowszego Peugeota 208. To dlatego napisałem na wstępie, że go ukryto. To ważny model na europejskim rynku. Z pewnością będzie się dobrze sprzedawał, choć pewnie Clio (wspomnianego w tekście) nie pokona. Niestety MOTOR pozwala sobie na błędy i przeinaczenia. Jakie błędy? A na przykład taki, że Peugeot e-208 nie jest pierwszym seryjnym samochodem elektrycznym arki Peugeot. Nie sięgając do zamierzchłej przeszłości wystarczy wspomnieć tylko model i0n. OK, to był klon Mitsubishi, ale oferowany pod marką Peugeot. W sieci dealerskiej Peugeot. A że za wcześnie, że nie trafił w swój czas? To nie zmienia faktu, że był samochodem seryjnym. Małoseryjnym, ale seryjnym. Już nie będę z litości wspominał o elektrycznych Partnerach… Z kolei stwierdzenie, że wraz z premierą SUV-a 3008 Peugeot zerwał z niezbyt wyszukaną stylistyką oraz dyskusyjnymi jakością i niezawodnością, to mocne nadużycie. W porównaniu z wieloma innymi samochodami niezawodność, jakość, a i stylistyka stały na nieosiągalnym dla rywali poziomie!
Oczywiście inaczej być nie mogło – Redaktor Struk dostrzega całkiem sporo mankamentów, wpadek ergonomicznych, słabego czucia kierownicy, kiepskiej widoczności… Mógłbym to zrozumieć – ja zauważam wiele takich rzeczy w Škodach na przykład. Ale ja z natury jestem nieobiektywny i wyraźnie mamy zaznaczone w nazwie wortalu, co nam w duszy gra. MOTOR chce uchodzić za tak obiektywne pismo, jakim było przez dziesięciolecia. Tylko że pod niemieckim władaniem obiektywizm zniknął. Bezpowrotnie, jak sądzę…
Ale są i zalety 208-ki. To m.in. świetnie skalibrowane ESP, choć oczywiście nie sprawia to, że Peugeot prowadzi się tak doskonale, jak Polo, czy Fiesta. W Forda jestem w stanie uwierzyć, ale ten jeżdżący grill ma być taki niby dobry? Zawieszenie niby zapewnia sporo komfortu, ale ma tendencję do galopowania. Kurczę, na Stegny go wzięli? Silnik jest dynamiczny i oszczędny, a przekładnia precyzyjna, ale podobno hałasuje (zwłaszcza diesel). Czy to nie powinno być w tekście o Volkswagenie? Akurat diesle PSA są od lat jednymi z najlepszych, jeśli chodzi o kulturę pracy!
Oczywiście MOTOR skrytykował cenę samochodu na polskim rynku. Ale tak samo motogazetki krytykowały ceny 3008-ki, 5008-ki i 508-ki, a jednak Polacy tych samochodów trochę kupują. Widać je na drogach. 208-ki też się na nich pojawią!
W materiale wspomniano też Citroëna C3.
Samochody francuskie są w Polsce stosunkowo rzadko kradzione, ale i to się zdarza. MOTOR zamieścił na stronach 34-36 materiał poświęcony tematyce kradzieży aut. Wspomina Citroëna Berlingo (zdarzały się kradzieże w woj., lubuskim, opolskim i na Dolnym Śląsku). Wielkopolska, to niebezpieczny dla nas region – w pierwszym półroczu ginęły tam m.in. C4 Cactusy, Clio, Megane i C3. Na Opolszczyźnie „wcięło” dwa Peugeoty 207 i wspomniane już trzy egzemplarze Berlingo. Na Śląsku „wsiąkło” 8 egzemplarzy Peugeota 508, a w Łódzkiem aż trzynaście takich aut! Jednakże w skali kraju w Top 25 aut, których zginęło najwięcej (ilościowo, a nie w stosunku do liczby zarejestrowanych) jest tylko dwa modele marek francuskich. To Renault Clio (zginęło 62 sztuki) i Renault Megane (39 sztuk).
Na stronie 43. MOTOR zaprezentował najlepsze i najgorsze marki według brytyjskiego What Car? Wspomniano tam Citroëna i Peugeota, które – choć wymieniono je wśród najgorszych – mają całkiem niezłe noty.
W dziale Używane przedstawiono SUV-y za 30 tys. zł (strony 44-49). Pojawiła się tam Dacia Duster, którą pochwalono za walory terenowe, Renault Koleosa I generacji (niedoceniany, a więc tani) oraz Peugeota 3008 I generacji (za funkcjonalność i znakomite silniki wysokoprężne).
Citroëna C3 II generacji pokazano na stronie 52. w roli rynkowego rywala dla opisywanej w dziale Używane Toyoty Yaris.
W dziale MOTOR Retro (strona 54.) przypomniano Renault 12. To było lekkie auto o ciekawej stylistyce (u nas bardziej popularna, bo łatwiej dostępna była Dacia).
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze