Tym razem MOTOR nie pominął francuskiej motoryzacji na swojej okładce. Pokazał na niej Renault Kangoo, choć zdjęcie nie jest zbyt duże. Z kolei koncern Stellantis reprezentowany jest przez Alfę Romeo Giulia, acz używaną, wyprodukowaną jeszcze przed połączeniem grup FCA i PSA.
MOTOR nr 04 (3631) z 23.I.2023
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 4,49 zł
Koszt 1 strony: niemal 9,4 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C5 X, e-C4, 3 Crossback, 7 Crossback, DS 3, DS 4, DS 9, 3008, 408, 508 PSE, e-208, 4EVER Trophy, 5 E-Tech, 5 EV, Arkana, Austral, Captur, Clio, Kangoo, Kangoo E-Tech, Laguna, Megane, Megane E-Tech Electric, Trafic, Zoe, A110, GT X-Over, Bigster, Duster, Logan, Sandero, Spring, Astra, Corsa, Grandland, Insignia, Mokka-e
Pierwszy materiał zamieszczony w aktualnym wydaniu tygodnika MOTOR, to relacja z targów w Brukseli. Znajdziecie ją na stronach 4-6. Pojawiły się w tym artykule wzmianki i o interesujących nas samochodach. Natknąłem się na małe fotki Renault 5 E-Tech, Renault 4EVER Trophy oraz Alfy Romeo 33 Stradale. O wiele więcej materiałów dotyczących francuskich samochodów znajdziecie na naszych łamach.
Na stronie 7. pojawiła się informacja o tym, że Samochodem Roku 2023 (Car of the Year) został Jeep Avenger. Wspomniano też pozostałych finalistów, w tym Peugeota 408 i Renault Australa.
Na tej samej stronie wzmiankowano też elektrycznego RAM-a 1500 (marka wchodzi w skład koncernu Stellantis).
Również na stronie 7. opublikowano sekcję Przyszłe premiery. Wspomniano tam Fiata Pandę, Lancię Ypsilon, Renault 5 EV, Alfę Romeo Giulię, Alpine GT X-Over, Dacię Bigster oraz Peugeota 3008.
W dziale W skrócie na stronie 8. pojawiła się notatka o ostatniej wersji Renault Megane R.S. nazwanej Ultime.
Strony 8-9 poświęcono na podsumowanie sprzedaży nowych samochodów w Polsce w ubiegłym roku. Pisaliśmy na ten temat trzy tygodnie temu opierając się na danych otrzymanych z IBRM Samar. MOTOR podsumował nie tylko marki, ale pokazał też 50 najpopularniejszych modeli na naszym rynku. W Top 50 są też modele nas interesujące:
– Dacia Duster na miejscu 4. – 10.958 egzemplarzy;
– Dacia Sandero na pozycji 14. – 6.049 egzemplarzy;
– Fiat 500 na miejscu 26. – 3.690 egzemplarzy;
– Nissan Qashqai na miejscu 28. – 3,588 egzemplarzy;
– Renault Clio na pozycji 32. – 3.143 egzemplarze;
– Renault Arkana na miejscu 40. – 2.834 egzemplarze;
– Renault Trafic na pozycji 41. – 2.806 egzemplarzy;
– Opel Corsa na miejscu 42. – 2.781 egzemplarzy;
– Renault Captur na miejscu 43. – 2.762 egzemplarze.
„Nasi” byli też w Top 10 aut elektrycznych. Nissan Leaf był trzecim najpopularniejszym „elektrykiem” w Polsce, a dziesiątkę zamknęły Peugeot e-208 i Dacia Spring.
W rankingu marek najwyżej uplasowała się Dacia – na pozycji 8. Potem mamy Renault (11.), Peugeota (13.), Opla (14.), Fiata (16.), Citroëna (17.), Nissana (18.), Jeepa (26.), Alfę Romeo (28.), Mitsubishi (30.), DS Automobiles (32.), Maserati (36.) i Alpine (42.).
Marka DS Automobiles notuje wysokie przyrosty sprzedaży, ale wciąż są to niewielkie wartości w liczbach bezwzględnych. W minionym roku zarejestrowano w Polsce 897 aut tej prestiżowej francuskiej marki. To oznacza wzrost w porównaniu z rokiem 2021 o przeszło 145%. Jednym z aut oferowanych przez DS Automobiles jest limuzyna DS 9 – aktualnie flagowy model marki. MOTOR zamieścił jej test na stronie 19. Choć z drugiej strony czy można to nazwać testem? Kilka zdjęć, może ze dwadzieścia zdań i to wszystko po tygodniowym wożeniu się 360-konną hybrydą? Może lepiej przeczytajcie taki bardziej szczegółowy test u nas. Mamy też więcej opisanych jazd samochodami tej marki.
Można to zrobić inaczej. Około 3.500 słów, niemal setka zdjęć, pięć krótkich filmików i znacznie bardziej drobiazgowe podejście do auta. Tak właśnie wygląda mój test dokładnie tego samego egzemplarza. Ja rozumiem, że wydania prasowe mają swoje ograniczenia, ale taki materiał, jaki zaserwował nam MOTOR, chyba nie zasługuje na miano testu.
Tym bardziej, że część z tych szesnastu (o ile się nie pomyliłem w liczeniu) zdań (pomijając podpisy pod zdjęciami i podsumowanie „testu”) jest nawiązaniem do niemieckiej konkurencji, ewentualnie skupia się na wymienieniu innych modeli francuskiej marki. Ale Redaktor Laska zdołał też docenić bardzo bogate wyposażenie opisywanej wersji E-Tense 360 4×4 Performance Line+ i komfortowe zawieszenie.
Wyraźnie więcej miejsca poświęcono Renault Kangoo 1.5 Blue Dci 115 EDC opisanemu na stronach 20-21. To kombivan, który może zainteresować osoby lubiące minivany – wprawdzie ma w genach trochę dostawczaka, ale w tej wersji jest to śladowa ilość. Zresztą Renault dokonało pewnego wyodrębnienia – stworzyło model Express, który jest dostępny wyłącznie w wersjach dostawczych, a z Kangoo zrobiono auto wielozadaniowe, ale z nastawieniem na funkcje osobowe.
MOTOR twierdzi, że w drugim rzędzie Kangoo jest mało miejsca, choć zupełnie tego nie potwierdza zamieszczone zdjęcie. Pochwalono bagażnik, który jest ogromny i ma regularny kształt. Kabina jest całkiem funkcjonalna (poza brakiem podłokietników w tylnych przesuwnych drzwiach), a widoczność znakomita. Do tego auto przyjemnie jeździ i okazuje się oszczędne. Pewne prowadzenie nie pozbawia pasażerów komfortu, a wszystko to w rozsądnej cenie ok. 130.000 zł (w testowanej wersji Techno).
Na stronach 22-25 MOTOR prezentuje kandydatów do nagrody Auto Lider 2023 w trzech kategoriach: Auto sportowe / kabriolet, Auto hybrydowe oraz Auto elektryczne. W każdej z nich są interesujące nas modele. To Alpine A110 R, Fiat 500 Cabrio, Peugeot 508 PSE, Alfa Romeo Tonale MHEV, Citroën C5 X Plug-In Hybrid, DS 7, Fiat Tipo Hybrid, Jeep Grand Cherokee 4xe Plug-In Hybrid, Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, Nissan Qashqai e-Power, Opel Grandland GSe, Peugeot 3008 HYbrid4, Renault Arkana E-Tech full hybrid, Renault Austral E-Tech full hybrid, Citroën ë-C4, Dacia Spring, DS 3, Fiat 500 3+1, Jeep Avenger, Nissan Ariya, Opel Mokka-e, Peugeot e-208, Renault Kangoo E-Tech Electric, Renault Megane E-Tech Electric oraz Renault Zoe E-Tech Electric.
Citroëna C3 jako pioniera w zakresie instalacji fabrycznych kamer rejestrujących wspomniano w artykule zamieszczonym na stronach 28-29.
O tym, jak eksploatuje się samochód elektryczny w różnych warunkach klimatycznych traktuje artykuł zamieszczony na stronach 34-35. Powstał w dużej mierze na bazie doświadczeń z Renault Megane E-Tech Electric, które wykorzystano do zdjęć ilustracyjnych.
W dziale Używane na stronie 36. MOTOR odpowiada swojemu czytelnikowi na pytanie dotyczące tylnej belki w Lagunie II.
W artykule zamieszczonym na stronie 37. wspomniano Opla Astrę, Opla Insignię oraz Fiata 500.
Wśród używanych pick-upów (strony 38-41) opisano m.in. Dacię Logan Pick-Up oraz Fiata Stradę (kiedyś oferowanego w Europie). Wspomniano tam także Mitsubishi L200 IV generacji, Fiata Fullback oraz Nissana Navarę.
Również w dziale Używane zaprezentowano na stronach 42-45 Alfę Romeo Giulia Veloce 2.0 TB. Auto wypadło naprawdę dobrze uzyskując końcową notę 4 na 5 możliwych. Poniżej 4 (na trzy oczka) nota spadła tylko raz – w ocenie sytuacji rynkowej i utraty wartości. Poza tym były same czwórki i jedna piątka za przegląd w serwisie – ocenę mechanika.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR, archiwum
Najnowsze komentarze