Od zarania motoryzacji samochód był symbolem ucieczki, sposobem pokonywania coraz większych odległości w celu odkrywania świata. Ale jeśli początkowo był to luksus dla nielicznych, z biegiem lat stał się coraz bardziej dostępny dla szerokiego grona klientów.
Początkowo wielu klientów kupowało samochody głównie w celach biznesowych. Byli to drobni rzemieślnicy i handlowcy, których z pewnością nie było stać na dwa samochody – do pracy i na rodzinne wakacje. Zresztą w ogóle nie było ich stać na wakacje. Jednakże około połowy lat dwudziestych narodziły się pierwsze samochody o podwójnej roli. Peugeot natychmiast wyczuł koniunkturę i zaoferował gamę modeli zdolnych sprostać obu tym zadaniom bez zbytnich kompromisów. Ten krok szybko został doceniony przez klientów, a marka zdobyła ważny fragment rynku, którego już nigdy nie porzuciła.
Pierwszymi samochodami Peugeot pełniącymi tę podwójną rolę były modele 201, a wkrótce potem 301 i 401. Pojawiły się takie nazwy, jak Torpedo 4-miejscowe Commercial, Coach 4-miejscowy Commercial i Limuzyna 4-miejscowa Commercial.
Wraz z pojawieniem się serii 02, a zwłaszcza modelu 402, ładowność pod względem kubatury oraz nośności znacznie wzrosła. Ale nie były to jedyne zmiany. Ulepszono także rozwiązania modułowe, aby umożliwić proste zarządzanie przestrzenią przeznaczoną na ładunek.
Peugeot 202 Komercyjna Limuzyna z czterema lub sześcioma miejscami stała się w 1938 roku pierwszym modelem rodzinno-komercyjnym, która miał nowoczesną linię, jaką można przypisać stylowi dzisiejszych modeli o nieco użytkowym charakterze (czyli kombi).
Po przerwie spowodowanej II wojną światową pojawił się Peugeot 202 z wersją zwaną „canadienne” z drewnianą konstrukcją, która z powojennej konieczności nie tylko nie wyszła z mody, za to przyniosła bardzo ciekawe na rynku europejskim rozwiązania estetyczne.
Od lat pięćdziesiątych XX wieku wersje Break lub Familiale (w zależności od liczby miejsc siedzących, która wahała się od 5 do 7) znajdowały coraz większe uznanie klientów. To lata modeli 203 i 403, które szybko stały się popularne w europejskiej przestrzeni motoryzacyjnej. Wszystkie „długie” samochody Peugeot (często nazywane Break lub Familiale, aby odróżnić je od sedanów) były projektowane z myślą o bardzo dużym bagażniku z sześcioma punktami kotwiczenia, bardzo przydatnego do załadunku bagażu wakacyjnego, zwłaszcza, gdy podróżować nimi miało siedem osób.
W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku, w okresie boomu ekonomicznego, Peugeot oferował szeroką gamę długich modeli, od 404 Break, Commercial, Family do małego 204 Break, które w następnej dekadzie przeobraziły się w 304 Break i 504 Break, Commercial i Family.
Dzisiaj, w środku cyfrowej ery, Peugeot zawsze utrzymuje w ofercie swoją gamę „długich” wersji, choć nie są one już nazywane Break lub Familiale, ale SW. Ale możliwość zabrania się na wakacje „z prawie połową domu” jest nadal bardzo ważna. Dziś Peugeot oferuje modele 308 SW i 508 SW. Pierwszy z nich dostępny jest od niedawna z nowym, w 100% cyfrowym zestawem wskaźników, drugi oferowany jest nie tylko w wersjach spalinowych, ale też w odmianie hybrydowej typu plug-in, zdolnej łączyć zalety napędu w 100% elektrycznego z zaletami autonomii napędu hybrydowego.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot