Nie sądziłem, że doczekam czasów, kiedy „Motor”, może nie wprost, może trochę w domyśle, napisze, że Dacia Duster jest dobrym samochodem. Ale tak naprawdę dobrym. I jednak doczekałem – na okładce numeru 47/2013 – bo nad zdjęciem poliftingowego modelu napisano, że teraz jest „jeszcze lepsza”. A więc skoro jest „jeszcze lepsza”, to znaczy, że i dotychczasowa była dobra! Warto było czekać!
„Motor” nr 47 (3152) z 18.XI.2013
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,55 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia Citroen
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C2, C3, C4, C4 Picasso, C5, C6, C8, C-Crosser, DS3, DS5, Evasion, 107, 206, 207, 208, 306, 307, 308, 3008, 406, 407, 508, 5008, 607, 807, Partner, Captur, Clio, Espace, Fluence, Kangoo, Koleos, Laguna, Megane, Modus, Scenic, Thalia, Twingo, Vel Satis, Duster, Lodgy, Logan, Sandero
Pierwsze wzmianki o francuskich samochodach pojawiły się na stronie 10. w trzech krótkich notatkach. Pierwsza informuje o rozpoczęciu produkcji nowych silników Turbo PureTech, o czym informowaliśmy Was pod koniec października. Dobrze, że trzy tygodnie później zauważył to także „Motor”… Druga jest związana z zacieśnianiem współpracy Aliansu Renault-Nissan z koncernem Mitsubishi, o czym pisaliśmy tydzień później, więc tym razem „Motor” opóźnienie ma mniejsze i możemy to zrzucić na tzw. cykl wydawniczy ;-) Trzecia dotyczy sprzedaży dziesięciu najpopularniejszych marek w ciągu dziesięciu pierwszych miesięcy br. i potwierdza, że Renault jest ósmą, a Peugeot dziewiątą najchętniej wybieraną marką aut osobowych w naszym kraju.
Odświeżoną niedawnym liftingiem Dacię Duster zaprezentowano na stronach 14-17, a że tekst napisał Redaktor Grabowski, to mamy szansę na rzetelny materiał. I tak jest rzeczywiście – Autor podał dane dotyczące sprzedaży globalnej, pokusił się też o informacje z polskiego rynku. Następnie przeszedł do opisu nowej deski rozdzielczej, która zastąpiła anachroniczne już rozwiązanie znane z pierwszej wersji Dustera. Nie sposób się też nie zgodzić z Panem Tymonem w kwestii lokalizacji ekranu nawigacji – jest położony za nisko, co utrudnia jego obserwację, ale trzeba przyznać, że sterowanie dotykiem na takim pozycjonowaniu nie ucierpiało ;-)
Autor pochwalił także przeniesienie przycisków sterowania elektrycznym opuszczaniem szyb na boczki drzwiowe. Również strojenie układu jezdnego Redaktor Grabowski uznał za lepsze, niż w poprzedniku.
Pan Tymon zwrócił też uwagę na fakt, że to właśnie Duster został wybrany w Grupie Renault za model, w którym debiutuje nowa benzynowa jednostka 1.2 TCe 125 KM, która pracuje nieźle, choć do 2.000 obr./min. nie dzieje się zbyt wiele. Pewnie tak, ale to samo można było napisać o starych dieslach VAG na pompowtryskiwaczach, a gazety rozpływały się w pochwałach. Do momentu, gdy Grupa Volkswagena wreszcie przeszła na common rail…
W tekście wspomniano też Dacię Lodgy oraz Renault Clio, a ogólne odczucia po lekturze tego artykułu mam pozytywne.
Citroëna C4 Picasso, Peugeota 308 i Renault Captura pokazano na stronie 32. wśród kandydatów wśród premier motoryzacyjnych roku 2013 w plebiscycie Auto Lider 2013.
O silnikach francuskich koncernów możecie poczytać na stronach 34-38. Materiał poświęcono jednostkom wysokoprężnym, z których Francuzi słyną od lat. Omówiono tam silniki 1.5 dCi, 1.9 dCi, 2.0 dCi, 1.6 HDi oraz 2.0 HDi wymieniając przy tym Citroëny C2, C3, C4, C4 Picasso, C5, C8, DS5, Evasion, Xantia, Xsara, Xsara Picasso, Peugeoty 206, 207, 208, 306, 307, 308, 3008, 406, 407, 508, 5008, Partner, Renault Clio, Fluence, Kangoo, Megane, Laguna, Scenic, Koleos, Espace, Thalia, Twingo i Vel Satis oraz Dacie Logan, Duster i Lodgy. Zapomniano jednak o Citroënach Berlingo i Peugeotach 806.
Podkreślono, że „pod względem łatwości naprawy i cen części zamiennych dCi oraz HDi biją na głowę większość konstrukcji niemieckich i japońskich”.
Citroëna C4, Renault Kangoo i Renault Megane dostrzec można na zdjęciach zamieszczonych na stronach 42-43 ilustrujących kolejny odcinek Porad.
Wśród cen 390 modeli aut używanych (strony 44-51) znajdziecie m.in. Citroëny C1, C2, C3, C4, C5, Xsarę Picasso, C4 Picasso, C6, Berlingo i C-Crossera, Peugeoty 107, 206, 207, 307, 308, 407 i 607, Renault Twingo, Modusa, Clio, Megane, Lagunę, Scenic’a, Kangoo, Espace’a i Vel Satisa oraz Dacie Sandero Logan i Duster.
I to już koniec informacji o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu „Motoru”.
Stronniczy przegląd prasy: „Motor” nr 47/2013
Krzysiek Gregorczyk.
Najnowsze komentarze