Chapuis-Dornier jest bardziej znany jako producent silników, aniżeli automobili, ale że samochody też pod tą marką produkowano, więc nie mogło jej zabraknąć w naszym dziale o autach nieznanych, niszowych i zapomnianych.
W literaturze spotyka się różne daty powstania firmy. Najwcześniejszą wymienianą, jaką znalazłem, jest rok 1904, choć są też źródła mówiące o roku 1906. Z kolei dość powszechnie podaje się, że pierwszy silnik Chapuis-Dornier pojawił się w roku 1905. Na potrzeby naszej publikacji wybrałem więc rok 1904, jako najbardziej prawdopodobną datę powołania spółki.
Firmę założyło dwóch inżynierów z leżącego w południowo-wschodniej Francji Besançon, Charles Chapuis oraz Charles Auguste Dornier. To raptem ok. 80 km od Sochaux, kolebki Peugeota. Produkcja odbywała się jednak w podparyskim Puteaux, w którym już wcześniej działała firma Vinot et Deguingand, a w późniejszym czasie także Le Zèbre. To było dość naturalne posunięcie, bowiem w okolicach Paryża powstało w tamtym okresie wiele manufaktur produkujących automobile.V
Silniki produkowane przez spółkę Chapuis-Dornier cieszyły się dużym zainteresowaniem ówczesnych producentów motocykli i automobili. Firma dostarczała je do wielu wytwórców, w tym do znanych nam już marek takich, jak Derby, BNC, Delage, Louvet i wiele, wiele innych. Te jednostki napędowe trafiały także do producentów automobili w Wielkiej Brytanii oraz w Belgii (Automobiles Catala).
W 1910 zaprezentowano prototypowy ciągnik Champeyrache napędzany silnikiem Chapuis-Dornier.
W pewnym momencie firma postanowiła skonstruować automobil własnej marki. W latach 1919-1921 podczas ówczesnych edycji salonu samochodowego w Paryżu Chapuis-Dornier prezentował taki pojazd napędzany 3-litrowym czterocylindrowym silnikiem. Nie wiadomo, ile egzemplarzy powstało, ale dziś trudno znaleźć choćby zdjęcie tego automobilu. Wszystkie źródła twierdzą, że produkcja była śladowa i nie udało się wdrożyć jej na masową skalę.
W tej sytuacji firma skupiła się ponownie wyłącznie na budowie i produkcji silników dla innych producentów. Marka była aktywna do roku 1928.
Zobacz inne artykuły z cyklu Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: KG i Wikipedia
Najnowsze komentarze