Półtora tygodnia temu zorganizowaliśmy w Warszawie obchody w związku z 30. rocznicą debiutu Citroëna Xantii. Ten jubileusz dostrzeżono także w Brazylii, we Włoszech i w kilku innych europejskich państwach, gdzie działy prasowe Citroëna przygotowały wspomnienie tego modelu.
Zaprezentowany światu w marcu 1993 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie, Citroën Xantia obchodzi swoje 30. urodziny i tym samym staje się modelem kolekcjonerskim w kilku krajach, w tym w Brazylii. Z dokładnie 1.326.259 egzemplarzami wyprodukowanymi w latach 1993-2010, głównie w fabryce Rennes-la-Janais we Francji, Xantia jest bez wątpienia jednym z najbardziej kultowych modeli marki.
Projekt sfinalizowany przez Daniela Abramsona w centrum stylistycznym Citroëna, w oparciu o propozycję słynnego włoskiego centrum stylistycznego Bertone, był następcą legendarnego BX-a z lat 80. XX wieku. Dynamiczne, płynne linie i solidna konstrukcja tego liftbacka przejmuje niektóre linie XM-a i narzuca nową sylwetkę w gamie Citroëna. Dzięki swojemu wyjątkowemu stylowi Xantia została uznana za najlepszy samochód roku w 1993 roku, krótko po wprowadzeniu na rynek.
DZIEWIĘĆ LAT INNOWACYJNOŚCI I KOMFORTU
W ciągu dziewięciu lat produkcji Xantia przeszła kilka ewolucji. Początkowo była dostępna w dwóch wersjach (SX i VSX), z trzema różnymi silnikami. Topowe wersje zostały wyposażone w system hydropneumatyczny Hydractive II, elektronicznie sterowany układ zawieszenia, który zmniejsza kołysanie i poprawia prowadzenie bez uszczerbku dla komfortu. W 1994 roku wprowadzono na rynek wersję Activa, zawierającą system Hydractive II, uzupełniony dwoma siłownikami, które zapobiegają przechyleniu bocznemu powyżej 0,5°, zwiększając do 10 liczbę gruszek (kul, sfer), które odpowiadają za pracę zawieszenia w tym samochodzie.
Wkrótce potem, we współpracy z firmą Michelin, powstała ekskluzywna technologia produkcji konkretnych opon do tego modelu. W 1997 roku Xantia przeszła facelifting. Osobiście posiadałem taką poliftingową wersję przez kilka lat na początku XXI wieku. Wreszcie, w 1998 roku Xantia zadebiutowała w Grupie PSA z zupełnie nowym silnikiem wysokoprężnym 2.0 HDi z systemem wysokociśnieniowego wtrysku oleju napędowego. Silnikiem, który przeszedł do legendy z uwagi na swoją kulturę pracy, niezawodność, oszczędne gospodarowanie paliwem i ogólnie niskie koszty eksploatacji.
Komfort, bezpieczeństwo, technologia i przyjemność z jazdy (samoskrętna tylna oś poprawiała trakcję w zakrętach) były hasłami przewodnimi podczas wprowadzania na rynek Xantii w 1993 roku. Niezrównany jak na tamte czasy komfort, z tapicerką i siedzeniami, które stały się prawdziwym znakiem rozpoznawczym tego modelu i następujących po nim kolejnych aut francuskiej marki. Wewnątrz Xantia prezentowała prawdziwą harmonię między kolorami i materiałami (a także ogólnie pojętą stylistyką, szczególnie po liftingu). Wznosiła się też na nowy poziom bezpieczeństwie na pokładzie.
ABSOLUTNY KOMFORT: HYDRACTIVE II
Jeśli chodzi o innowacje, to pojawienie się Hydractive II, technologii łączącej moc hydrauliki i szybkość elektroniki, symbolizowało różnicę Xantii w odniesieniu do innych modeli tamtych czasów. Jej hydropneumatyczne zawieszenie jest wyposażone w dodatkową kulę na oś, którą można aktywować za pomocą elektrozaworów zintegrowanych z normalnym obwodem, po jednej gruszce na koło. Pozwala to na zdefiniowanie dwóch stanów elastyczności i tłumienia zawieszenia: komfortowego i sportowego. Czujniki umożliwiają komputerowi wybór między dwoma trybami w zależności od sytuacji na drodze. W obu przypadkach technologia ta pozwala kierowcom i pasażerom na znacznie wygodniejsze podróżowanie.
INSPIRACJE DLA REKLAM
Xantia ma innowacje i cechy, które stanowią doskonałe pole do popisu dla reklam Citroëna. Jedną z najbardziej uderzających kampanii była słynna reklama z 1995 roku z Carlem Lewisem, w której sportowiec zostaje zmuszony do zostania mnichem z powodu zakładu. Według niego samochód nie mógł pokonywać zakrętów bez pochylania się, co stało się rzeczywistością dzięki Xantii Activie.
W 1999 roku w innej reklamie, która uwydatnia tę cechę, piramida utworzona z kilku Xantii pozostaje stabilna, wzmacniając stabilność modelu w zakrętach.
Zobacz też:
Przyjechał z Japonii do Polski specjalnie na 30. urodziny Citroëna Xantii. Poznajcie Junichiro Ueda
Citroën Xantia obchodził swoje 30. urodziny w Warszawie. Co się działo?
Citroën Xantia i kulisy 30. urodzin w Polsce. „Nie uwierzyła, że to prawda!”
Citroën Xantia Activa Club obchodził 30. urodziny modelu. Był gość z Polski
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze