Dużo się dzieje, ale nie możemy pominąć przeglądu prasy. Z podwójnych numerów tygodników, które ukazały się w ubiegłym tygodniu, został nam jeszcze AUTO ŚWIAT. A na jego okładce widać Renault Megane E-Tech Electric, Peugeota 208 – e-208, Peugeota 308 SW II generacji oraz Dacię Jogger. Wszystkie na małych zdjęciach, ale jednak są.
AUTO ŚWIAT nr 31-32 (1343) z 08.VIII.2022
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 5,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 7,1 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Gnome et Rhône, Peugeot, Renault, Voisin, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Ami, e-Berlingo, 208, 308, 3008, 508, e-208, Clio, Laguna, Megane E-Tech Electric, 10CV, C1, C2, C3, C6, C28, Jogger, Astra, Corsa, Corsa-e, Grandland X, Vivaro, Zafira
Renault Megane E-Tech Electric i Peugeota 308 wspomniał we „wstępniaku” na stronie 3. Redaktor Sewastianowicz.
Wśród samochodów-multimilionerów, a więc modeli sprzedanych w co najmniej 10 milionach egzemplarzy (zestawienie na stronach 4-12) znalazł się Opel/Vauxhall Corsa (miejsce 11.), ale pojawiło się też Renault Clio (pozycja 16.). Top 20 zamyka Opel/Vauxhall Astra. Przy okazji – wiecie, że w modelach Opla z ostatnich 18 lat można poszukiwać rekinów?
Nissana X-Traila AUTO ŚWIAT zaprezentował na stronach 18-19. W materiale wspomniano też Qashqaia.
Ba stronie 21. wspomniano o elektrycznym miniautku XEV Yoyo. To konkurent Citroëna Ami, a oba pojazdy oferuje w Polsce firma Pawła Dytko znanego z rajdów samochodowych. Możecie o tym przeczytać także tu.
Na tej samej stronie AUTO ŚWIAT wspomina krótko jeszcze o nowych modelach dla ambasadorów marki Renault w Polsce. Anna Dereszowska i Maciej Zakościelny jeżdżą teraz Renault Megane E-Tech Electric.
Jeszcze do niedawna na łamach mediów – także u nas – pojawiały się co jakiś czas artykuły typu „diesel czy benzyna”. Zrobiliśmy kiedyś nawet test – dwoma Capturami pojechaliśmy do Albanii i Czarnogóry. Nawet teraz, „na dniach”, zamieściliśmy podobny tekst związany z popularnością obu napędów. Ale należy się spodziewać, że wkrótce coraz więcej będzie artykułów takich, jakie zamieścił w obecnym numerze AUTO ŚWIAT. Bo Redakcja stawia pytanie – elektryk kontra spalinowy – co ma większy sens zakupu? I próbuje udzielić odpowiedzi na podstawie siedmiu par, w tym jednej francuskiej – Peugeota 208 i e-208.
Wskazanie napędu elektrycznego pojawiło się w przypadku trzech par, w tym Peugeota. W jednej parze ogłoszono remis, co nie dało jednoznacznego rozstrzygnięcia na postawione pytanie. Dużo po prostu zależy od konkretnego modelu. Oceniano koszty użytkowania obu wersji w okresie czterech lat i szacowaną cenę odsprzedaży. W przypadku miejskiego autka Peugeota pojawiło się jednak zastrzeżenie: gdybyśmy do porównania wybrali tańszą wersję benzynową, to ona by zwyciężyła. Generalnie jednak widać, że elektryczne samochody już zrobiły spory postęp i mogą, przynajmniej w niektórych aspektach, rywalizować z autami spalinowymi, a nawet wychodzić z tych starć zwycięsko. Cały ten materiał znajdziecie na stronach 24-32.
Jeśli stawiacie na „elektryki”, to z pewnością zainteresuje Was wynik półrocznego testu, jakiemu poddane zostanie Renault Megane E-Tech Electric. Zapowiedź tego testu znajdziecie już teraz na stronach 38-41. Przedstawiono testowy egzemplarz: to wersja EV60 z seryjną ładowarką AC 22 kW. Auto przyjmuje też ładowanie mocą 130 kW ze źródła DC. Ma całkiem użyteczny bagażnik, jest dość przestronne (acz Redaktor Buliński pisze, że pasażerowie kanapy mają poczucie ciasnoty) i zostało opracowane od początku jako samochód elektryczny. Wyposażenie jest bogate, multimedia działają świetnie, wykończenie stoi na bardzo dobrym poziomie, ale widoczność uznano za słabą. Nie bardzo rozumiem, dlaczego.
Doceniono napęd i skuteczną rekuperację o czterech trybach pracy, komfort spodobał się średnio (wolą twardo), dobrze wypadł także zasięg i zużycie prądu, pochwalono prowadzenie i nawet przy kosztach bardzo nie marudzono. Ale to dopiero początek, zobaczymy, co będzie dalej.
Na stronach 44-46 zamieszczono test Dacii Jogger w postaci wyjazdu do Chorwacji. Zabrano tam wersję napędzaną 110-konnym silnikiem 1.0 TCe. Samochód dzielnie sobie radził. Po wymontowaniu dwóch foteli trzeciego rzędu bagażnik przyjął masę bagaży i sprzętu kempingowego i ruszył w trasę. Autostradami. Okazuje się, że hałas jest obiektywnie biorąc – akceptowalny. Tak napisano. Po prostu ogólne wrażenia dźwiękowe zagłuszają silnik, ale tak da się jechać! Proszę więc nie pisać głupot pod tekstem zamieszczonym o wakacyjnym wyjeździe naszego Czytelnika, który własnym Joggerem pojechał na wakacje i generalnie sobie to chwali. Głosu nie powinni zabierać zwłaszcza ci, którzy takiej trasy tą Dacią nie pokonali.
Redaktor tygodnika AUTO ŚWIAT pokonał założoną trasę ze średnią prędkością 103 km/h, więc wie, o czym pisze. Chwali także współpracę pokładowego systemu z telefonem, dobrze działający system czujników martwego pola oraz zwiększony prześwit. Auto oceniono na 4+.
O warunkach gwarancji na akumulatory trakcyjne samochodów elektrycznych AUTO ŚWIAT pisze na stronach 54-56. Wspomina tam bądź pokazuje Citroëna ë-Berlingo, Peugeota e-208, Opla Corsę-e, Renault Megane E-Tech Electric, Nissana Leafa, Fiata 500 oraz marki Jeep i Alfa Romeo.
Na stronie 57. będącej jednocześnie pierwszą stroną dodatku Używane Ekstra, widać tył Peugeota 308 SW II generacji.
Wśród dziesięciu najczęściej sprowadzanych do Polski aut używanych pojawiła się Renault Laguna, o czym AUTO ŚWIAT donosi na stronie 58.
Na kolejnej stronie wzmiankowano akcje serwisowe Opli Grandland X oraz Vivaro i Zafira.
W artykule poświęconym wadom i zaletom aut hybrydowych typu PHEV (plug-in) opublikowanym na stronach 60-65 wspomniano Peugeoty 3008 i 508 oraz Opla Grandlanda X.
Zapowiadany na okładce głównej i na pierwszej stronie dodatku Używane Ekstra test czterech używanych kompaktowych kombi znajdziecie na stronach 68-73. W szranki stanęły Ford Focus, Peugeot 308, Seat Leon i Volkswagen Golf, wszystkie z silnikami benzynowymi o mocy rzędu 122-130 KM. Najmocniejszą jednostką tym razem dysponowało auto francuskie. Ale ma ono wiele innych zalet – pojemny i ustawny bagażnik, atrakcyjny design, dobrą jakość wykończenia, oryginalny kokpit. Do tego większość dostępnych na rynku aut jest bogato wyposażona, a ceny części zamiennych (zamienników) są atrakcyjne. Po stronie wad wymieniono możliwe problemy z silnikami PureTech, przeciętną dynamikę i spalanie oraz niską ładowność. Do tego 308-ka trzyma cenę. Jeśli jednak chodzi o noty, to najwyższe zdobyły auta Grupy VAG – Golf (5-) i Leon (4+), co mnie w motogazetkach specjalnie nie dziwi. Focusa „wyceniono” na 3+, a 308-kę na 4.
Na stronie 81. piórem Redaktora Podbielskiego przypomniano francuską markę Voisin. Działała ona – jako producent samochodów, bo wcześniej przez kilkanaście lat zajmowała się lotnictwem – w latach 1919-1939. Na zdjęciach pokazano modele C28 Aerosport, C6, 10CV i C3, a wspomniano jeszcze dodatkowo C1 i C2 oraz markę Gnome et Rhône.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze