Punktualnie o godzinie 12:00 rusza rajd Budapeszt – Bamako. Francuskie.pl sponsoruje dwie polskie załogi, które jadą Citroënami BX 4×4. Zapraszamy do oglądania relacji na żywo.
Rajd Budapeszt Bamako nazywany jest ostatnią wielką przygodą na świecie. I rzeczywiście – to imponujące przedsięwzięcie jest nie tylko ciekawym ale przede wszystkim bardzo wymagającym rajdem, w którym bierze udział kilkaset załóg. Trasa wyprawy wiedzie z Budapesztu do Freetown w Afryce i wynosi ponad 8 tysięcy kilometrów. Polskie ekipy, które jadą w obie strony, a więc wracają na kołach do Europy, będą w podróży przez 6 tygodni.

Historia rajdu zaczęła 18 lat temu. Co roku impreza stawała się coraz bardziej popularna. Organizatorom udało się zachować oryginalne pomysły i ducha wydarzenia – ma to być z jednej strony przygoda, z drugiej pomoc potrzebującym w Afryce. A przede wszystkim sprawdzenie samych siebie, bo nie jest to łatwa i prosta przejażdżka. Średnio auta będą pokonywać blisko 500 kilometrów dziennie w bardzo trudnych warunkach.

Oba samochody są bardzo charakterystyczne i oba mają duże logo naszego portalu – jeśli spotkacie je na trasie w Europie, będzie bardzo łatwo je rozpoznać.
W rajdzie bierze udział więcej hydropneumatyków – w tym Citroën Xantia. Wśród innych francuskich aut są jeszcze Citroën Xsara, Citroën Berlingo, Citroën Jumper, Renault Fuego (!), Renault Kangoo 4×4, Renault Twingo, Renault Mascott, Peugeot 305 oraz Peugeot 307.
Budapest Bamako 2024 wystartował!
„Jak zapewne pilni czytelnicy wiedzą Budapest Bamako to najtrudniejszy i zapewne najdłuższy charytatywny i amatorski rajd na świecie. W tym roku startował po raz szesnasty (sprawdźcie czy na pewno szesnasty). Start odbył się na budapesztańskim lotnisku sportowym. Przybyło 60% załóg (rajd dopuszcza nieobecność na starcie w Budapeszcie, dla załóg których nie było jest druga, mniejsza ceremonia w marokańskim Fezie). My oczywiście nie mogliśmy sobie tego odmówić, więc do Budapesztu przyjechaliśmy dwa dni wcześniej, wzięliśmy udział w konferencji prasowej, odpoczęliśmy i dzisiaj rano stawiliśmy się na linii startu.” – mówi Piotr Biegała.
„W parku samochodowym liczne tłumy podziwiały zgromadzone rajdówki. Było na co popatrzeć. Niezliczone Toyoty, LandRovery, Mitsubishi – to klasyka terenówek startujących w klasie rajdowej 4×4. Do tego szaleńcy z klasy Spirit – czyli auta absolutnie absurdalne – np. Mini i to to klasyczne, stare! Norweg, prawdziwy wiking z fiordów – startujący SAM na Fordzie Fiesta!!! Nadal zastanawiamy się jak przejedzie 3500 km w 3 doby… Do tego załoga francuska na Renault Fuego, węgierska na Citroenie Xantia, Wartburgi, Łady, i co tam jeszcze. Na deser oczywiście my, w naszych Citroenach BX 4WD (4×4), które to maszyny wzbudzały naprawdę duże zainteresowanie i chętnie je fotografowano.” – dodaje uczestnik rajdu.
Zobacz: nowe samochody Citroën. Promocje
„Kilka minut przed południem, wyproszono zwiedzających z parku i rozpoczęła się krótka przemowa, hymn Sierra Leone które jest naszą metą, hymn węgierski zaśpiewany przepięknie przez lokalną wokalistkę, a do tego występ zespołu z Senegalu. Mniej więcej dwadzieścia minut później padło hasło:
GENTELMAN, START YOUR ENGINES!
Motory ruszyły, nasze Citroeny się podniosły, auta po kolei ruszyły na rampę, a tam dym, ogień i konfetti. Ponieważ Spirit to raczej wolne auta, więc startuje jako pierwszy. Nasze załogi przejechały przez linię startu jako jedne z pierwszych i ruszyliśmy przed siebie – trasa jaką zaplanowaliśmy wiedzie przez Austrię, Włochy, Francję, do hiszpańskiej Almerii. Jedziemy…” – podsumowuje Piotr Biegała.
Linki do wszystkich części niezwykłych opowieści o wyprawie do Afryki:
- Część 1: Jak przygotować Citroëna BX to rajdu Budapeszt Bamako? Wywiad z Piotrem Biegałą.
- Część 2: Trasa rajdu Budapeszt Bamako – Citroënami jadą w nim dwie polskie załogi.
- Część 3: Ruszył Rajd Budapeszt Bamako. Citroëny BX i Xantia wśród uczestników.
- Część 4: Budapeszt Bamako – nasze ekipy dojechały do Almerii, ale z przygodami.
- Część 5: Citroëny BX 4×4 z Polski w rajdzie Budapeszt – Bamako. Ekipy są w Almerii.
- Część 6: Citroëny BX 4×4 z rajdu Budapeszt – Bamako 2024 już na afrykańskiej ziemi.
- Część 7: Citroëny BX 4×4 na skraju Sahary. Rajd Budapeszt – Bamako.
- Część 8: Citroënami BX 4×4 przez największą pustynię świata i pierwsze uszkodzenia auta. Rajd Budapeszt – Bamako.
- Część 9: Dwa Citroëny BX 4×4 na Saharze i kolejne kłopoty na trasie Erg Chigaga – Assa. Rajd Budapeszt – Bamako.
- Część 10: Dwa Citroëny BX 4×4 na wybrzeżu Atlantyku. Trwa rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 11: Citroëny BX 4×4 w Afryce coraz bliżej mety. Rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 12: Dwa Citroëny BX 4×4 z Polski są w Mauretanii. Najbardziej męczący dzień z… biurokracją. Rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 13: Citroënami BX 4×4 po Afryce. Mamy duży problem. Trwa Rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 14: Citroëny BX 4×4 jadą dalej. Udało się usunąć usterkę! Trwa Rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 15: Citroënem BX 4×4 przez Senegal, oba samochody jadą. Jak wygląda guziec? Relacja z Rajdu Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 16: Citroëny BX 4×4 na granicy z Gwineą i 47 stopni. Rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 17: W drodze do Sierra Leone. Citroënami BX 4×4 po Afryce czyli rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Citroën BX 4×4 i drogi jak z koszmaru w Gwinei: „100 km jedziesz 3-4h”. Rajd Budapeszt – Bamako 2024. Część 18
- Citroënami BX 4×4 po Afryce. W końcu w Sierra Leone. Rajd Budapeszt – Bamako 2024. Część 19
- Citroëny BX 4×4 z Polski na mecie rajdu Budapeszt – Bamako 2024 w Sierra Leone. Część 20 – finał
Chcecie poczuć klimat tej wyprawy?
Książkę autorstwa Piotra Biegały z kronikarskim zapisem wyprawy z 2016 roku Żukiem pobierzecie w formie ebooka lub znakomitego audiobooka na stronie Lezuk.pl.
Masz Instagram? Zobacz relację oczami obu ekip:
Relacje z podróży możecie obserwować między innymi na Instagramie Grzmiącego Rydwanu oraz Polskiego Przewodnika w Szkocji.
Najnowsze komentarze