Wczoraj w samo południe ruszyli w trasę uczestnicy rajdu Budapeszt – Bamako. Wśród nich dwie polskie załogi na Citroënach BX 4×4, których wspiera nasz portal. Gdzie się dzisiaj znajdują?
Nasze załogi uczestniczą w imprezie w kategorii Spirit. Ma ona na celu podtrzymanie oryginalnego ducha założycielskiego rajdu: „Przyjedź tanim samochodem. Przyjedź starym samochodem. Przyjedź zdezelowanym samochodem. Przyjedź pojazdem, który sprawia, że ludzie się uśmiechają. Bądź zabawny. Bądź kreatywny. Bądź żądny przygód. Przyjedź karetką, wozem strażackim lub podobnym pojazdem. Bądź inny i miej wielkie serce” – piszą organizatorzy. W tej kategorii było tylko 20 miejsc, a wśród nich załogi Piotra Biegały i Tomasza Nowaka.
Polskie załogi jadą non-stop, zmieniając się co kilka godzin za kierownicą. Nie jest to łatwa wyprawa, bowiem na przeszkodzie stoją nie tylko zmęczenie i odległość, ale też warunki pogodowe oraz drogowe.
„Na zdjęciu tytułowym widzicie jak wygląda kokpit naszej rajdówki – Citroëna BX w czasie nocnej jazdy. Warunki w nocy były koszmarne. 400 km we mgle jak mleko. Zmęczyło mnie to straszliwie.” – napisał Piotr Biegała nad ranem.
We Francji uczestników rajdu przywitały strajki rolników. Z tego powodu część dróg była zablokowana i trzeba było jechać trasami bocznymi, dobrze patrząc na wjazdy i zjazdy z autostrad, pomyłka mogła kosztować kilka godzin czasu a to w warunkach rajdu jest nie do odrobienia.
„Jedziemy non-stop z przerwami na tankowanie. Przerwy robimy tylko na stacjach benzynowych i na szybkie jedzenie oraz toaletę. Z powodu protestów rolników przy granicy z Hiszpanią sytuacja jest bardzo trudna – niekiedy musimy jechać bardzo wąskimi drogami, średnia prędkość spadła. Zaliczyliśmy już pierwszy offroadowy odcinek w tym rajdzie” – informuje Piotr Biegała.
Zobacz: nowe samochody Citroën. Promocje
Obecnie oba Citroëny są już w okolicach miasta Perpignan, tuż przy granicy z Hiszpanią. Do Maroka jadą non-stop a pierwszy odpoczynek bez jazdy przewidują dopiero na promie łączącym Europę z Afryką.
„Plan na te chwilę to dotrzeć do portu w Almerii, mamy na to czas do niedzieli do południa, znaczy to mniej więcej tyle, że spędzimy w aucie dużo czasu bez przerwy.” – dodaje Krzysztof Trybek.
Francuskie.pl jest sponsorem obu drużyn: „To dzięki Francuskie.pl mamy komplet 12 opon Michelin sprowadzonych na zamówienie. Są stworzone do takich zadań, normalnie bardzo trudno dostępne. Pozwolą nam nawijać sprawnie kilometry na koła. Dwanaście sztuk, bo każde auto ma sześć – po dwa na zapas. Są to największe koła jakie bez przeróbek da się założyć do BX – 185/65 R15. Nasze felgi są superlekkie, ze stopu magnezu. Pasują bez problemu i stosowano je w Citroenie C5 pierwszej generacji. Wrzucenie koła na dach to banał” – opowiada Piotr Biegała.
Linki do wszystkich części niezwykłych opowieści o wyprawie do Afryki:
- Część 1: Jak przygotować Citroëna BX to rajdu Budapeszt Bamako? Wywiad z Piotrem Biegałą.
- Część 2: Trasa rajdu Budapeszt Bamako – Citroënami jadą w nim dwie polskie załogi.
- Część 3: Ruszył Rajd Budapeszt Bamako. Citroëny BX i Xantia wśród uczestników.
- Część 4: Budapeszt Bamako – nasze ekipy dojechały do Almerii, ale z przygodami.
- Część 5: Citroëny BX 4×4 z Polski w rajdzie Budapeszt – Bamako. Ekipy są w Almerii.
- Część 6: Citroëny BX 4×4 z rajdu Budapeszt – Bamako 2024 już na afrykańskiej ziemi.
- Część 7: Citroëny BX 4×4 na skraju Sahary. Rajd Budapeszt – Bamako.
- Część 8: Citroënami BX 4×4 przez największą pustynię świata i pierwsze uszkodzenia auta. Rajd Budapeszt – Bamako.
- Część 9: Dwa Citroëny BX 4×4 na Saharze i kolejne kłopoty na trasie Erg Chigaga – Assa. Rajd Budapeszt – Bamako.
- Część 10: Dwa Citroëny BX 4×4 na wybrzeżu Atlantyku. Trwa rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 11: Citroëny BX 4×4 w Afryce coraz bliżej mety. Rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 12: Dwa Citroëny BX 4×4 z Polski są w Mauretanii. Najbardziej męczący dzień z… biurokracją. Rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 13: Citroënami BX 4×4 po Afryce. Mamy duży problem. Trwa Rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 14: Citroëny BX 4×4 jadą dalej. Udało się usunąć usterkę! Trwa Rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 15: Citroënem BX 4×4 przez Senegal, oba samochody jadą. Jak wygląda guziec? Relacja z Rajdu Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 16: Citroëny BX 4×4 na granicy z Gwineą i 47 stopni. Rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 17: W drodze do Sierra Leone. Citroënami BX 4×4 po Afryce czyli rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Citroën BX 4×4 i drogi jak z koszmaru w Gwinei: „100 km jedziesz 3-4h”. Rajd Budapeszt – Bamako 2024. Część 18
- Citroënami BX 4×4 po Afryce. W końcu w Sierra Leone. Rajd Budapeszt – Bamako 2024. Część 19
- Citroëny BX 4×4 z Polski na mecie rajdu Budapeszt – Bamako 2024 w Sierra Leone. Część 20 – finał
Chcecie poczuć klimat tej wyprawy?
Książkę autorstwa Piotra Biegały z kronikarskim zapisem wyprawy z 2016 roku Żukiem pobierzecie w formie ebooka lub znakomitego audiobooka na stronie Lezuk.pl.
Masz Instagram? Zobacz relację oczami obu ekip:
Relacje z podróży możecie obserwować między innymi na Instagramie Grzmiącego Rydwanu oraz Polskiego Przewodnika w Szkocji.
Najnowsze komentarze