Citroën BX 4×4 razy dwa. Załoga Piotra Biegały „Grzmiący Rydwan” oraz „Latający Dywan” Tomasza Nowaka wraz ze swoimi ekipami ruszają jutro w trudną i wymagającą trasę rajdu charytatywnego Budapeszt – Bamako. Start będzie miał miejsce na jednym z budapesztańskich lotnisk. Francuskie.pl z dumą wspiera obie drużyny.
Piotr Biegała, założyciel Klubu Cytrynki i Tomasz Nowak, prawdopodobnie najlepszy w Polsce specjalista od Citroënów C6, ruszają w 6-tygodniową podróż do Freetown w Sierra Leone i z powrotem. Jak długa to trasa? Łączna odległość do pokonania to blisko 8300 kilometrów. Sama trasa na kontynencie afrykańskim to odległość kilka razy większa od Polski.
Zobacz: aktualności ze świata Citroëna. Codziennie
„Wiecie że Afryka jest wielka? Jedziemy z Budapesztu do Freetown w Sierra Leone. Dla ułatwienia wyobrażenia sobie jak to jest daleko – przygotowałem specjalną mapkę. Pokazuje ona naszą mniej więcej trasę, z nałożoną Polską dla zrozumienia o czym mowa w przypadku odległości. Ile jest z Zakopca do Gdańska? Jakieś 700 km. No to popatrzcie sami…” – napisał Piotr Biegała, który przygotował poniższą grafikę.
W podróż zabierają ich kultowe samochody. Citroëny BX z napędem na wszystkie koła zostały odpowiednio przygotowane do podróży i zmodyfikowane, nie tylko aby znieść trudne drogi ale także aby zabrać dary – ponieważ Budapeszt – Bamako to rajd charytatywny. Oba samochody mają zawieszenie hydropneumatyczne a wśród zmian pojawiły się wysoko umieszczone wloty powietrza czy duże bagażniki dachowe. O szczegółach przygotowań i modyfikacji auta przeczytacie w naszym wywiadzie z Piotrem Biegałą.
„Po 14 dniach i 10000 km, kiedy dojedziemy do mety (Freetown / Sierra Leone) zapewne zainteresowanie rajdem nieco opadnie a my przez kolejne 4-5 tygodni będziemy wracać do domu innymi drogami i odkrywać Afrykę” – mówi Tomasz Nowak o trasie.
Zobacz: testy samochodów Citroën. Pomiary, opinie, spalanie
Organizatorzy na swojej oficjalnej stronie wprost piszą o zagrożeniach czyhających na uczestników rajdu:
- wypadek na autostradzie w Europie,
- porwanie w Afryce Zachodniej,
- stanie się ofiarą ataku terrorystycznego,
- uwięzienie w Afryce,
- lincz przez miejscowych, jeśli uderzysz człowieka lub zwierzę,
- odwodnienie na pustyni,
- nienaprawialne problemy techniczne na otwartej drodze,
- wypadek i obrażenia na otwartej drodze,
- bandyci lub złodzieje,
- zatrucie pokarmowe,
- udar słoneczny,
- skorumpowani urzędnicy, którzy przepuszczą cię tylko w zamian za pieniądze,
- leniwi urzędnicy, którzy pozwolą ci przekroczyć granicę po godzinach lub dniach oczekiwania,
- skorumpowani policjanci,
- improwizowane podatki i opłaty w Afryce wahające się od 5 do 100 euro,
- niebezpiecznie jeżdżący Afrykanie,
- niebezpieczna jazda uczestników trasy Budapeszt-Bamako,
- burze piaskowe,
- nerwy napięte do granic możliwości,
- i tysiące innych niebezpieczeństw, których nie da się z góry określić.

Zobacz: nowe samochody Citroën. Promocje, wyprzedaż
Obie załogi są sponsorowane przez Francuskie.pl. Jesteśmy dumni mogąc wesprzeć tą inicjatywę. Będziemy dla Was relacjonować podróż w miarę napływania materiałów od uczestników.

Start rajdu już jutro w samo południe.
Linki do wszystkich części niezwykłych opowieści o wyprawie do Afryki:
- Część 1: Jak przygotować Citroëna BX to rajdu Budapeszt Bamako? Wywiad z Piotrem Biegałą.
- Część 2: Trasa rajdu Budapeszt Bamako – Citroënami jadą w nim dwie polskie załogi.
- Część 3: Ruszył Rajd Budapeszt Bamako. Citroëny BX i Xantia wśród uczestników.
- Część 4: Budapeszt Bamako – nasze ekipy dojechały do Almerii, ale z przygodami.
- Część 5: Citroëny BX 4×4 z Polski w rajdzie Budapeszt – Bamako. Ekipy są w Almerii.
- Część 6: Citroëny BX 4×4 z rajdu Budapeszt – Bamako 2024 już na afrykańskiej ziemi.
- Część 7: Citroëny BX 4×4 na skraju Sahary. Rajd Budapeszt – Bamako.
- Część 8: Citroënami BX 4×4 przez największą pustynię świata i pierwsze uszkodzenia auta. Rajd Budapeszt – Bamako.
- Część 9: Dwa Citroëny BX 4×4 na Saharze i kolejne kłopoty na trasie Erg Chigaga – Assa. Rajd Budapeszt – Bamako.
- Część 10: Dwa Citroëny BX 4×4 na wybrzeżu Atlantyku. Trwa rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 11: Citroëny BX 4×4 w Afryce coraz bliżej mety. Rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 12: Dwa Citroëny BX 4×4 z Polski są w Mauretanii. Najbardziej męczący dzień z… biurokracją. Rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 13: Citroënami BX 4×4 po Afryce. Mamy duży problem. Trwa Rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 14: Citroëny BX 4×4 jadą dalej. Udało się usunąć usterkę! Trwa Rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 15: Citroënem BX 4×4 przez Senegal, oba samochody jadą. Jak wygląda guziec? Relacja z Rajdu Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 16: Citroëny BX 4×4 na granicy z Gwineą i 47 stopni. Rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Część 17: W drodze do Sierra Leone. Citroënami BX 4×4 po Afryce czyli rajd Budapeszt – Bamako 2024.
- Citroën BX 4×4 i drogi jak z koszmaru w Gwinei: „100 km jedziesz 3-4h”. Rajd Budapeszt – Bamako 2024. Część 18
- Citroënami BX 4×4 po Afryce. W końcu w Sierra Leone. Rajd Budapeszt – Bamako 2024. Część 19
- Citroëny BX 4×4 z Polski na mecie rajdu Budapeszt – Bamako 2024 w Sierra Leone. Część 20 – finał
Chcecie poczuć klimat tej wyprawy?
Książkę autorstwa Piotra Biegały z kronikarskim zapisem wyprawy z 2016 roku Żukiem pobierzecie w formie ebooka lub znakomitego audiobooka na stronie Lezuk.pl.
Masz Instagram? Zobacz relację oczami obu ekip:
Relacje z podróży możecie obserwować między innymi na Instagramie Grzmiącego Rydwanu oraz Polskiego Przewodnika w Szkocji.
Najnowsze komentarze